• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tradera bara mobilt bank-id

Jag har ett förlslag om att fortsätta denna diskussion i denna tråden istället. Så håller vi oss till tradera här.
Jag har en känsla av att deras beslut inte är befogat av ekonomiska skäl. Utan bara för att förenkla för ledningen. Typ en storlek passar ingen/alla.
 
Det kan vara höjda säkerheteskrav också. Fast det är klart, många använder ju bara mobilen och då blir det ju inte säkrare.
 
Man kan ju för det mesta välja själv vilken ny teknik man vill använda. Utom BankId då, som är i princip nödvändigt. Tycker lite synd om en del äldre, måste vara stora problem om man inte klarar den senaste tekniken.
Att ta till sig ny teknik har inte primärt med ålder att göra, det beror till betydligt större del på vilja. Mina föräldrar, båda kring 80 år använder mobiler, appar och mobilt bankid till många olika saker.
Motion med hitta-ut appen är ett bra exempel, kräver iofs inte bankid men annan registrering.

/Patrik, som jobbar med mobilteknik så jag kan nog anses jävig
 
Som lärare för vuxna så håller jag faktiskt med tango. Bland personer som är äldre än 25 (ungefärliga brytpunkten när plattor och datorer infördes som standard för alla elever i grundskolan) så finns det många som inte använder modern teknik och som inte vill och då inte heller kan. Har man inte haft ett intresse för datorspel eller något annat som gjort att man sökt sig online så är kunskapen i princip noll och intet. Vi jobbar med Sharepoint på skolan och varje klass har ett Teams och de har varsin skolmejl och OneDrive att spara saker på - förinställt åt dem - men det är emellanåt en kamp att få folk att plocka fram datorn som de får låna av skolan för att jobba med den. De glömmer lösenord, var de ska logga in, sätter lösenord på grejer de inte behöver lösenord till utan att begripa det och glömmer sen raskt bort det, hittar inte uppladdning för uppgifter trots upprepad hjälp, kan inte kolla sin mejl trots upprepad hjälp, förstår inte var de ska titta efter viktig information trots upprepad hjälp, förstår öht inte hur en molntjänst fungerar och lägger upp saker på hårddisken istället som inte sällan går sönder och sen är veckor av arbete är borta, de vågar inte använda vanliga Office-program eller använder Excel till allt (varför är det så många som fastnar i Excel?), förstår inte skillnaden mellan en webbsida i en webbläsare och en app i telefonen etc etc. En del har inte internet hemma heller. Det ena följer ju någonstans det andra. Och nu pratar vi personer som är runt 30, inte 80-åringar och det är inte nödvändigtvis bristen på medel som styr även om det kan påverka, utan framför allt intresset. Det märks tydlig skillnad på de som bara är lite yngre som haft dator eller platta i skolan där alla fått den kunskapen med sig från start. Det är den stora utjämnaren när det kommer till digital teknik. Den stora skillnaden mellan mig som lärare för vuxna och gymnasielärarna (vi har båda typerna av utbildning på skolan) är att jag måste vara IT-tekniker light också, för man vet aldrig när katastrofen slår till och den gör ju så klart alltid det när skolans faktiska IT-tekniker inte är på plats, så klart.

Sen tycker jag att det borde finnas en lagstiftning på området för det här är en tillgänglighetsfråga. Det finns många med funktionshinder som har svårt att utföra enklare vardagsuppgifter för att det inte finns något alternativ till digitala lösningar och vi är sårbara om teknik slås ut eller strömmen går. Vi har varit snabba på att gå över till digitala lösningar för att det ofta också kostar företagen mindre utan att tänka på tillgänglighet och uthållighet i samhället. Oftast stannar det tyvärr på nivån rynkad panna hos riksdagspolitiker och så blir det inte mer. Det tycker jag är svagt.
 
Senast ändrad:
Som lärare för vuxna så håller jag faktiskt med tango. Bland personer som är äldre än 25 (ungefärliga brytpunkten när plattor och datorer infördes som standard för alla elever i grundskolan) så finns det många som inte använder modern teknik och som inte vill och då inte heller kan. Har man inte haft ett intresse för datorspel eller något annat som gjort att man sökt sig online så är kunskapen i princip noll och intet. Vi jobbar med Sharepoint på skolan och varje klass har ett Teams och de har varsin skolmejl och OneDrive att spara saker på - förinställt åt dem - men det är emellanåt en kamp att få folk att plocka fram datorn som de får låna av skolan för att jobba med den. De glömmer lösenord, var de ska logga in, sätter lösenord på grejer de inte behöver lösenord till utan att begripa det och glömmer sen raskt bort det, hittar inte uppladdning för uppgifter trots upprepad hjälp, kan inte kolla sin mejl trots upprepad hjälp, förstår inte var de ska titta efter viktig information trots upprepad hjälp, förstår öht inte hur en molntjänst fungerar och lägger upp saker på hårddisken istället som inte sällan går sönder och sen är veckor av arbete är borta, de vågar inte använda vanliga Office-program eller använder Excel till allt (varför är det så många som fastnar i Excel?), förstår inte skillnaden mellan en webbsida i en webbläsare och en app i telefonen etc etc. En del har inte internet hemma heller. Det ena följer ju någonstans det andra. Och nu pratar vi personer som är runt 30, inte 80-åringar och det är inte nödvändigtvis bristen på medel som styr även om det kan påverka, utan framför allt intresset. Det märks tydlig skillnad på de som bara är lite yngre som haft dator eller platta i skolan där alla fått den kunskapen med sig från start. Det är den stora utjämnaren när det kommer till digital teknik. Den stora skillnaden mellan mig som lärare för vuxna och gymnasielärarna (vi har båda typerna av utbildning på skolan) är att jag måste vara IT-tekniker light också, för man vet aldrig när katastrofen slår till och den gör ju så klart alltid det när skolans faktiska IT-tekniker inte är på plats, så klart.

Sen tycker jag att det borde finnas en lagstiftning på området för det här är en tillgänglighetsfråga. Det finns många med funktionshinder som har svårt att utföra enklare vardagsuppgifter för att det inte finns något alternativ till digitala lösningar och vi är sårbara om teknik slås ut eller strömmen går. Vi har varit snabba på att gå över till digitala lösningar för att det ofta också kostar företagen mindre utan att tänka på tillgänglighet och uthållighet i samhället. Oftast stannar det tyvärr på nivån rynkad panna hos riksdagspolitiker och så blir det inte mer. Det tycker jag är svagt.
Skulle tro att det du skriver mest handlar om gruppen du möter i vuxen upplärningen. Idag jobbar ju väldigt många över 25 år med datorer dagligen, också folk i traditionellt inte tekniska yrken och nästan all information sker digitalt.

Känner inte alls igen mig i det du skriver.
 
Nu är vi långt of topic men den generationen som i snitt faktiskt kan mest om datorer är nog de som växte upp på 80 och 90 talet när allt var nytt, många vara intresserade av programmering och allt inte fungerade lika bra som nu.

Dagens barn och unga är mest passiva brukare av social media och spel, användare av standard program och diverse appar.
 
Skulle tro att det du skriver mest handlar om gruppen du möter i vuxen upplärningen. Idag jobbar ju väldigt många över 25 år med datorer dagligen, också folk i traditionellt inte tekniska yrken och nästan all information sker digitalt.

Känner inte alls igen mig i det du skriver.
Det klart att det handlar om vilka människor som söker sig till utbildningarna, men poängen kvarstår, det är inte självklart att yngre klarar digital teknik bättre än äldre. I min egen umgängeskrets där de flesta är 50+ finns inte alls någon motvilja mot och ovana vid digitala verktyg (min respektive är ansvarig för ett intranät i en stor svensk stad tex) men det är ett snävt perspektiv. Det säger mer om mig än om befolkningen i stort.
 
Det klart att det handlar om vilka människor som söker sig till utbildningarna, men poängen kvarstår, det är inte självklart att yngre klarar digital teknik bättre än äldre. I min egen umgängeskrets där de flesta är 50+ finns inte alls någon motvilja mot och ovana vid digitala verktyg (min respektive är ansvarig för ett intranät i en stor svensk stad tex) men det är ett snävt perspektiv. Det säger mer om mig än om befolkningen i stort.
Nu var den här tråden om tradera....
 
Kan någon bekräfta att Bank-ID på datorn kommer avskaffas? Jag kan inte hitta någon information om detta. Frågade min bank, SEB, och de hade inte fått några sådana direktiv.

Två gånger har jag chattat med Tradera om detta. Första gången hävdade de att Bank-ID på datorn kommer avskaffas helt och hållet enligt nya EU-regler. Andra gången bad jag om en källa till detta påstående, och uppmanade dem att åter tillåta Bank-ID på dator. Andra företag håller inte på så här.
Jag fick svaret: "Har du en källa? : )"
Jag svarade, att det är väl inte jag som skall behöva visa upp en källa, utan Tradera som företag som skall visa att deras uppgifter är korrekta. Och la till att SEB sagt till mig att de inte fått några uppgifter om att det skall avskaffas.
Chatten svarade: "Det är inte en källa, utan ett påstående. Kom gärna tillbaka med dokumentation, så kan vi diskutera vidare. : )"
Jag skrev: "Vänligen berätta för mig varifrån ni har fått informationen om att Bank-ID på dator skall avskaffas."
Chatten svarade: "Är du kvar? : )"
Jag svarade: "Ja."
Chatten svarade: "Strålande! Hade du någon källa? : )"

Jag har krusat färdigt med Tradera.
 
Jag gick ut ganska hårt andra gången jag chattade med Tradera, sa att det inte stämde att Bank-ID på dator kommer avskaffas på EU-direktiv, att det var en lögn. Och det var väl det som fick den förmodat unge mannen att gå igång. Han ville alltså ha en källa av mig på att Bank-ID på datorn kommer bestå. Han sa dessutom att det fortfarande går att använda Bank-ID på dator på Tradera, men att han inte kunde garantera att det fungerar, p.g.a. av den uttjänta programvaran. Vilket motsäger det de sade första gången i chatten, att Tradera inte längre tillåter det. Dessutom fungerar Bank-ID på datorn vid betalning till andra företag. Så detta var ännu en lögn. Jag tror Traderas ledning hittat på det där med EU-direktivet för att tvinga kunderna skaffa mobilpadda för tusentals kronor (denna förgängliga teknik som hela tiden skall uppdateras och köpas nytt utav för att gynna Wallenberg och resten av den internationella bankeliten).

Tyvärr så är det lite si och så med professionellt bemötande i Sverige. Vi har inte utvecklat den affärskulturen. Det är som bondvischan. Ibland fungerar det jättebra, men det är beror på personen man möter, inte på policy.
 
Låter lite som 'gissa dagens svar?'. Är det någon som lyckas ta sig in på tradera med bank-id från dator?
Jag loggar in på Tradera utan BankID i någon form. Bara användarnamn och lösenord, plus en kod som Tradera skickar på mejl vid inloggningen för tvåstegsautentisering. Kan det ha att göra med när kontot skapades? Jag har ett konto som är mer än 20 år gammalt.