Torkat kött

Re: Re: Torka kött

nermander; sa:
sm5jyp; sa:
jag gör alltid så att jag redan på morgonen tar den torkade rätten och lägger den i en plastburk (1/2 l per pers) som tål hettvatten. Kokar vatten och häller detta heta vatten över så att det täcker ordentligt några cm över torrsubstansen. Skruvar åt locket.

Är det bara jag som har betänkligheter mot att låta maten ligga mer eller mindre ljummen en hel dag?

Att låta maten ligga och dra i kallvatten nån timme kan jag väl acceptera, men att låta den ligga i ryggsäcken och svalna långsamt hela dan låter inte speciellt lämpligt ur bakteriesynpunkt.

Det är det som är gejen. Det skall inte vara några bakterier. Frågan är finns det redan när du hade torkat maten?
Men de finns ju i och för sig i luften men med hettvatten, vad händer dessa då?
Dör dom, ja då är det väl ingen fara, eller?

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Torka kött

sm5jyp; sa:
nermander; sa:
sm5jyp; sa:
jag gör alltid så att jag redan på morgonen tar den torkade rätten och lägger den i en plastburk (1/2 l per pers) som tål hettvatten. Kokar vatten och häller detta heta vatten över så att det täcker ordentligt några cm över torrsubstansen. Skruvar åt locket.

Är det bara jag som har betänkligheter mot att låta maten ligga mer eller mindre ljummen en hel dag?

Att låta maten ligga och dra i kallvatten nån timme kan jag väl acceptera, men att låta den ligga i ryggsäcken och svalna långsamt hela dan låter inte speciellt lämpligt ur bakteriesynpunkt.

Det är det som är gejen. Det skall inte vara några bakterier. Frågan är finns det redan när du hade torkat maten?
Men de finns ju i och för sig i luften men med hettvatten, vad händer dessa då?
Dör dom, ja då är det väl ingen fara, eller?

Tycker att det känns fel att blötlägga och låta maten ligga i ljummet vatten över dagen men var och en blir salig på sin tro :)

Re: Re: Re: Torka kött

sm5jyp; sa:

Det finns bakterier på maten om du inte torkat den i steril miljö. Det finns säkert också lite mögelsporer och annat på maten om den befunnit sig i friska luften.

Torkning steriliserar inte maten, den bara bromsar bakterietillväxten. Möjligen kan en del baterier dö av torkningen, men då måste man nog torka så det är snustorrt och det brukar inte funka så bra att blöta upp maten igen då. Och det kokande vattnet hinner knappast döda så mycket innan det blivit avkylt.

Re: Re: Re: Re: Torka kött

nermander; sa:
sm5jyp; sa:

Det finns bakterier på maten om du inte torkat den i steril miljö. Det finns säkert också lite mögelsporer och annat på maten om den befunnit sig i friska luften.

Torkning steriliserar inte maten, den bara bromsar bakterietillväxten. Möjligen kan en del baterier dö av torkningen, men då måste man nog torka så det är snustorrt och det brukar inte funka så bra att blöta upp maten igen då. Och det kokande vattnet hinner knappast döda så mycket innan det blivit avkylt.

Om man har betänkligheter så skall man inte syssla med egen mat utan köpa BlåBand eller liknande.
Om man klarar sig bättre kan jag inte lova.
Är man sedan rädd för bakterier så bör man nog hållas sig i en miljö som är kliniskt ren.

Re: Re: Re: Re: Re: Torka kött

sm5jyp; sa:
Om man har betänkligheter så skall man inte syssla med egen mat utan köpa BlåBand eller liknande.
Om man klarar sig bättre kan jag inte lova.
Är man sedan rädd för bakterier så bör man nog hållas sig i en miljö som är kliniskt ren.

Jag har inga betänkligheter mot MINA metoder. De baserar jag på rekommendationer från kokböcker, livsmedelsverket, försvarets böcker om förplägnadstjänst etc.

Just långsam nedkylning av rester är ju en av de farligaste situationer som finns (vem minns inte den berömda ärtsoppan?) så att låta torkad mat ligga ljummen längre tid kan INTE vara särskilt nyttigt.

Ärtsoppa

Tierpssoppan och dess orsaker har inte förklarats särskillt bra.
Men när journalister får höra något så blir det, det som ger mest lösnummer.

Jag har själv tillagat dryga 2500 portioner ärtsoppa på en och samma dag. Den var lagad och förvarad i väl förslutna alu-formar. Av texten fram gick att den hade en hållbarhet på 1 år i rummstemperatur!
Vilket konserveringsmedel den innehöll vet jag inte.

Nog är det så att i våra bostäder far det en massa saker omkring som vi inte har en aning om, och väl är väl det.
Jag gör så som jag beskrivit. Häller kokande vatten över och sedan får det dra i min burk över dagen. Samma sommar som vinter.
Jag har inte, väl är väl det, blivit sjuk. Magen har heller inte förändrats annat än deet normala som sker när man börjar röra på sig. (så som man borde göra lite mer, dvs gå under flera timmar)
Däremot skall man inte förvara torkad ärtsoppa med fläsk under lång tid eftersom fläsket (fettet) härsknar.

Re: Ärtsoppa

sm5jyp; sa:
Jag har själv tillagat dryga 2500 portioner ärtsoppa på en och samma dag. Den var lagad och förvarad i väl förslutna alu-formar. Av texten fram gick att den hade en hållbarhet på 1 år i rummstemperatur!

Den var antagligen helkonserv, sådana är i princip steriliserade. D.v.s. de placeras i en tät behållare (så att nya bakterier inte kan komm in från luften) och upphettas sen under en lång stund (brukar vara i stil med 80 grader under 40 minuter). Det räcker alltså inte att hälla lite kokande vatten över för att ta kål på alla bakterier.

Men så fort en konserv är öppnad blir den på nytt utsatt för bakterier från luften och får samma hållbarhet som färskvara.

Re: Re: Ärtsoppa

nermander; sa:
sm5jyp; sa:

Den var antagligen helkonserv, sådana är i princip steriliserade. D.v.s. de placeras i en tät behållare (så att nya bakterier inte kan komm in från luften) och upphettas sen under en lång stund (brukar vara i stil med 80 grader under 40 minuter). Det räcker alltså inte att hälla lite kokande vatten över för att ta kål på alla bakterier.

Men så fort en konserv är öppnad blir den på nytt
utsatt för bakterier från luften och får samma hållbarhet som färskvara.
Nej några 40 minuter var det inte. Det var på sin höjd 5-10. Men å andra sidan var det överhettad ånga så den kokade så fort locket togs av.

Re: Re: Re: Ärtsoppa

sm5jyp; sa:
Nej några 40 minuter var det inte. Det var på sin höjd 5-10. Men å andra sidan var det överhettad ånga så den kokade så fort locket togs av.

Bara så jag inte missuppfattar dig: Du pratar alltså om tillagningen INNAN förvaringen? Och att den efter de där 5-10 minuterna hade en hållbarhet på 1 år?

Eller pratar du om uppvärmningen av den redan konserverade soppan?

Re: Re: Re: Re: Ärtsoppa

nermander; sa:
sm5jyp; sa:

Bara så jag inte missuppfattar dig: Du pratar alltså om tillagningen INNAN förvaringen? Och att den efter de där 5-10 minuterna hade en hållbarhet på 1 år?

Eller pratar du om uppvärmningen av den redan konserverade soppan?

Jo jag pratade om en först "konserverad" produkt från ett stort företag. Sen bröt vi "förseglingen" trryckte ner den i tryckkokaren (rymmer 25-30 liter) på med trycket i 5-10 minuter. Sen var den het så att när vi öppnade locket började den koka.
Hur varm den var vet i tusan, men säkert väl över 90 grader.

Citat från http://www.biotech.kth.se/courses/g...ownloads/Livsmedelsmikro/Kap3_Forskamning.pdf

"Torkade produkter.
Vid torkning sänks vattenaktiviteten, vilket försvårar eller omöjliggör mikrobiell tillväxt. Om lagringen inte sker torrt nog, blir mögelbildning första problemet. Normalt begränsas hållbarheten dock av härskningsreaktioner. Torkning av livsmedel, t ex genom spraytorkning innebär inte sterilisering, men väl att de flesta vegetativa celler dör. Bacillus -sporer finns vanligen i torkade produkter, men ofta även Micrococcus och andra värme- och torkresistenta vegetativa bakterier. Vid rekonstitueringen används ju inte heller sterilteknik. Detta innebär att den rekonstituerade torkade maten vanligen undergår snabb mikrobiell förskämning. Speciellt gäller detta sådana produkter som inte kokas upp, som t.ex. kallrörda soppor, välling o.d. Risken för matförgiftning är då stor, om produkten förvaras vid rumstemperatur efter
rekonstitueringen."

Re: Re: Re: Re: Re: Ärtsoppa

sm5jyp; sa:
Jo jag pratade om en först "konserverad" produkt från ett stort företag. Sen bröt vi "förseglingen" trryckte ner den i tryckkokaren (rymmer 25-30 liter) på med trycket i 5-10 minuter. Sen var den het så att när vi öppnade locket började den koka.
Hur varm den var vet i tusan, men säkert väl över 90 grader.

Ja, men det var ju då konserverad hos tillverkaren och det är det som görs med hög temperatur under lång tid (och därför ger lång hållbarhet, i stort sett obegränsad om man bortser från att näringsinnehållet sjunker).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
Mattias1981 Torkat kött småprickigt?? Friluftsmat 18
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Lasse Be Torkat Friluftsmat 3
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Nissealmroth Torkat i tropikerna Friluftsmat 11
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
muppielupp torkat för vegisar Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
Staffan Andersson Kött! Friluftsmat 15
Mickexxx Salta Kött Friluftsmat 2
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
snabel Torka kött Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
såg Mat ska vara gått att äta som både kött och grönsaker. Friluftsmat 0
Hur torka kött?? Friluftsmat 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg