Torka mat

Jag tog bara ut tofun ur paketet, färsk tofu kung markatta, skar i tärningar o körde i torken. Höll ändå på att torka annat. Sen gjorde som mä vanlig påsmat: kokade upp vatten o hällde i en termosmugg (nån b-kvalitet men bättre än tallrik) o lät stå i 10 min. Konsistensen blev som halloumi, fullt ätbart tycker jag.

På tal om torkad fetfisk. Skrev tidigare att jag gjorde lax-jerky me hyfsat resultat. Marinerade laxtärningar i balsamvinäger o honung över natten i kyl. Körde sen i torken. Ingen nämnvärd lukt. Resultatet (ftr process, dvs koka upp vatten, hälla i o låta stå i 10 min) blev oxå helt ok, såsom gamla lagar mat ;-), steka i ett dygn för o vara säker.
Ska prova o röka laxen lite innan jerkyprocedur nästa gång. Blir säkert grymt i nån skaldjurssoppa på fjället.

Jag tog bara ut tofun ur paketet, färsk tofu kung markatta, skar i tärningar o körde i torken. Höll ändå på att torka annat. Sen gjorde som mä vanlig påsmat: kokade upp vatten o hällde i en termosmugg (nån b-kvalitet men bättre än tallrik) o lät stå i 10 min. Konsistensen blev som halloumi, fullt ätbart tycker jag.

Tror att det var Kung markattas tofu jag torkade också. Inte säker. Den var väldigt beige i färgen. Torkade den fyra timmar, och då kändes den ändå lite mjuk inuti när jag klämde på bitarna. Det kanske var för länge ändå. Skumt. :-/

Ska prova igen med en annan sort. Idag torkar jag melon. :)

Så, nu har jag gjort lingonpulver för första och sista gången. Tog över 30 h i torkmaskinen. Borde nog gjort kompott först och sen torkat kanske?
250 g frysta blev 32 g pulver.

Bilagor

• 20170403_103203_HDR.jpg
    20170403_103203_HDR.jpg
    43.9 KB · Visningar: 744
Så, nu har jag gjort lingonpulver för första och sista gången. Tog över 30 h i torkmaskinen. Borde nog gjort kompott först och sen torkat kanske?
Wow, tack för idén! Älskar alla syrliga bär och tycker nästan det vore värt jobbet. Har faktiskt torkat vinbär, tranbär och hallon, lika tidsödande men åååh så gott. Hallonen gör sig nog ändå bäst hela, men tar ju mer plats på det viset.

Men lingon vore ju rena drömmen.
Torkade du hela bär? Jag mixade dem till mos först, bredde ut tunt och fick först ett "läder" (som också blir hållbart att ta med sig och jättegott att tugga på i småbitar), och med ytterligare torkning hårda uppspruckna flagor, som jag finmixade till pulver efteråt.

PS för den late: Tranbärspulver m fl fruktpulver går faktiskt att köpa från bl a finska Biokia (hittades i min lokala mataffär), och många "fruktläder", t ex aprikoser, granatäpplen m m i affärer med mat från Mellanöstern och Östasien.

Wow, tack för idén! Älskar alla syrliga bär och tycker nästan det vore värt jobbet. Har faktiskt torkat vinbär, tranbär och hallon, lika tidsödande men åååh så gott. Hallonen gör sig nog ändå bäst hela, men tar ju mer plats på det viset.

Men lingon vore ju rena drömmen.
Torkade du hela bär? Jag mixade dem till mos först, bredde ut tunt och fick först ett "läder" (som också blir hållbart att ta med sig och jättegott att tugga på i småbitar), och med ytterligare torkning hårda uppspruckna flagor, som jag finmixade till pulver efteråt.

PS för den late: Tranbärspulver m fl fruktpulver går faktiskt att köpa från bl a finska Biokia (hittades i min lokala mataffär), och många "fruktläder", t ex aprikoser, granatäpplen m m i affärer med mat från Mellanöstern och Östasien.

jo jag tog hela bär för att kunna köra i torkmaskinen i förrådet men hade nog gått snabbare mosade i ugnen. blev bra tillslut iaf. surt förstås men går ju att söta.

planen är att kunna äta potatismos med strömming och lingonsylt på fjället sen. tänkte testa det torkade strömmingsreceptet jag länkade till förut. Lingonpulvret borde man kunna göra sylt/pudding/gelé/gegga med lite chiafrön och stevia tänkte jag.

fruktläder har jag också gjort en gång med röda vinbär och vanilj. jag gjorde egentligen saft, men när allt var silat så smetade jag ut resterna och torkade i ugnen. blev mkt gott .

tror kung markatta säljer lingonpulver om man inte orkar göra själv.

Btw så var det nån på TV igår som gjorde blåbärspulver såg jag. Hon mixade de torkade bären i en kaffekvarn och hällde i gummistövlar mot fotsvettslukt...ha ha

Senast ändrad:

Gjorde samma misstag med ananas, haha. Torkade i 4 dygn eller nåt för att få pulver till sötsursås. Dyraste ananaspulver någonsin. Billigare att köpa på nätet (amazon). Annars går många bärpulver att köpa "billigt" på Amazon.co.uk. Lingopulver är däremot billigast via svenska näthandelsaffärer.
Mango gick däremot att torka på 1-2 dygn. Fick supergott pulver till såsen till den frystorkade quinotton. Skitgo maträtt blev d oxå. Indisk mangopulver är inte samma sak, den är torkad på omogen mango och är syrlig. Jag torkade mogen mango.

Gjorde samma misstag med ananas, haha. Torkade i 4 dygn eller nåt för att få pulver till sötsursås. Dyraste ananaspulver någonsin. Billigare att köpa på nätet (amazon). Annars går många bärpulver att köpa "billigt" på Amazon.co.uk. Lingopulver är däremot billigast via svenska näthandelsaffärer.
Mango gick däremot att torka på 1-2 dygn. Fick supergott pulver till såsen till den frystorkade quinotton. Skitgo maträtt blev d oxå. Indisk mangopulver är inte samma sak, den är torkad på omogen mango och är syrlig. Jag torkade mogen mango.

Just lingon är så användbart som svensk eftersom vi ju har det till allting som går att äta. Mangopulver låter gott att ha till chiapudding eller havregrynsgröt. Kanske man skulle testa. Jag även funderat på bananpulver som finns att köpa ibland, själv har jag aldrig lyckats torka banan knaprig så man kan mala den men det kanske nån här har? Bananpannkaka är gött. Lite äggpulver, bananpulver, vatten och salt borde funka. Hemma gör jag på 1 banan, 1-2 ägg och mosar ihop och steker.

Jag har inte gjort det själv, men min mer sockerdrivna dotter verkar lyckas bra med att torka bananer i mosat skick och finmixa flagorna efteråt.
Den lata genvägen är naturligtvis färdigköpta torkade bananskivor, som ju finns överallt, och mixa dem till pulver direkt.

Hemma frossar hon i bananglass: frys bananslantar nästan helt hårda, mixa till slät "glass"-konsistens. Klart! Man kan blanda in syrliga bär, choklad, kaffepulver eller vad man nu gillar, men den är faktiskt supergod helt utan tillsatser (tycker till och med jag som inte gillar sött).

mangopulver till gröt? Nä...vilket slöseri, ungefär som blåbärspulver till kass fotlukt ;-). Ha d t mangosås mä quinotto - asgrym rätt juuu. Precis som frystorkade rätter, men hemmagjord.

Nu har jag testat att torka strömmingsbitar efter receptet jag länkade tidigare. Blir knaprigt och gott och kan ätas som den är. Alla bitar är inte knastertorra pga fetheten, men det borde hålla en vecka eller två på fjället sen tycker jag. Blir en ny laddning då för dessa åker ner i magsäcken rätt snart.

400g blev 80g efter 1,45h i 130°C så det är ingen vanlig torkning utan mer åt tillagningshållet. Salt också givetvis.

(Luktar inte mycket i köket heller.

Bilagor

• 20170405_124726_HDR.jpg
    20170405_124726_HDR.jpg
    38.1 KB · Visningar: 636
mangopulver till gröt? Nä...vilket slöseri, ungefär som blåbärspulver till kass fotlukt ;-). Ha d t mangosås mä quinotto - asgrym rätt juuu. Precis som frystorkade rätter, men hemmagjord.

Hittade torkad ekologisk mango på coop utan tillsatser som man kan ta också, men vet inte om den går att pulverisera för den var åt det sega hållet pch kanske måste blötläggas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 21
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg