• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tradera bara mobilt bank-id

Jag har haft konto hos Tradera och handlat en hel del under 15 år utan problem men skippat företaget sedan de inte litar på min identitet längre utan kräver Bank-id. Precis som Leif GW Persson har jag tagit beslutet att inte skaffa Bank-id innan det kommer ett med staten som huvudman ( precis som med körkort , pass ). Som det är i dag har vi ett system utan huvudman skapat av privata banker.

Lyssnade för några månader sedan på Plånboken i P1 där en jurist från Konsumentverket redogjorde läget för Bank-id. EU har i ett par år nu varit på svenska staten om att införa samma typ av statligt kontrollerat Bank-id som finns i de flesta EU-länder. Inte minst för att det är hela 2 säkerhetsklasser säkrare. Vidare informerades det om att man jobbar med detta men vet ( som vanligt ) inte när det kan vara genomfört.
Alltså, dagens Bank-id har ingen huvudman och är 2 säkerhetsklasser sämre jämfört med det statliga Bank-id som är `standard ´ i EU. Det här känner så klart GW Persson till och är säkert orsaken till hans ställningstagande.

/Stephan
 
Jag har haft konto hos Tradera och handlat en hel del under 15 år utan problem men skippat företaget sedan de inte litar på min identitet längre utan kräver Bank-id. Precis som Leif GW Persson har jag tagit beslutet att inte skaffa Bank-id innan det kommer ett med staten som huvudman ( precis som med körkort , pass ). Som det är i dag har vi ett system utan huvudman skapat av privata banker.

Lyssnade för några månader sedan på Plånboken i P1 där en jurist från Konsumentverket redogjorde läget för Bank-id. EU har i ett par år nu varit på svenska staten om att införa samma typ av statligt kontrollerat Bank-id som finns i de flesta EU-länder. Inte minst för att det är hela 2 säkerhetsklasser säkrare. Vidare informerades det om att man jobbar med detta men vet ( som vanligt ) inte när det kan vara genomfört.
Alltså, dagens Bank-id har ingen huvudman och är 2 säkerhetsklasser sämre jämfört med det statliga Bank-id som är `standard ´ i EU. Det här känner så klart GW Persson till och är säkert orsaken till hans ställningstagande.

/Stephan
Visst finns det ägare bakom bankid och företaget finansiell-id - det är flera av de stora svenska bankerna: enligt
Men visst, det är inte staten, utan privatägt.

Vad är det vi ligger efter med om man jämför svenskt bank-id med någon form av EUstandard?
Är det längden på krypterinscnycklar eller vad sa de på radion vara 2 steg efter?

/Patrik
 
Senast ändrad:
Vilket gnäll på Bank-ID.
Det gör mitt liv så mycket enklare.
Jag har det i datorn och i mobilerna och kan inte påminna mig en gång det strulat.
Senast igår hämtade jag mitt pensionärsintyg, det tog 30 sekunder. Vad är alternativet, ringa och be om ett på papper som skickas med rek för att jag ska hämta det 5 km bort med hjälp av körkortet?
Problemet med Tradera berör mig inte, undviker Tradera om möjligt.
 
Vilket gnäll på Bank-ID.
Det gör mitt liv så mycket enklare.
Jag har det i datorn och i mobilerna och kan inte påminna mig en gång det strulat.
Senast igår hämtade jag mitt pensionärsintyg, det tog 30 sekunder. Vad är alternativet, ringa och be om ett på papper som skickas med rek för att jag ska hämta det 5 km bort med hjälp av körkortet?
Problemet med Tradera berör mig inte, undviker Tradera om möjligt.
Håller med! Bank-ID är otroligt bra, och underlättar livet mycket. Kontakter med banken, sjukvården, försäkringsbolag osv. Fantastiskt smidigt nuförtiden.
 
Jag har haft konto hos Tradera och handlat en hel del under 15 år utan problem men skippat företaget sedan de inte litar på min identitet längre utan kräver Bank-id. Precis som Leif GW Persson har jag tagit beslutet att inte skaffa Bank-id innan det kommer ett med staten som huvudman ( precis som med körkort , pass ). Som det är i dag har vi ett system utan huvudman skapat av privata banker.

