Tracker - MyWay

Min första tanke när jag läste på http://www.zodiac.se var att detta är det som gäller. Släng alla Garmin/Magellan etc i väggen.....här är framtiden. Det måste dock finnas en hake. Är det någon som kan hjälpa mig hitta denna hake - Är kartorna sämre/annorlunda mot tex Garmin Friluftskartan/Bluechart/City Select etc , eller är det någe annat som kraftfullt skiljer? Om inte vore fallet är det i mina ögon solklart att det är en telefon i komb med GPS som gäller (särskild när man inte ens behöver betala extra abonnemang för det hela)

Hjälp mig på traven........
 
nikk; sa:
Släng alla Garmin/Magellan etc i väggen.....här är framtiden. Det måste dock finnas en hake. Är det någon som kan hjälpa mig hitta denna hake - Är kartorna sämre/annorlunda mot tex Garmin Friluftskartan/Bluechart/City Select etc , eller är det någe annat som kraftfullt skiljer?
Kartorna köper de väl från samma ställe men haken är nog att produkterna inte är tillräckligt bra för att attrahera navigationsnördarna eller tillräckligt billiga och lättanvända för att tilltala gemene man.

Så vitt jag vet finns det ganska många generella lösningar med programvara och någon form av lös GPS för de riktigt avancerade telefonerna. De har väl funnits på marknaden något eller några år. Jag tror däremot att operativsystem och hårdvara måste anpassas för att man skall få riktigt bra funktion och tror heller inte att en lös GPS som måste strömförsörjas och kan tappas bort är någon vidare bra idé. Därför måste det nog vara fullt integrerade lösningar som krävs för att kunna konkurrera med fristående GPS:er. Några sådana finns också och Benefon var väl först med det runt 1999/2000 men de har inte heller hållit måttet än.

Här tror jag problemen ligger för olika användningar:
Marint: handhållna GPS:er har alldeles alldeles för liten skärm för att fungera med sjökort och telefonerna är ju inte ens vattentäta så sjökort i telefonen är förmodligen en av de minst genomtänkta investeringar man kan göra. Ren positionering för nödhjälp är en utmärkt funktion men det är ju en annan sak än att navigera efter telefonen.

Vägnavigation: det krävs en del kraft för att snabbt räkna ut nya rutter på något så komplext som ett vägnät med alla de krav en trafikant har samtidigt som man förflyttar sig i de hastigheter som är aktuella. Men det spelar ändå ingen roll därför att jag tror att vägnavigatorerna kommer att slås ut av fast monterade navigationssystem i fordonen redan innan telefonerna hinner i kapp i funktion om kanske 5-7 år.

Vandring, trampcykling och annat friluftsliv: här finns goda möjligheter och när telefonerna blir vattentäta och robusta nog så vill naturligtvis ingen släpa på en lös GPS om man kan få samma funktion inbyggd i telefonen. Alternativt att man kan ringa på GPS:en.

Turism, stadsnavigering: här kan säkert vissa av enheterna fungera hyggligt och kanske mäta sig med rena GPS:er redan idag. Förutsättningarna för telefonen är hur som helst överlägsen med mobilnätsassisterad navigering och kommunikationsmöjligheter som ger så många mer möjligheter än en enkel GPS. Problemet är nog att kostnaden och teknikförståelsen gör att det ändå bara är pryl- eller navigationsnördar som överväger någon av dessa produkter än så länge.

Det är nog ingen tvekan om att mobiltelefonerna på sikt kommer att bli tillräckligt bra för att börja konkurrera ut de minsta handhållna GPS:erna men jag tror att det tar ett antal år innan vi är där. Samma sak sker med handdatorer (är på god väg), minimusikspelare (har startat), kompaktkameror (kanske lika långt kvar som GPS:er) och säkert annat som kommer att växa ihop med telefonerna.
[Ändrat av PR 2006-01-16 kl 00:51]
 
Tack för ett analyserande inlägg.

Måste dock framhålla en fördel i telefonens fördel när det gäller vägnavigering. Där kan man abonnera på trafikinfo som adderas och läggs in i presentationen.
Där skall enligt vad jag tidigare sett i Holland med företaget "Orange" som har Tomtom inlagt i telefonerna och med blåtand-GPS (liten dosa) som man lägger i fickan etc inte vara några problem med omräkningshastighet. Presentationen den ovan nämnda var oerhört imponerande både i grafik och presentation. Dessutom har du naturligtvis ljudfunktionen "gratis".

Telefonen i fråga som jag sett ovannämda på var inte större än tex sonyericson k700i men av märket Orange

Haken i Holland är att du får betala månadsvis abonnemang på funktionen och lägga till ytterligare om du vill erhålla trafikinfo.
 
Topokartorna verkar vara bitmap, för Sverige Blå kartan i 1:100 000 (notera 1:20 000 för Finland).

Bilkartorna är förmodligen vektoriserade Tele Atlas kartor.

Hur mycket terrängkarta får man för ett hundra kronor undrar den skeptiske (20x20 mil står det - det är ju faktiskt rätt billigt).

I tillägg till Pelle Rindars utmärkta analys kan sägas att mobiltelefonskärmar ofta inte syns tillräckligt bra i solsken med nuvarande teknik.

Tyvärr är väl inte P910 någon storsäljare innevarande år. Inget står om uppgradering till nya mobiler. För nedladdnig av kartor vill man nog gärna använda 3G, inte minst med tanke på kostnaden per MB med GPRS.

Här är länk till företaget i Finland:

http://www.tracker.fi/myway/
[Ändrat av jonasolof 2006-01-16 kl 08:38]
 
En tillräckligt liten telefon, för att jag ska vilja bära omkring på den som telefon, har för liten display för att fungera som navigator i bilen. I alla fall så som jag vill att en navigator ska fungera.
Jag vill inte bara lyssna på rösten, jag vill kunna se var jag ska åka också. Så bra är inte navigatorerna att jag inte vill se var de har tänkt sig att rutten ska gå. Även om de alltid beräknar den optimala rutten är det kanske ändå inte den jag vill åka. Då måste jag ju kunna se om jag behöver modifiera rutten.

Dessutom finns det inget vettigt sätt att se hur man ska åka i komplexa korsningar, annat än med en bild av korsningen. Det finns ingen rimlig pratlösning för att beskriva sådana korsningar.

Därför krävs det en uppblåsbar display, eller något liknande. Så länge det inte finns, kommer telefonen aldrig att bli något alternativ.

En PDA som man kan ringa på kan ju fungera, men den vill jag inte ha som telefon att ha med sig lite var som helst.

Inbyggda navigeringssystem kommer säkert att bli vanligare. Men det är betydligt sämre att ha inbyggda system än ett lätt flyttbart mobilt sådant.
Man kan inte ta dem med in för att planera rutten utanför bilen.
Man måste lära sig att hantera varje bils eget system. Att tro att olika tillverkare ska komma överens om samma typ av manövrering, ha-ha...
Man måste uppdatera kartor för varje bils system för sig.
Man kan inte ta med sig navigatorn om man kör någon annans bil, som saknar GPS.
Att man blir av med systemet om man byter bort bilen.
De två sistnämnda invändningarna minskar rimligen i betydelse efterhand som fler bilar får GPS.

Anders
 
Fast... fast, när jag köper ny telefon blir möjligheten att inkludera ett telefonburet nav system en faktor att väga in. Dock tror jag inte mycket på separat GPSenhet i det sammanhanget.

Förresten lämnar de inga tekniska specifikationer på GPSmottagaren, inte ens för den i hundhalsbandet som ska fungera i skog.
 
nikk; sa:
Måste dock framhålla en fördel i telefonens fördel när det gäller vägnavigering. Där kan man abonnera på trafikinfo som adderas och läggs in i presentationen.
Det är inte begränsat till telefoner. TomTom har det redan i vägnavigatorerna genom blåtandsanslutning till mobilen och Garmin har det i USA så det kommer nog ganska snart här för dem också.

Om några år kommer en uppkoppling som inkluderar trafikinformation finnas fast i bilen. Det är inte alls omöjligt att det t.o.m. blir lagstadgat med navigationssystem i bilarna som styrs av trafikinformation. Det finns mycket goda incitament vad gäller trafiksäkerhet och miljöpåverkan för att myndigheterna skall vilja gå i den riktningen.
Där skall enligt vad jag tidigare sett i Holland med företaget "Orange" som har Tomtom inlagt i telefonerna och med blåtand-GPS (liten dosa) som man lägger i fickan etc inte vara några problem med omräkningshastighet.
Ja prestanda var en ren spekulation från min sida om en möjlig svaghet när det gäller generella system, som det du pekade på först, men designar man telefonen redan från början för att klara av navigation är det naturligtvis inget problem. Lös GPS-enhet är dock ingen höjdare när batteriet i den tar slut och telefonen meddelar att den tappat GPS:en just när du försöker hitta fram i en okänd stad.
Presentationen den ovan nämnda var oerhört imponerande både i grafik och presentation. Dessutom har du naturligtvis ljudfunktionen "gratis".
Beror nog på vad man jämför med. När det gäller denna typ av produkter regerar skärmstorlek (åtminstone upp till några tums storlek) och telefonen blir ett val bara där man av olika skäl inte har möjlighet till en bättre skärm. TomTom är vad jag förstår duktiga på vägnavigation men om de får göra samma sak på en större skärm blir det helt enkelt bättre än i en mobiltelefon.

Telefonerna kan vara ett budget- och kompromissalternativ men för oss som vant oss vid en större skärm är de ett steg tillbaka och därför kan de inte slå ut vägnavigatorn.

Att slippa släpa en vägnavigator mellan fordonen är däremot en fördel för integrerade system så när de finns överallt är den lösa vägnavigatorn död.
Haken i Holland är att du får betala månadsvis abonnemang på funktionen och lägga till ytterligare om du vill erhålla trafikinfo.
Det är nog bara ett initialt motstånd tror jag. En rimlig avgift tror jag alla är beredda att betala för nyttig information när man väl lärt sig använda och förstått fördelarna med systemen. Om det jag skissade på i början kommer så har vi dessutom inget val utan betalar det på skattsedeln.
[Ändrat av PR 2006-01-16 kl 14:14]
 
apersson850; sa:
En tillräckligt liten telefon, för att jag ska vilja bära omkring på den som telefon, har för liten display för att fungera som navigator i bilen. I alla fall så som jag vill att en navigator ska fungera.
Håller med.
Men det är betydligt sämre att ha inbyggda system än ett lätt flyttbart mobilt sådant.
Man kan inte ta dem med in för att planera rutten utanför bilen.
Det är stenålder att släpa med sig hela burken in i huset för att få datat till din dator eller tillbaka ut i bilen. Antingen kan bilen vara uppkopplad, man kan använda mobilen för att flytta datat med eller så kan bilnyckeln samtidigt vara ett USB-minne. Dessutom blir det bara mer och mer saker man ändå kommer att vilja överföra: musik, filmer till ungarna o.s.v. Tekniken finns redan, behovet kommer så ge marknadskrafterna fem år att paketera det vettigt så är det realitet. Eller är jag för försiktig, det kanske bara tar tre år?
Man måste lära sig att hantera varje bils eget system. Att tro att olika tillverkare ska komma överens om samma typ av manövrering, ha-ha...
Med ett bra gränssnitt borde det inte vara något problem att använda det direkt. Finesserna tar lite längre tid att lära sig men med tiden kommer det att bli en kundstyrd standardisering. De gånger man byter fordon kan man köra bilen oavsett fabrikat (när man väl hittat tändningslåset i SAAB :)) och manörera radion (i värsta fall får man plocka fram instruktionsboken för att hitta någon speciell funktion) varför skulle navigationssystemet då vara oöverstigligt?

Givetvis sker inget av det jag säger med en smäll men jag gissar som sagt att om 5 år finns navigation i alla nya bilar. Sedan tar det åtminstone tio år innan det blir alldeles komplett onödigt med en lös burk men jag hävdar ändå att lösa enheter är parenteser som kommer att försvinna. Vi kommer visserligen att ha med oss telefonen som en nödlösning, men varför skulle vi använda den när systemet som sitter i bilen är bättre.
 
PR; sa:
nikk; sa:
Måste dock framhålla en fördel i telefonens fördel när det gäller vägnavigering. Där kan man abonnera på trafikinfo som adderas och läggs in i presentationen.
Det är inte begränsat till telefoner. TomTom har det redan i vägnavigatorerna genom blåtandsanslutning till mobilen och Garmin har det i USA så det kommer nog ganska snart här för dem också.


Detta finns även i Magellans RoadMate 760. Det finns redan i dag en version som tar emot dom TMC-signaler som sänds ut gratis. Under beta-test finns också en version med de olika betaltjänsterna (mer utbyggt i södra Europa).
 
Har haft en IPAQ 6515 några månader nu och har även GPSMAP 60C så jag har kunnat jämföra lite.

Nackdelarna med IPAQ:en som har inbyggd telefon och GPS är
att drifttiden är kort (ca 4 timmar med standardbatteri och ett extrabatteri är ganska dyrt)
att den liksom de flesta mobiler inte tål väta särskilt bra
att priset är ganska högt, men man får ju en PDA på köpet förutom telefon och GPS
att skärmen är något sämre i direkt solljus, men ändå förvånansvärt bra

Fördela då?

TomTom fungerar utmärkt och rösstyrning ingår. Formatet är smidigt, tunn men lite större än en vanlig mobil dock betydligt smidigare än min 60C.

Minneskapaciteten är mycket bra med två kortplatser där man kan idag kan ha upp till 3 GB tillsammans vilket gör att man kan ha med sig massor av kartor.

Största fördelen är dock den inbyggda A-GPS:en som ger mycket snabb fix och t o m går att använda inomhus långt från fönster.

Att tillsammans med OziCE eller Pocket Kartex (jo, det programmet är riktigt bra för RIK kartor) kunna använda vilka kartor man vill i rasterformat är fantastiskt när man är ute i spenaten. Vi får väl se om Friluftskartan Pro ändrar på det omdömet?

Har också en gamal Benefon Esc med telefon och GPS - rena stenåldern jämfört med IPAQ:en......
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg