Någon som har koll på hur försäkringsbolagen kommer resonera. Ta tex om du kör rattfull och kraschar din bil. Då får du inget för du har inte varit aktsam om bilen.
Kan de komma att resonera på liknande sätt för den som tex får sin bil stulen/skadad eller som bryter benet på fjället? Kan de säga att "sorry, du har inte följt reserekommendationerna, du får ingen ersättning"?
Kan nog vara värt att fundera på.
Christian
"UD avråder" brukar innebära att försäkringar inte gäller. Nu är det "FHM avråder" och det är vi inte vana vid. Jag tycker att de borde hanteras lika - om en myndighet avråder så finns en anledning och det är med mina och andras premier som utetalningarna skulle ske.
På sidan
https://www.krisinformation.se/dett...oronaviruset/inrikesresor-och-kollektivtrafik
Så här skriver FHM idag:
"Är resan nödvändig?
Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla att tänka igenom om en planerad resa inom Sverige verkligen är nödvändig att genomföra. Om du är sjuk ska du inte resa alls.
Tänk på att du ska kunna ta hand om dig själv om du blir sjuk under resan. Om du behöver hjälp lokalt kan det finnas begränsat med resurser. Se till att du kan ta dig hem själv på ett säkert sätt utan att riskera att smitta andra."
Om detta kvarstår är det solkart för mig i alla fall, ingen fjällsemester. Jag måste inte resa till fjällen för att arbeta eller något annat livsnödvändigt. Skulle jag bryta benet eller få corona (eller bådadera) längs leden kan jag inte ta mej hem själv.
Som jag sagt i en annan tråd är vården i Sverige en ändlig resurs och gör tanke-experimentet : det finns en respiratorplats kvar och in kommer två covid-sjuka och du är läkaren som måste prioritera: Vem väljer du bort? Spetsa till det ytterligare, de två är båda i samma sällskap - ditt eget resesällskap? Ett val jag hoppas vi kan undvika genom att följa FHMs reserekommendationer.
För egen del blir det kortare turer i skogen och på vattnen hemmavid, inte vad jag hade hoppats på men när det är som det är, så drar jag mitt strå till stacken, genom att inte resa långt.
Jag förstår att det blir tufft för turistindustrin denna sommare när färre reser men är det värt sjukdom och lidande eller något ännu värre pris?
/Patrik