Tråd för klimatdebatt

När du skriver "kämpar på med fakta, siffror och argument" menar du den "ärliga" sidan som för några inlägg sedan försökte framställa Sverige i sämre dager än det är genom att mäta Sveriges plats med tumstock på pappret i stället för siffrorna statistiktabellen visade ? :ROFLMAO:
Antar att du inte menar mig eftersom jag inte använde tumstock på papper. Jag använde tabellen och lite enkel grundskolematematik.

Benji: Det finns en möjlighet att släppa det där nu när det är en ny dag.

Jag var möjligen också föremål för någons tyckande om andras tyckande, men bryr mig inte om det.

Vad som räknas i en sådan här tråd är att ha någonting att komma med som för sakfrågan framåt.

Det som slår mig när jag läser inläggen från vissa av debattörerna i tråden är att de överhuvudtaget inte verkar bry sig om det mänskliga lidande, än så länge huvudsakligen i låginkomstländer, som orsakas och kommer att orsakas av AGW. Vissa verkar vara mer bekymrade över att de själva måste ändra sitt sätt att leva. Bara att höra AGW-relaterade nyheter i media verkar vara ett jätteproblem för vissa.

Det som slår mig när jag läser inläggen från vissa av debattörerna i tråden är att de överhuvudtaget inte verkar bry sig om det mänskliga lidande, än så länge huvudsakligen i låginkomstländer, som orsakas och kommer att orsakas av AGW. Vissa verkar vara mer bekymrade över att de själva måste ändra sitt sätt att leva. Bara att höra AGW-relaterade nyheter i media verkar vara ett jätteproblem för vissa.

Det blir ett lite Off-Topic svar. Det är krig & död och svält & enorm brottslighet och galna religiösa regimer & knarkkarteller & blodtörstiga terrorister & flyktingar osv i väldigt många länder numera. AGW är en fis i rymden i jämförelse.

Om man skulle tänka för mkt på detta så förstör man sitt liv.

Senast ändrad:
Har
du något exempel på planterad skog som kallats för urskog?
Finns nog gott om sådana exempel, som t.ex. Grimmestorps "urskog", som. I själva verket kalhöggs runt 1915. (Har själv sett foto från ca 1915 på detta hygge).

Det som sedan hände var att dåvarande markägaren i princip inte plockade ut en pinne under den tiden, som skogen normalt skulle ha gallras 2-3 gånger. Resultatet blev ju bl.a. ett antal s.k. lågor, vilket, enligt SNF, gjorde skogen till en "urskog".

Sedan det blev en ny markägare, som snabbt anmälde skogen för avverkning. Å då blev det ett jävla liv på bl.a. SNF med påhittet "urskog", var på delar av eländet blev ett reservat.

2018 kom granbarkborren, som givetvis snabbt spred sig över rågången till värnlösa grannar. Dessa rågrannar fick stora barkborreskador på sin granskog. Till slut gick länsstyrelsen med på att ta bort granar från ett område av ca 200 meter från rågången.
/Niklas

Finns nog gott om sådana exempel, som t.ex. Grimmestorps "urskog", som. I själva verket kalhöggs runt 1915. (Har själv sett foto från ca 1915 på detta hygge).

Det som sedan hände var att dåvarande markägaren i princip inte plockade ut en pinne under den tiden, som skogen normalt skulle ha gallras 2-3 gånger. Resultatet blev ju bl.a. ett antal s.k. lågor, vilket, enligt SNF, gjorde skogen till en "urskog".

Sedan det blev en ny markägare, som snabbt anmälde skogen för avverkning. Å då blev det ett jävla liv på bl.a. SNF med påhittet "urskog", var på delar av eländet blev ett reservat.

2018 kom granbarkborren, som givetvis snabbt spred sig över rågången till värnlösa grannar. Dessa rågrannar fick stora barkborreskador på sin granskog. Till slut gick länsstyrelsen med på att ta bort granar från ett område av ca 200 meter från rågången.
/Niklas
Var står det att det är urskog? Jag kollade texten på länsstyrelsens hemsida och där används inte ordet "urskog". Skogen behöver inte vara urskog för att klassas som nyckelbiotop.

Var står det att det är urskog? Jag kollade texten på länsstyrelsens hemsida och där används inte ordet "urskog". Skogen behöver inte vara urskog för att klassas som nyckelbiotop.
Jag har heller aldrig hävdat att nyckelbiotop = urskog. Det jag skrev var att SNF m.fl. yrade om att det var en "urskog" när det var strid om reservat eller ej..

F.ö. är nyckelbiotop och reservat två helt skilda saker.
/Niklas

Jag har heller aldrig hävdat att nyckelbiotop = urskog. Det jag skrev var att SNF m.fl. yrade om att det var en "urskog" när det var strid om reservat eller ej..

F.ö. är nyckelbiotop och reservat två helt skilda saker.
/Niklas
Jag är väl medveten om att nyckelbiotop och naturreservat inte är samma sak.

/Niklas
Jag har kollat på den bevarandeplan som finns tillgänglig rörande skogen i Grimmestorps naturreservat och det som står där är något helt annat än att området kalhöggs ca 1915. Jag får här välja mellan att tro på dina uppgifter eller det som står i länsstyrelsens bevarandeplan och då väljer jag sistnämnda.
content://media/external/downloads/1000010379

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg