tomma gastuber!

Som sagt, fulla gastuber är nog att betrakta som farligt avfall. Har man eldat upp gasen tills den är slut så är det kvarvarande trycket i det närmaste obefintligt och därför rekommenderar förpackningsinsamlingen (som tar hand om alla förpackningar) att man kastar den bland metallsopor UTAN att punktera. En anledning är att det är miljövänligare att ta om hand metallsopor istället för att ta om hand det som farligt avfall, särskillt eftersom det inte är farligt avfall.

ingen av fallen ger 'exploson' utan bara en stor låga tills trycket gått ned för att gasolen inuti blivit kall. i vissa fall såg man tedenser att lågan skulle blåsa ut sig om inte kvarvarande glödande termit hela tiden tände på gasen igen...

skulle man starta med säg bensin upphettad till 100 grader C i tryckbehållare så skulle man få liknande verkan - bensin har ungefär 0.85 Bar ångtryck vid rumstemperatur, motsvarar n-butan vid -5 grader. - bensin är inte långt ifrån kokpunkten vid rumstemeperatur!

Frågade återvinningen i Stockholm idag, de hävdade bestämt att de ville ta emot flaskorna som miljöfarligt avfall (typ spillolja och annat). De var bestämt emot att flaskor hamnade bland metallskrot, oavsett om de var punkterade eller ej. Jag upplevde dem närmast upprörd då jag sa att jag läst på nätet att punktering och sortering som metallskrot.

Frågade återvinningen i Stockholm idag, de hävdade bestämt att de ville ta emot flaskorna som miljöfarligt avfall (typ spillolja och annat). De var bestämt emot att flaskor hamnade bland metallskrot, oavsett om de var punkterade eller ej. Jag upplevde dem närmast upprörd då jag sa att jag läst på nätet att punktering och sortering som metallskrot.
Bra med klargörande i denna fråga!
Undertecknad har flera nästintill tomma "engångsgasbehållare" som är på gång att skrotas!

LarsÖ.

Har man den inställningen så skall också alla sprejförpackningar med raklödder, hårspray, olika hygienpodukter, vårtfrysare etc. och även bilvårdsprodukter också betraktas som riskavfall då dessa har betydlig farligare kvarvarande innehåll än helt tomma campingasolflaskor. Dom flesta konsumentsprayflaskor är idag trycksatta med en propan/butanblandning inte helt olikt det som finns i campingasolflaskorna när dom är fyllda...

(detta för att burkklassningen EN417 som alla dessa går under är anpassad efter R12, därefter R134a och ger ungefär samma tryck som 70% butan och 30% propan-blandning).

Det är annan sak med riktiga (och tunga) gastuber som har innehållit husvagnspropan, syrgas, Acetylen eller argon/koldioxid (tex flaskan till sodastream etc.) - dom skall till riskavfallsdelen om inte säljarna av produkterna återtar den (vilket dom är skyldiga att ta emot)

Märkligt som sagt att sorteringsguiden som Stockholms kommun har på sin hemsida (och de flesta andra kommuner) anger att tomma spraybyrkar (samma drivgas som i de gasoltuber som vi använder till friluftskök) anger att de ska slängas i metallåtervinningen. (Dessutom nämns inget om punktering). Om nu renhållningsarbetaren du diskuterade saken med var upprörd så borde han snarare se till att kommunen ändrar sin egen sorteringsrekommendation.

Jag kommer fortsätta sortera tomma gasburkar på precis samma sätt som kommunen tycker att hårspray och tomma burkar med rakskum ska sorteras.

Kan de vara så att återvinningsföretaget får snuskigt mer betalt per kilo farligt avfall av kommunen? Är det då intressant att öka mängden farligt avfall med sådant som inte ger dyra sanerings/destrueringskostnader?

Jag vet inte men Mammons makt kan vara stor...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg