GPSproxy

jonasolof; sa:
Kan du lista instaellningarna i gpsproxy settings under gps, application och garmin protocol?

NMEA 0183
COM7 Internal AGPS NMEA
4800 Baud Rate
---
COM9 (VirtData)
eller COM5 (Bluetooth) med BT av resp på
eller COM0 (GPSProxy Virtuel)
eller COM1 (Serial Cable)
Har även prövat andra av GPSGate omstyrda portar ex Fransson COM4. Den vanliga COM4 som fungerar bra med FUGAWI visas inte i QUE.
---
GPS Product ID 9999
GPS Software Version 100
GPS Product Description GPSProxy
GPS Unit ID 37900160 (min GPS 60 som är upplåst för C S)
Antar att dessa värden saknar betydelse tills dess jag skall ladda ner mina kartor.

Vilken port har du i que systemsetup interface?

Antingen resp port (COM0 syns dock inte) eller <Auto Detect>

Re: Re: Re: Fugawi och Ique på HP Ipaq 6515

Store; sa:
Med en dåres envishet får jag då framföra min teori igen.
Jag ska inte ta gift på det, men jag är tämligen säker på att Garmin Que måste 1) ha kontakt med en GPS 10 via Bluetooth för att låsa upp kartorna <snip>

Problemet är inte att låsa upp kartorna utan att Oue överhuvudtaget skall få kontakt med den inbyggda AGPS porten COM7. Denna port syns bland Ques interface alternativ, men man får direkt felmeddelandet No GPS Connected om man använder den.

Jag anvender min GPS10 unit ID med de till denna GPSmottagare upplaasta kartorna. Som mottagare har jag Royaltek BT 2001. Funkar utmaerkt.

Ola, det aer inte Com7 som Que interface ska staellas in paa utan Com9 dvs Virtual com port ut fr GPSproxy. GPSproxy kan ocksaa kora rakt igenom utan protokollkonversion, du kan testa att ta in 6515 port 7 till GPSproxy, staella om till NMEA i application, ut till ledig port, t ex virtual 9. Kolla med GISrussa att den porten verkligen finns listad som ledig sedan. Testa med Fugawi eller annat program som kan ta com9, eller med Gisrussa. VisualGPSce aer bra ocksaa.

Problemet med Que interface aer att det listar portar men aer inkonsekvent med att inte lista alla nummer. I min Loox saa listar Que sista porten som SUB cable, jag vet att det aer com9, men Que saeger det inte.

GisRussa daeromot saeger com9 USB cable. Paa de portar som aer tillgaengliga staar ett bindestreck.

Ang com4: GPSproxy kan inte anvaenda en utgangsport som GPSgate redan anvaender som utport. Prova att ta bort port 4 ur listan paa GPSgate. Du bor kanske ocksaa skippa GPSgate tills vidare.

Kom ihaag att stoppa alla running programs i PPC innan du startar BT, sedan GPSproxy och sedan Que.

Haelsningar fraan Edinburgh
[Ändrat av jonasolof 2005-10-29 kl 20:45]

jonasolof; sa:
Ola, det aer inte Com7 som Que interface ska staellas in paa utan Com9 dvs Virtual com port ut fr GPSproxy. GPSproxy kan ocksaa kora rakt igenom utan protokollkonversion, du kan testa att ta in 6515 port 7 till GPSproxy, staella om till NMEA i application, ut till ledig port, t ex virtual 9. Kolla med GISrussa att den porten verkligen finns listad som ledig sedan. Testa med Fugawi eller annat program som kan ta com9, eller med Gisrussa. VisualGPSce aer bra ocksaa.

Inget hjälper.........!

Saa aeven om du staeller in gpsproxy under GPS paa No protocol conversion och anvaender ett annat program aen Que saa kan du inte faa ut en signal fraan gpsproxy?

jonasolof; sa:
Saa aeven om du staeller in gpsproxy under GPS paa No protocol conversion och anvaender ett annat program aen Que saa kan du inte faa ut en signal fraan gpsproxy?

GPSGate COM7 Internal AGPS med NMEA 0183 omstyrd till COM 4 och start av FUGAWI funkar klockrent!

GPSProxy går inte att ställa på COM4, men med COM9 och NMEA 0183 får man kontakt med satelliterna, men med No Protocol är det dött!

Que är hela tiden stendöd oavsett inställningar både med GPSProxy och GPSGate.

Staell in gpsproxy paa att ta in signalen paa com 7, vaelj No conversion i GPS, skicka it signalen paa en ledig port och prova om Visual GPS Ce kan ta upp signalen paa denna port. Det funkade for mig med Loox. Texten i GPS proxy settings GPS aer lite oklar; NMEA0183 innebaer i sjaelva verket NMEA in, Garmin protokoll ut. No protocol conversion innebaer samma ut som in, dvs nmea in blir nmea ut.

Med no conversion ska ett nmea laesande program som visual GPS klara att plocka upp signalen fr GPSproxy och visa den.

Att du faatt satellitbild i GPSproxy aer ju bra men raecker ej. Du maaste ocksaa trycka paa start for att det ska bli naagon output.

Edit: Det ska fungera enligt svar paa min fraag a paa malsingmaps.com:

"On my previous 6515, I used Virtual Com port 6. The default on GPSproxy virtual com port is 0 which Que does not see. Change it in the registry to 6.

The descriptions found in this forum were sufficient to get everything going. Including the help members gave on mortrunner scripts."

Dvs 7 in, 6 ut.
[Ändrat av jonasolof 2005-10-31 kl 16:19]

En egenhet hos 6515 aer att den inte lagrar GPS almanac data. For att skybnda paa nedladdningen av almanac och ephemris kan hjaelpprogram anvaendas. Om du gaar till min fraaga om 6515 paa malsingmaps pdachat forum saa ser du QuickGPS naemnt och mer dartill.

Jag tror inte Que funkar forraen det finns en fix. 6515 aer en A-GPS mottagare som inte har den fulla funkltionaliteten hos en vanlig GPSmottagare.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg