nikk; sa:
Släng alla Garmin/Magellan etc i väggen.....här är framtiden. Det måste dock finnas en hake. Är det någon som kan hjälpa mig hitta denna hake - Är kartorna sämre/annorlunda mot tex Garmin Friluftskartan/Bluechart/City Select etc , eller är det någe annat som kraftfullt skiljer?
Kartorna köper de väl från samma ställe men haken är nog att produkterna inte är tillräckligt bra för att attrahera navigationsnördarna eller tillräckligt billiga och lättanvända för att tilltala gemene man.
Så vitt jag vet finns det ganska många generella lösningar med programvara och någon form av lös GPS för de riktigt avancerade telefonerna. De har väl funnits på marknaden något eller några år. Jag tror däremot att operativsystem och hårdvara måste anpassas för att man skall få riktigt bra funktion och tror heller inte att en lös GPS som måste strömförsörjas och kan tappas bort är någon vidare bra idé. Därför måste det nog vara fullt integrerade lösningar som krävs för att kunna konkurrera med fristående GPS:er. Några sådana finns också och Benefon var väl först med det runt 1999/2000 men de har inte heller hållit måttet än.
Här tror jag problemen ligger för olika användningar:
Marint: handhållna GPS:er har alldeles alldeles för liten skärm för att fungera med sjökort och telefonerna är ju inte ens vattentäta så sjökort i telefonen är förmodligen en av de minst genomtänkta investeringar man kan göra. Ren positionering för nödhjälp är en utmärkt funktion men det är ju en annan sak än att navigera efter telefonen.
Vägnavigation: det krävs en del kraft för att snabbt räkna ut nya rutter på något så komplext som ett vägnät med alla de krav en trafikant har samtidigt som man förflyttar sig i de hastigheter som är aktuella. Men det spelar ändå ingen roll därför att jag tror att vägnavigatorerna kommer att slås ut av fast monterade navigationssystem i fordonen redan innan telefonerna hinner i kapp i funktion om kanske 5-7 år.
Vandring, trampcykling och annat friluftsliv: här finns goda möjligheter och när telefonerna blir vattentäta och robusta nog så vill naturligtvis ingen släpa på en lös GPS om man kan få samma funktion inbyggd i telefonen. Alternativt att man kan ringa på GPS:en.
Turism, stadsnavigering: här kan säkert vissa av enheterna fungera hyggligt och kanske mäta sig med rena GPS:er redan idag. Förutsättningarna för telefonen är hur som helst överlägsen med mobilnätsassisterad navigering och kommunikationsmöjligheter som ger så många mer möjligheter än en enkel GPS. Problemet är nog att kostnaden och teknikförståelsen gör att det ändå bara är pryl- eller navigationsnördar som överväger någon av dessa produkter än så länge.
Det är nog ingen tvekan om att mobiltelefonerna på sikt kommer att bli tillräckligt bra för att börja konkurrera ut de minsta handhållna GPS:erna men jag tror att det tar ett antal år innan vi är där. Samma sak sker med handdatorer (är på god väg), minimusikspelare (har startat), kompaktkameror (kanske lika långt kvar som GPS:er) och säkert annat som kommer att växa ihop med telefonerna.
[Ändrat av PR 2006-01-16 kl 00:51]