....att visst kan man fjällvandra. Och det kommer jag personligen också göra.
som jag ser på det, rätt eller fel....
1. När FHM talar om rekommendationer för hur folk ska semestra så är det som man matat in i sina matematiska modeller det "folk" normal brukar göra. Min gissning är att man främst är rädd för att massor av människor ska trängas på campingplatser, badplatser, "Skara sommarland" och så vidare. Jag vågar påstå att det är svårt att tänka sig någon form av semester där man bättre utövar den nya nationalsporten social distansering än på fjällvandring
2: Att vandra på fjället har dessutom stora allmänna hälsofördelar, som minskar risken både på kort och lång sikt att man belastar vården.
3: STF har redan tagit höjd för att minska risken för smittspridning och infört att man bara får bo i stuga med förbokning, så man på det sättet kan begränsa antalet gäster till en hanterlig mängd per natt.
4: Och visst finns det en liten risk att man har oturen att redan vara smittad när man ger sig iväg och blir sjuk på fjällen. Men för egen del tycker jag inte att den risken är märkvärdigt mycket större än andra risker som man tar varje år man åker på semester.....och det brukar i alla fall jag göra.
Sen kan jag i dessa dagar inte annat än undra vad som skulle hända om man hade samma fokus på andra sjukdomar/hälsorisker som medför att människor riskerar att dö i förtid. Till exempel säger ju de som forskar i ämnet att cirka 6000-7000 dör i förtid varje år pga luftföroreningar. Luftföroreningar som dessutom påverkar alla andra både djur och människor som drabbas av dom. Tänk om man varje dag på nyheterna fick höra att idag har 20 dött av luftföroreningar.....under de senaste 20 åren har 140 000 dött osv....då kanske man till och med hade gjort något åt det?
/ Stefan[/QUOTE
Precis så här tänker jag också och kommer med all säkerhet att fjällvandra längre norrut oavsett vad FHM rekommenderar.
Tåget upp I en enmanskupé, dyrare visst och tälta. Jag följer leder för att minimera risker bland annat.