Låter jättegott med din soppa, tack för inspirationen! Jag tolkar det som att soppan ska kokas en stund, eller ska den mixas i rått tillstånd? Testa norska
Sigdals kompakta, sanslöst goda och kaloristinna pumpafröknäcke som tillbehör på vandring; tyvärr rätt dyra, men man vandrar ju inte varje dag
(...) kan jag mixa mina torkade morötter?
Absolut, om du redan torkar morötterna i bitar. Men nästa gång du gör detta kan du också mixa ihop alla vattenhaltiga ingredienser som lök, morötter och (kanske) ingefära, ev. med salt, peppar och som sagt en knivsudd socker, till en slät massa och torka den i ett arbetsmoment efteråt. Bre ut massan jämnt och ganska tunt på bakplåtspapper. Resultatet kan bli torra flagor, som man får mixa om en gång till för att det hela ska bli pulver, men det går ändå snabbare och blir jämnare torkat. Att torka hela morotsbitar ger gärna hårda övertorkade kanter. Häll i en halv tesked socker i vattnet, om du kokar eller förväller morötterna före mixning.
Därefter är det lätt att blanda med kokosmjölkpulver och andra redan vattenfria ingredienser.
Ingefäran känns det ju lite lockande att ta med en otorkad bit av på vandringen att riva i soppan vid tillagningen
. Jag tar själv gärna med några färska vitlöksklyftor av samma skäl - skillnaden i smak är värd de få extra grammen.
Har torkat 500g morötter och dessa väger nu ca 50g. Hur mycket vatten skall jag blöter dem i?
Teoretiskt 450 g om du vill återställa ungefär samma smakintensitet som färska morötter, men i praktiken gärna lite mindre, för just morötter tycker jag tappar en del smak vid torkning. Men ska du ha dem som stomme i din soppa, är det ju helt valfritt beroende på hur tjock soppa du vill ha.
Därför är det bra att inte salta och peppra fullt vid tillagningen hemma - det är lurigt att träffa helt rätt och därmed säkrare att "slutkrydda" vid återvattningen i fält.