Lyssnade för några månader sedan på Plånboken i P1 där en jurist från Konsumentverket redogjorde läget för Bank-id. EU har i ett par år nu varit på svenska staten om att införa samma typ av statligt kontrollerat Bank-id som finns i de flesta EU-länder. Inte minst för att det är hela 2 säkerhetsklasser säkrare. Vidare informerades det om att man jobbar med detta men vet ( som vanligt ) inte när det kan vara genomfört.
Alltså, dagens Bank-id har ingen huvudman och är 2 säkerhetsklasser sämre jämfört med det statliga Bank-id som är `standard ´ i EU. Det här känner så klart GW Persson till och är säkert orsaken till hans ställningstagande.

/Stephan
En del fel i det du skriver. Skaffa Freja ID istället så slipper du bankernas.
Men kan hålla med om att det är riktigt dåligt att det inte finns en statlig e-legitimation.
 
En del fel i det du skriver. Skaffa Freja ID istället så slipper du bankernas.
Men kan hålla med om att det är riktigt dåligt att det inte finns en statlig e-legitimation.
Vad är det dåliga med de existerande privata alternativen som finns idag?
Varför ska den enligt vara statlig?

/Patrik
 
Jag skulle nog vara direkt orolig om det var en statlig myndighet som utfärdade bank-id med tanke på hur usel it-säkerhet som många myndigheter har, vilket MSB har rapporterat om.

Jag bytte telefon för någon vecka sen och när jag skulle aktivera bank-id noterade jag att jag behövde skanna chipet i passet för att få det att fungera, något som tydligen är relativt nyligen infört. Endast pass eller nationellt id funkar då körkort inte har chip. Rent tekniskt är jag inte orolig för säkerheten med bank-id, de flesta bedrägerier verkar gå ut på att bedragare ringer upp folk som blir lurade att öppna konton med sitt bank-id.

Tycker att bank-id har underlättat otroligt mycket, senast imorse använde jag det för att förnya ett recept från min läkare. Det tog en minut ungefär och någon timma senare fick jag en pling om att det var klart.
 
Vad är det dåliga med de existerande privata alternativen som finns idag?
Varför ska den enligt vara statlig?

/Patrik
Bankerna gör tydligen som dom själva vill, stänger av kunders konton och BankID om dom tjänar för lite pengar, men skyller på att kunden t.ex. tvättar pengar.
Ett statligt e-ID hade fungerat i hela EU. Ett statligt e-ID kan samköra brottsregister mm med andra länder.
 
Vilket gnäll på Bank-ID.
Det gör mitt liv så mycket enklare.
Jag har det i datorn och i mobilerna och kan inte påminna mig en gång det strulat.
Senast igår hämtade jag mitt pensionärsintyg, det tog 30 sekunder. Vad är alternativet, ringa och be om ett på papper som skickas med rek för att jag ska hämta det 5 km bort med hjälp av körkortet?
Problemet med Tradera berör mig inte, undviker Tradera om möjligt.
Fast nu var väl grejen att Tradera kräver mobilt bank-ID.

Jag gillar också bank-ID. Har det dock bara på mobilen. Har inte sett behov av att ha det på datorn också eftersom man alltid kan använda det mobila även om man sitter vid datorn, vilket dessutom borde vara säkrare. Men jag håller med OP det är surt att tvingas köpa en mobil om man inte vill ha en för att kunna använda Tradera. Ännu surare är det att äldre människor som inte har eller vill ha varken dator eller mobil är mer eller mindre utestängda från väldigt mycket. Himla dyrt att betala räkningar t.ex.
 
Bankerna gör tydligen som dom själva vill, stänger av kunders konton och BankID om dom tjänar för lite pengar, men skyller på att kunden t.ex. tvättar pengar.
Ett statligt e-ID hade fungerat i hela EU. Ett statligt e-ID kan samköra brottsregister mm med andra länder.
Bolaget har relger för hur man får och inte får använda sitt bandid. bryter man mot dem så blir man avstängd, inte konstigare än någon annan tjänst. Sannolikt skulle ett statligt bankid också behöva begränsas eller spärras om något missbrukar det. Det är inte bolaget som sätter upp lagar mot peningtvätt, det gör staten.

På vilket sätt skulle statligt bankid förenkla samkörning av internationella brottsregister?
Vi har personnummer som identifikation av personer i Sverige och polisen delar ju uppgifter om det finns fog för det i internationella utredningar.

Vilka tjänster utomlands skulle bli enklare med ett bankid som funkar utrikes?

/Patrik
 
Vilka tjänster utomlands skulle bli enklare med ett bankid som funkar utrikes?

/Patrik

T ex second hand handel mellan privatpersoner från Norge via Finn.no för att få tillgång till alla funktioner på siten behövs norskt mobilt Bank-ID vilket inte verkar gå att få från Sverige.

Thure
 
Senast ändrad: