Torkad köttfärs

Ska man steka/koka köttfärsen innan torkning? Vilken temperatur och tid torkar ni andra i?
Köttfärsen ska ju inte tillagas utan torkas. Därför ska den endast brynas lite hastigt(utan fett) i tex. en belagd stekpanna bara för att få färg.
Torka därefter i max 50°C i ugn eller torkapparat till dess att köttfärskornen är torra, liknande som fint grus. Detta tar i en vanlig ugn ca 1 dygn. I min varmluftsugn tog det ca 12 timmar. Antagligen kan ju detta variera hur mycket som helst beroende på olika faktorer.

/Lars Östlin

Färdig köttfärssås

Själv brukar jag göra färdig köttfärssås, krydda lite extra och torka i ca 50 grader. Jag brukar sen blötlägga den lite i förväg och blanda i den i pastan när den är färdigkokt.

Modifierad tilllagning.

Ni som har kört mycket med egen torkad köttfärs, hur tillagar ni?
Blötlägger ni färsen först eller kör ni "real" stuket dvs varmt vatten och vänta.

Jag brukar tillaga den nästan som vanligt, med den skillnaden att jag inte tillsätter någon vätska över huvud taget. Steker den i teflonpanna, utan tillsatt fett. använder inte Ketchupp, men tomatpuré. För övrigt har jag i ingredianser som lök, svamp och kryddor. Har någonstans läst att kryddsmaken mattas vid torkning, så jag kryddar något mer än annars.
När den är färdig brer jag ut den på ett bakplåtspapper och ställer in den i ugnen på ca 50°C, med luckan på glänt. Jag klämmer in en grilltång eller liknande för att reglera springan. Luckan måste stå på glänt, dels för att underlätta luftombytet så det torkar bättre, men ochså för att det annars är svårt att undvika att temperaturen skenar iväg för högt. Lägger en stektermometer mitt på plåten för att ha koll på temperaturen. Sedan låter jag det ligga så över natten och eventuellt lite till. Vänder runt färsen några gånger och smular ner den till mindre beståndsdelar.
När den känns helt torr och hård som grus är den klar.
Sedan brukar jag förvara den i frysen tills det är dags att gå hemifrån.
Tänk på att hemmatorkad mat ofta behöver mer tid att dra åt sig vatten, så man kan behöva tillsätta en del vatten någon/några timmar i förväg innan det är dags att koka upp den.
Lycka till. Ubbe

Jag frågar igen om förvaring och packning. Jag har 2 kg färs som är torrt ikväll och ska packas. Kommer att sticka om en vecka och sedan vara i fjällen en månad.

Förpackar ni enstaka portioner i varsin plastpåse? = många plastpåsar om en port är ca 1 dl.

Ska köttfärsen tillagas som vanligt, dvs genomstekas, eller enbart brynas lätt innan torkning?
Det verkar råda skilda bud i tråden.

Tillaga den, köttfärs är bland det mest känsliga livsmedel som finns. Får bakterier växa där så kan de bilda värmestabila toxiner

Jag körde helt klart och ca 25 timmar i 45-50 grader. Sista 6 med varmluftsblås vilket jg kommer att köra hela tiden nästa gång. 2 kg köttfärs, 4 gula lökar och 400 gram tomatpuré blev 775 gram torkad vara. Jag körde 1 kg per ugnsplåt och rörde om då och då. På slutet hällde jag även över till en skål och pulvriserade och åter till plåten.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62.7 KB · Visningar: 694
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Köttfärs Friluftsmat 1
Danne Torka köttfärs? Friluftsmat 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg