GPSproxy

jonasolof; sa:
Kan det hjälpa att avinstallera Fugawi, frigöra någon port och sedan installera Fugawi igen?
Det gjorde susen att avinstallera FUGAWI, ta bort porten COM4 och sedan ominstallera Fugawi och låta GpsGate skicka den interna signalen på COM7 till den virtuella porten COM4.

När jag försöker göra samma trix med Que fungerar det dock inte. Verkar vara nå´t med Bluetooth som inte stämmer.

Det stämmer inte längre. Det finns en beta att ladda ned för 6515 på

http://gisrussa.ru/downloads/RussaSetup_6515.zip

De reserverar sig för att den ännu inte är anpassade till den lilla kvadratiska skärmen. "Inom nära framtid avser vi att släppa en version som till fullo stöder såväl 6515 som WM5, jämte ett flertal andra förbättringar"

VAd avser 6515 så är det klart att com7 ska användas och att den har sin egen protokollversion av NMEA.

Det finns ett antal trådar på http://www.franson.com/forum
Sök på 6515

Franson säger att GPSgate fungerar med den inbyggda mottagaren i 6515. Men det är ju ingen vits om man inte kan lägga till något efteråt, t ex Fugawi.

Mest relevant är denna: http://www.franson.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1643&SearchTerms=6515

Ett problem kan vara att 6515 har en pytteliten antenn och har svårt att få en första fix. Den har A-GPS som krycka. Först fix, sedan anslut app.

På gpspassion.com finns en massa om 6515 på både franska och engelska, har inte läst i detalj. Ett inläggare beskriver hur han i besvikelse över hur trög den inbyggda GPSmottagaren ärt istället kör med Gloablsat BT-338 som funkar för diverse applikationer men inte för det medlagda TT5.
[Ändrat av jonasolof 2005-10-24 kl 17:32]

olhe; sa:
jonasolof; sa:
Kan det hjälpa att avinstallera Fugawi, frigöra någon port och sedan installera Fugawi igen?
Det gjorde susen att avinstallera FUGAWI, ta bort porten COM4 och sedan ominstallera Fugawi och låta GpsGate skicka den interna signalen på COM7 till den virtuella porten COM4.

När jag försöker göra samma trix med Que fungerar det dock inte. Verkar vara nå´t med Bluetooth som inte stämmer.

Första problemet är att verkligen kunna se vilka portar som är lediga. Bästa listningen so far har jag fått av GISrussa, det kan köras olicencierat i demoläge. Det listar alla portar som finns och anger i vad mån de är upptagna och av vilken funktion.

Jag tror inte det är bluetooth som trasslar utan något med comportarna. Du kommer med största säkerhet att behöva frigöra någon port, förslagsvis upptagen av Ir i din PDA. De portar som frigörs med Fransons lilla DeviceX kan användas av alla program jag prövat men de syns bäst i Gisrussa. Det finns förmodligen andra applikationer för ändamålet att lista comportar men md GISrussa har jag ett program som jag ändå vill ha installerat.

Försök lägga till en till virtuell port i GPSGate, com0. Den kan fångas upp av GPSproxy och sedan behöver du ytterligare en ledig port för den virtuella utgången till Que. Obs att det ska vara 4800 baud ut från GPSproxy till Que och Garminprotokoll i inställningarna
[Ändrat av jonasolof 2005-10-25 kl 10:08]

Nu har jag surfat omkring på nätet en hel del. men jag har inte hittat någon plats där man kan beskriva hur man ansluter Que till en IPAQ 65XX.

Det verkar helt enkelt som om Que inte kan läsa vanliga NMEA kommandon från en vanlig COM port. Ingen har hitintills kunnat beskriva en framkommlig väg!

Det är aldrig någon som sagt att Que kan läsa NMEAkommandon. Det kräver Garminprotokoll. Du behöver GPSproxy emellan - det är själva vitsen med programmet. Ta versionen från malsingmapscom uploadsite. Du behöver registrera dig först. Om inte GPSproxy gillar utgången på ipaqen så borde GPSgate klara det. Först GPSgate, sedan GPSproxy
sedan Que. Funkar förutsatt att du har lediga comportar två utöver den där GPSgate plockarupp signalen från den interna GPSen.

Gisrussa kan för det översätter själv till garminprotokoll. Men det medger inte läsning av låsta kartor (City Select, City Navigator, Bluechart)

Har nu gjort hundratals försök med kombinationer av GPSProxy, GPSGate, DeviceX och Que på min IPAQ 6515.

Allt fungerar utom Que. Jag får Fugawi att fungera, GPSProxy får fix, GPSGate visar alla satelliter och GISrussa får kontakt, men Que vill inte vara med.

Finns det någon som verkligen har bekräftat att Que och IPAQ 65xx kan fungerar tillsammans och vilka insällnigar skall i så fall göras?

Kan du lista instaellningarna i gpsproxy settings under gps, application och garmin protocol?

Vilken port har du i que systemsetup interface?

Re: Re: Fugawi och Ique på HP Ipaq 6515

Med en dåres envishet får jag då framföra min teori igen.
Jag ska inte ta gift på det, men jag är tämligen säker på att Garmin Que måste 1) ha kontakt med en GPS 10 via Bluetooth för att låsa upp kartorna <snip>
Ett sätt att kontrollera detta är naturligtvis att någon som har både en GPS10 och en annan BT GPS skapar ett enkelt kartset och provar med GPSproxy och BT GPS och se om det funkar utan att ha använt GPS10 mad kartsettet. Tyvärr har jag bra en GPS10, så jag kan inte hjälpa dig.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg