• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tradera bara mobilt bank-id

Hur kan man inte ha mobilt bank-id? fattar det verkligen inte. Dosan var värdelös och hade man inte denmed sig kunde man inte handla, inte ens tågresan. Skulle köpa en bil en gång och vill ha den på en gång och blev tvungen att höja swishen tillfälligt. Eftersom man behövde dosan för swishhöjningen fick jag åka hem 10 mil och hämta den först. Sista gång jag använd den skiten. Kanske behövs dosan för swishhöjning fortfarande, har ingen aning, men riktig omodernt och dåligt.

Det är tillräckligt säkert med mobilt bank-id, men gärna nåt internationellt också.
 
T ex second hand handel mellan privatpersoner från Norge via Finn.no för att få tillgång till alla funktioner på siten behövs norskt mobilt Bank-ID vilket inte verkar gå att få från Sverige.

Thure
Ja, det var ett bra användarfall, autentisering för handel mellan privatpersoner i olika länder men det borde gå att läsa utan statens inblandning: OM blcoket och tradera kommer överens med sina utrikiska jämlikar om vilka id-lösningar som de båda finner säkra nog, så kan man lösa det utan statlig inblandning.
Även google och facebook kan användas för autentisering, även om det är lite mindre säkert än bankid.


/Patrik
 
Hur mycket är man tvungen att betala för en sån där mobil-padda, en som duger? Sen skall man väl ha ett separat internetabonnemang till den också?
 
Hur mycket är man tvungen att betala för en sån där mobil-padda, en som duger? Sen skall man väl ha ett separat internetabonnemang till den också?
Du borde klarar dig med en enklare modern android- eller ios-mobiltelefon, för någon tusenlapp i nypris. Väljer du en begagnad kanske ännu biligare.

Vill du ha en suftplatta blir det några hundralappar till för en enklare.

Du behöver inte ha separt abbonemang för en extra platta eller mobil, kör du den endast på wifi så kostar det ju inget extra, givat att du har gratis wifi.
Men vill du kunna ringa (utom 112) med den så krävs ett simkort med abbonemang/kontantkort.

/Patrik
 
Hur kan man inte ha mobilt bank-id? fattar det verkligen inte. Dosan var värdelös och hade man inte den med sig kunde man inte handla, inte ens tågresan. Skulle köpa en bil en gång och vill ha den på en gång och blev tvungen att höja swishen tillfälligt. Eftersom man behövde dosan för swishhöjningen fick jag åka hem 10 mil och hämta den först. Sista gång jag använd den skiten. Kanske behövs dosan för swishhöjning fortfarande, har ingen aning, men riktig omodernt och dåligt.

Jag har aldrig behövt ha med mig Bank-ID när jag är ute. Betalar alltid med kreditkort eller kontanter.
 
Kreditkort är mycket osäkrare än mobilt bank-id. Mina bank har spärrat kortet ett par ggr efter köp med kreditkort från ffa utländska handlare och misstänkt verksamhet har följt efter köpet (Kortuppgifter säljs vidare eller stjäls). Och då inga obskyra sajter utan hyggligt stora. Har alltid kortet låst numera för internethandel och utlandsköp. Låser upp det när jag behöver det i appen.
 
Jag har aldrig varit med om kreditkortsbedrägeri. Om så skulle ske, så täcks väl förlorade beloppet av banken?

Enda gången jag önskade jag haft mobilpadda med Bank-ID, var när jag skulle åka med färjan från Dover till Calais, utan att ha förbeställt biljett. Det blev mycket dyrare att betala med kreditkort än det hade varit online, dubbelt tror jag. Jag gick till ett lokalt bibliotek och lånade en dator, och försökte köpa en biljett på nätet, men av någon anledning krävdes det Bank-ID, vilket det inte hade krävts när jag beställde biljetten från Calais hemma i Sverige på nätet.
Sen kan det ju även vara bra att ha när man är ute och reser, för att kunna beställa hotellrum allteftersom. Men det går ju faktiskt att lösa med vanlig telefon, om resvägen är någorlunda planerad i förväg.

Anledningen till att jag egentligen inte vill ha en iphone, är att jag inte vill vara uppkopplad jämt och ständigt. Jag vill känna mig fri. Och sedan är det tekniken som man skall sätta sig in i, och löpande uppdatera. Jag har NOG med min dator, man måste nästan vara dataprogrammerare för att få det fungera, och kunna utföra sina ärenden. Och dessa ständiga mjukvaror-uppdateringar! Ibland kan det ta mig en hel dag att klura ut hur jag skall betala en räkning - dagar! om jag inte hittar lösningen, eller ännu inte fått det senaste "paketet" hemskickat. Ingenting tillåts vara långvarigt som förr. ... Då föredrar jag att simma motströms.
Därför har jag bara en liten mobil, för nödsamtal. Men jag blir förmodligen tvungen att skaffa mig en iphone, ... och sedan en till, och en till, och en till, ...

Det är så j_vla tragiskt att se alla dessa människor som egentligen borde titta på Naturen, på varandra, sina hundar, och sina bebisar, iställer står och glor ner i sina hjärndöda iphones. Håller sig "uppdaterade". Läser de böcker nuförtiden? Nej, bara senaste mejl och sms.
Och människor som går längs gatorna, stirrar tomt, och pratar högt rakt ut i luften med sina handsfree, det ser ju helt sinnessjukt ut.