Torkat kött

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ärtsoppa

nermander; sa:
sm5jyp; sa:
Jo jag pratade om en först "konserverad" produkt från ett stort företag. Sen bröt vi "förseglingen" trryckte ner den i tryckkokaren (rymmer 25-30 liter) på med trycket i 5-10 minuter. Sen var den het så att när vi öppnade locket började den koka.
Hur varm den var vet i tusan, men säkert väl över 90 grader.

Ja, men det var ju då konserverad hos tillverkaren och det är det som görs med hög temperatur under lång tid (och därför ger lång hållbarhet, i stort sett obegränsad om man bortser från att näringsinnehållet sjunker).

Men vid min egen tillagning av den uppblötta egentorkade maten kokas ju upp vilket borde räcka att knäcka de flesta bakterier.
Sen är ju frågan hur farligt är dessa som man inte knäcker?
Det finns ju vissa bakterier som inte är aktiva vid lägre temperaturer men vid en given så är de aktiva. Över denna så "avlider" eller övergår de i annan form.
Jag tänker då på mögel sporer. Som sover vid lägre temp. Men tillsammans med fukt blir aktiva och skapar värme. Denna värme sätter fart på nya osv.

Men det intressant vore att faktiskt praktiskt prova hur bakterierna är vid min torkning och under processen till det jag äter maten.
Detta vore himla kul att testa.
Jag undrar om man på SVA kan kolla detta. Då skall ja göra prover.
Sen lite skit rensar magen, brukar man säga.
Men sen på vilket sätt.
För var det mycket vanligt när personer från en gård gick till en annan och när de var törstiga drack av grangårdens vatten. Det brukade få effekt.
Det var då inte vattnet gick genom reningsfiter.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ärtsoppa

sm5jyp; sa:
Men vid min egen tillagning av den uppblötta egentorkade maten kokas ju upp vilket borde räcka att knäcka de flesta bakterier.
Sen är ju frågan hur farligt är dessa som man inte knäcker?

När du kokar upp maten efter blötläggningen så dödar du kanske en del bakterier, men många bakterier skapar ju olika typer av gifter som gör att även om man dödar bakterierna så kan det vara onyttigt att äta.

Annars skulle kan ju kunna låta rå köttfärs ligga framme i solen en dag och sen bara koka upp den för att ta kål på bakterierna..... och det tror jag inte att nån är villig att testa på sig själv:)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ärtsoppa

nermander; sa:
sm5jyp; sa:
Men vid min egen tillagning av den uppblötta egentorkade maten kokas ju upp vilket borde räcka att knäcka de flesta bakterier.
Sen är ju frågan hur farligt är dessa som man inte knäcker?

När du kokar upp maten efter blötläggningen så dödar du kanske en del bakterier, men många bakterier skapar ju olika typer av gifter som gör att även om man dödar bakterierna så kan det vara onyttigt att äta.

Annars skulle kan ju kunna låta rå köttfärs ligga framme i solen en dag och sen bara koka upp den för att ta kål på bakterierna..... och det tror jag inte att nån är villig att testa på sig själv:)

Nej det låter ju inte aptitligt direkt.
Men hanteringen i affären är ju ofta inte så bra den heller så summan av karde mumman är "skit".

En kille här på jobbet jobbade i en köttaffär. När det malda köttet legat en dag så blev det ju lite grå aktigt. Köttmästaren sa då till honom att köra om det i kvarnen så att det såg rött ut. USCH!
Det är inget ovanligt när man hänger kött att det efter några dagar blir lite grönaktigt. Blir så om man inte det är tillräckligt kallt.
Att köttet på slakterierna är rött beror ju på att det sällan får hänga.
Ibland är det tur att man inte vet.....
Har du någon ide om hur man skulle kunna testa hur hygein är på maten?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ärtsoppa

sm5jyp; sa:
Har du någon ide om hur man skulle kunna testa hur hygein är på maten?

Jag har dålig koll på vad det finns för lämpliga metoder. Finns knappast nåt som man fixar hemma i köket i alla fall.
 
Att torka kött vid 50 grader är nog inget problem om man tänker på bakterietillväxten. 50 grader är lite för varmt för de flesta, vanliga bakterier. HAr man dessutom marinerat köttet i salt och kryddor så minskar problemet ytterligare. (Har att göra med att salta miljöer får bakterier att läcka vatten och till slut implodera, och en del kryddor är faktiskt bakteriedödande, särskilt vitlök.) Jag skulle däremot inte rekommendera att torka kött i sisådär 30-37 grader för då får man nog rena bakteriehärden!
 
Trist att detta forum övergått till något slags bakterie/livsmedels konflikt.

Om ni vill bedriva denna diskution så vänligen starta ett eget forum, då vi här endast är intresserade av att konservera mat för att sedan äta (på egen risk).

Då torkning är ett ypperliggt sätt att konservera mat, förövrigt det första sättet som människan lärde sig så tordes det inte föreligga några större problem, så länge som råvaran håller en hög kvalité.

/Johnny (startade detta forum)
 
Ojdå!

Håller med ovan... bakterier eller inte, mat måste man ha eller så dör man! Jag har torkat mat i ugn ett antal gånger som jag tagit med på turerna och jag lever fortfande. Om än som en vandrande bakteriehärd kanske...? Tycker att egenhändigt torkad mat är ett fantastiskt komplement till de blå bandpåsarna!

Vis av egen erfarenhet så är gradantalet mycket viktigt, 50 grader plus några grader men inte minus några fler. Torkade lite grönsaker en gång i för låg temperatur och det luktade satan morgonen därpå.
Hela ugnen så gott som var fylld av mögel.

MUMMA!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
Mattias1981 Torkat kött småprickigt?? Friluftsmat 18
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Lasse Be Torkat Friluftsmat 3
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Nissealmroth Torkat i tropikerna Friluftsmat 11
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
muppielupp torkat för vegisar Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
Staffan Andersson Kött! Friluftsmat 15
Mickexxx Salta Kött Friluftsmat 2
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
snabel Torka kött Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
såg Mat ska vara gått att äta som både kött och grönsaker. Friluftsmat 0
Hur torka kött?? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg