Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ärtsoppa
Men vid min egen tillagning av den uppblötta egentorkade maten kokas ju upp vilket borde räcka att knäcka de flesta bakterier.
Sen är ju frågan hur farligt är dessa som man inte knäcker?
Det finns ju vissa bakterier som inte är aktiva vid lägre temperaturer men vid en given så är de aktiva. Över denna så "avlider" eller övergår de i annan form.
Jag tänker då på mögel sporer. Som sover vid lägre temp. Men tillsammans med fukt blir aktiva och skapar värme. Denna värme sätter fart på nya osv.
Men det intressant vore att faktiskt praktiskt prova hur bakterierna är vid min torkning och under processen till det jag äter maten.
Detta vore himla kul att testa.
Jag undrar om man på SVA kan kolla detta. Då skall ja göra prover.
Sen lite skit rensar magen, brukar man säga.
Men sen på vilket sätt.
För var det mycket vanligt när personer från en gård gick till en annan och när de var törstiga drack av grangårdens vatten. Det brukade få effekt.
Det var då inte vattnet gick genom reningsfiter.
nermander; sa:sm5jyp; sa:Jo jag pratade om en först "konserverad" produkt från ett stort företag. Sen bröt vi "förseglingen" trryckte ner den i tryckkokaren (rymmer 25-30 liter) på med trycket i 5-10 minuter. Sen var den het så att när vi öppnade locket började den koka.
Hur varm den var vet i tusan, men säkert väl över 90 grader.
Ja, men det var ju då konserverad hos tillverkaren och det är det som görs med hög temperatur under lång tid (och därför ger lång hållbarhet, i stort sett obegränsad om man bortser från att näringsinnehållet sjunker).
Men vid min egen tillagning av den uppblötta egentorkade maten kokas ju upp vilket borde räcka att knäcka de flesta bakterier.
Sen är ju frågan hur farligt är dessa som man inte knäcker?
Det finns ju vissa bakterier som inte är aktiva vid lägre temperaturer men vid en given så är de aktiva. Över denna så "avlider" eller övergår de i annan form.
Jag tänker då på mögel sporer. Som sover vid lägre temp. Men tillsammans med fukt blir aktiva och skapar värme. Denna värme sätter fart på nya osv.
Men det intressant vore att faktiskt praktiskt prova hur bakterierna är vid min torkning och under processen till det jag äter maten.
Detta vore himla kul att testa.
Jag undrar om man på SVA kan kolla detta. Då skall ja göra prover.
Sen lite skit rensar magen, brukar man säga.
Men sen på vilket sätt.
För var det mycket vanligt när personer från en gård gick till en annan och när de var törstiga drack av grangårdens vatten. Det brukade få effekt.
Det var då inte vattnet gick genom reningsfiter.