Tradera bara mobilt bank-id

Ja, det gäller att hänga med i svängarna, men de flesta som använder tradera har nog mobilt BankID. Finns ju riktiga auktionshus om man inte vill va med fullt ut digitalt. SladdID förstår jag inte vitsen alls med, ytterst sällan jag behöver in på banken på datorn. Kanske om man måste förnya mobilID

Gillar inte heller allt det där, men ännu jobbigare att stå utanför.
Jag skaffade nyligen "sladdID" då min mobil gått sönder. Faktiskt krisläge då jag har till ca. 95 % e-fakturor och det är många andra web-sidor som kräver identifiering.
 
Hur får man BankID på fil?


Skaffa BankID på fil - så gör du
  1. Logga in och beställ BankID på fil med din säkerhetsdosa. Om du inte är ansluten till internetbanken kan du göra detta på ett bankkontor.
  2. Gå till Övriga tjänster/BankID på kort och fil.
  3. Beställ BankID på fil.
  4. Godkänn beställningen. ...
  5. Välj lösenord. ...
  6. Ladda ner och installera BankID-programmet.
 
Hej.

Jag har tragglat med Tradera om detta med Bank-ID på mobil. De påstår att EU snart skall införa en lag som tvingar alla att ha det (vilket i och för sig inte skulle förvåna mig). Tidigare gick det med Bank-ID på datorn (och varför duger inte detta längre? Orimligt). Fram tills nyligen kunde jag göra manuella betalningar via banköverföring till säljare som gick med på det (Traderas regler godkände även sån betalning), men nu kan jag inte längre ens skriva eller läsa mina meddelanden på Tradera utan Bank-ID på mobil. Så jag har blivit helt utestängd.

Det är något i Sverige med en överdriven tilltro till allt Nytt, till digital teknik, och välkomnande av överdrivet nitiska kontrollrutiner. Kundservice är sekundärt. Sverige blir förmodligen första land i Världen som helt avskaffar kontanter, hallelujah ... . Villigheten, godtrogenheten, och tålamodet hos svensken att helt överlämna sig under den styrande maktens kontroll är märklig.

Det är svårare att handla online i Sverige än från utlandet! Ebay.us, Ebay.uk, Amazon, eller ABE-books, etc. håller inte på med sånt här trams. De har sina egna säkerhetssystem när man betalar med kort, och det duger gott. Kräver aldrig Bank-ID eller annat strunt som krånglar till det för kunden.

Det finns säkerligen även en koppling mellan Bank-ID på mobil och finansiella överenskommelser på hög ekonomisk nivå om ökad försäljning av tekniska prylar som hela tiden uppdateras, för att man skall tvingas köpa nytt igen, och igen och igen.
Tacka veta de gamla hederliga analoga telefonerna med sladd i väggen. Då visste man vad man hade. Och de höll. De var tillverkade för folkets bästa, och för att hålla, ... inte för att bytas ut, och ännu en påtvingad vända till varuhuset.
 
Hej.

Jag har tragglat med Tradera om detta med Bank-ID på mobil. De påstår att EU snart skall införa en lag som tvingar alla att ha det (vilket i och för sig inte skulle förvåna mig). Tidigare gick det med Bank-ID på datorn (och varför duger inte detta längre? Orimligt). Fram tills nyligen kunde jag göra manuella betalningar via banköverföring till säljare som gick med på det (Traderas regler godkände även sån betalning), men nu kan jag inte längre ens skriva eller läsa mina meddelanden på Tradera utan Bank-ID på mobil. Så jag har blivit helt utestängd.

Det är något i Sverige med en överdriven tilltro till allt Nytt, till digital teknik, och välkomnande av överdrivet nitiska kontrollrutiner. Kundservice är sekundärt. Sverige blir förmodligen första land i Världen som helt avskaffar kontanter, hallelujah ... . Villigheten, godtrogenheten, och tålamodet hos svensken att helt överlämna sig under den styrande maktens kontroll är märklig.

Det är svårare att handla online i Sverige än från utlandet! Ebay.us, Ebay.uk, Amazon, eller ABE-books, etc. håller inte på med sånt här trams. De har sina egna säkerhetssystem när man betalar med kort, och det duger gott. Kräver aldrig Bank-ID eller annat strunt som krånglar till det för kunden.

Det finns säkerligen även en koppling mellan Bank-ID på mobil och finansiella överenskommelser på hög ekonomisk nivå om ökad försäljning av tekniska prylar som hela tiden uppdateras, för att man skall tvingas köpa nytt igen, och igen och igen.
Tacka veta de gamla hederliga analoga telefonerna med sladd i väggen. Då visste man vad man hade. Och de höll. De var tillverkade för folkets bästa, och för att hålla, ... inte för att bytas ut, och ännu en påtvingad vända till varuhuset.
eller är kravet på bankid ett sätt att förhindra att stöldgods enkelt kan säljas annonymt.
Tyvärr blir det omständigare då även för ärliga säljare.

Om vi inte tagit till oss ny teknik hade vi fortfarande suttit i grottor och tittat på en eld istället för att kunna skriva kommentarer här på utsidan. :cool:

/Patrik, som gillar att kunna ringa utan sladd
 
Jag förstår inte hur man kan klara sig utan mobilt bankID eller att man inte vill ha det. Så länge jag inte har blivit lurad just pga. mobilt bankID vill jag hävda att det är helt suveränt och är något jag absolut inte vill vara utan!
 
Jag förstår inte hur man kan klara sig utan mobilt bankID eller att man inte vill ha det. Så länge jag inte har blivit lurad just pga. mobilt bankID vill jag hävda att det är helt suveränt och är något jag absolut inte vill vara utan!
De flesta som inte vill ha mobilt bankID är nog de som inte vill utsätta sig för den beroendeframkallande smartphonen. Jag tillhör en av dem som skaffat smartphone främst pga bankID och kollektivtrafiksbiljetter och om jag vågar mig på att kolla min skärmtid så eh, ja, slösas det orimligt mycket tid på all annan skit som finns där.

Nu har det gått så långt att jag skaffat powerbank för att kunna scrolla mer på mina turer. Slippery slope to hell, om du frågar mig.
 
De flesta som inte vill ha mobilt bankID är nog de som inte vill utsätta sig för den beroendeframkallande smartphonen. Jag tillhör en av dem som skaffat smartphone främst pga bankID och kollektivtrafiksbiljetter och om jag vågar mig på att kolla min skärmtid så eh, ja, slösas det orimligt mycket tid på all annan skit som finns där.

Nu har det gått så långt att jag skaffat powerbank för att kunna scrolla mer på mina turer. Slippery slope to hell, om du frågar mig.
Jag håller i princip med dig, men med en distinktion: Det är inte en smartphone i sig man blir beroende av, det är apparna. Lösningen är ungefär samma som för den som vill sluta äta godis eller dricka mindre alkohol - att höja tröskeln för impulskontrollen. Avinstallera alla appar som du kan slöscrolla med och ha bara sånt som du "egentligen" vill ha eller behöver. Ta bort webbläsare, sociala medier, kanske epostklient, spel och liknande. Jag har massor av verktyg för allt möjligt på min telefon, men dem använder jag när jag behöver dem. Jag älskar att ha ETT verktyg i fickan för att både kunna sköta ekonomi, administration, orientera mig, spela in ljud, kommunicera, räkna, felsöka nätverk, spela musik, lyssna på böcker, identifiera mig, läsa sjökort, artbestämma fåglar och växter, ha shoppinglista för mat, kolla mina övervakningkameror, en kalender med påminnelser, styra drönaren, betala parkering, och så vidare (lång lista kvar...). Jag fattar inte varför jag skulle avstå från all denna funktionalitet - bättre att avinstallera de appar som ställer till problem (och som i slutänden oftast ger väldigt lite värde).
 
Senast ändrad:
Om vi inte tagit till oss ny teknik hade vi fortfarande suttit i grottor och tittat på en eld istället för att kunna skriva kommentarer här på utsidan. :cool:
Jag brukar säga att det är missnöje som drivit utvecklingen framåt (med ungefär samma argument om grottor...). Ingen populär vinkel hos dem som förordar "positivt tänkande" och mindfulness.... :)
 
Om vi inte tagit till oss ny teknik hade vi fortfarande suttit i grottor och tittat på en eld istället för att kunna skriva kommentarer här på utsidan. :cool:
Vid närmare eftertanke: Varför skulle vi haft en eld att titta på om vi inte hade tagit till oss ny teknik? Eldningen har ju även den varit "ny teknik" nån gång i tiden... :unsure::cool::D
 
Man kan ju för det mesta välja själv vilken ny teknik man vill använda. Utom BankId då, som är i princip nödvändigt. Tycker lite synd om en del äldre, måste vara stora problem om man inte klarar den senaste tekniken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forslund Kläder på Tradera Utrustning allmänt 15

Liknande trådar