Tjuvfiske

Fritt handredskapsfiske gäller läng kusten och i de fem största sjöarna. På andra håll förekommer fritt fiske i många kommunägda vatten. I övrigt är fisket enskilt och tillstånd krävs. Till många (men långt ifrån alla) vatten kan man lösa fiskekort. De flesta vatten är oåtkomliga för lagligt sportfiske om man inte är tumme med ägaren.

Naturligtvis så måste man innan man börjar fiska ta reda på vad som gäller och skaffa det tillstånd som eventuellt krävs, Tycker man att det är en oöverstiglig uppgift så måste tillvaron även i andra avseenden te sig krånglig.

Ni som tycker man ska få ta en firre längs vägen, ser denne spontantfiskaren skillnad på en sjö där ingen bryr sig nämnvärt om fisket jämfört med en sjö där de t bedrivs aktiv fiskvård med utplantering mm?

Går en popular vandringsled förbi kan det bli många som spontanfiskar...

Nu med digitala fiskekort borde det vara enkelt att söka fram hur man gör och förhoppningsvis kan man lösa fiskekort med mobilen direkt på stranden.

/Patrik

När staten eller länsstyrelserna började med fiskvårdsområden, då flera markägare går samman och bildar FVO gjordes det för att just fiskvården skulle komma igång. Vid bildade FVO finns möjlighet att ta ut en avgift för fiske i vattnet. I samband med att detta kom i gång har jag för mig att det diskuterades om att det i princip är fritt fram att fiska i vatten där markägarna inte kom överens om bildandet av FVO som en morot att komma till skott. Någon lagkunnig här som kommer ihåg. Gubbgissningar och okväde betackar jag mig för vad jag är ute efter är FAKTA i saken

Har tjuvfiskat flera gånger. Ser egentligen inget problem med att köpa fiskekort, men det är som tidigare nämnt ett logistiskt/planerings-problem. Då jag fiskar så brukar det ske under vandring i fjällmiljö och jag har sällan/aldrig täckning. Jag är oftast ute 10-16 dagar.
Att på förhand köpa fiskekort för 1 dag vill jag inte, jag vet ju inte vilken dag jag ska fiska. Att köpa fiskekort för hela perioden vill jag inte, jag är inte ute för att fiska primärt, och kommer troligtvis bara att fukta reven 1 eller max 2 gånger. Om jag får napp eller ej är ganska oviktigt, men oftast så lyser ju fiskelyckan med sin frånvaro.
Under alla de veckor som jag burit med mig fiskespö de senaste åren så har jag alltså bara tagit upp 1 öring och 1 abborre. För mig handlar inte fisket om fisken, utan bidrar till helhetsupplevelsen i friluftslivet precis som fotograferande, fågelskådande, täljning mm är viktigt för andra.
Skulle jag åka på en fiskesemester så hamnar självklart frågan i ett annat ljus.

Har tjuvfiskat flera gånger. Ser egentligen inget problem med att köpa fiskekort, men det är som tidigare nämnt ett logistiskt/planerings-problem. Då jag fiskar så brukar det ske under vandring i fjällmiljö och jag har sällan/aldrig täckning. Jag är oftast ute 10-16 dagar.
Att på förhand köpa fiskekort för 1 dag vill jag inte, jag vet ju inte vilken dag jag ska fiska. Att köpa fiskekort för hela perioden vill jag inte, jag är inte ute för att fiska primärt, och kommer troligtvis bara att fukta reven 1 eller max 2 gånger. Om jag får napp eller ej är ganska oviktigt, men oftast så lyser ju fiskelyckan med sin frånvaro.
Under alla de veckor som jag burit med mig fiskespö de senaste åren så har jag alltså bara tagit upp 1 öring och 1 abborre. För mig handlar inte fisket om fisken, utan bidrar till helhetsupplevelsen i friluftslivet precis som fotograferande, fågelskådande, täljning mm är viktigt för andra.
Skulle jag åka på en fiskesemester så hamnar självklart frågan i ett annat ljus.
Vart ska man dra gränsen? Då kan nu någon som verkligen är fiskefanatiker traska runt o rensa fjällvatten o sjöar....om någon frågar så fiskar han naturligtvis bara 1-2ggr om året...

På vandringsturer kan du väl lika gärna lämna spöt hemma om de nu inte är så viktigt?

Går du även in i affärer o öppnar en godispåse el brödpåse o smakar bit bara för att du e lite sugen men vill inte köpa en hel??

Jag vill.... jag är....bara jag..... som världen snurrar runt just mig fenomenet..

Ser egentligen inget problem med att köpa fiskekort, men det är som tidigare nämnt ett logistiskt/planerings-problem.
Exakt min poäng oxå. Om man planerar en fiskeresa och stannar en vecka på samma ställe så är det såklart enkelt och nödvändigt att betala för sig.
Men om man gör en roadtrip genom sverige och stannar lite oplanerat här och där så är det ett alltför stort jobb att hela tiden försöka lista ut FVOs och regler osv.

Men om man gör en roadtrip genom sverige och stannar lite oplanerat här och där så är det ett alltför stort jobb att hela tiden försöka lista ut FVOs och regler osv.

Varför det? Alla andra regler i livet måste du ju också ha koll på. Var får man tälta? Hur ska man köra på vägarna? När får man elda? Hur ska man betala i butiken? Måste man ens det, som Tundraman påpekade. Personligen tycker jag det är svårare att lista ut hur man ska köpa biljett på tunnelbanan eller bussen i Stockholm än att ta reda på vad som gäller i naturen.

Varför det? Alla andra regler i livet måste du ju också ha koll på. Var får man tälta? Hur ska man köra på vägarna? När får man elda? Hur ska man betala i butiken? Måste man ens det, som Tundraman påpekade. Personligen tycker jag det är svårare att lista ut hur man ska köpa biljett på tunnelbanan eller bussen i Stockholm än att ta reda på vad som gäller i naturen.
HeHe, köpa en biljett i Tbanan är nog 3000 ggr enklare. Jag kör ofta runt med bilen och campar lite här och där, oplanerat, börjar leta efter något fint ställe på em, men det kan ta ett tag innan man hittar en bra plats. Kanske är det dålig täckning ? Men även med bra täckning så kan det ibland vara nästan omöjligt att lista ut vad som gäller angående fiske där man har hamnat.
Dvs, man måste göra tvärtom, och det gillar jag inte. Först göra en väldig massa research i förväg om FVOs och fiske, spara data på en surfplatta och ta med, och sen se till att campa på rätt ställe, mkt planering & jobb osv, och för mig är det knappt värt det.
Därför önskar jag mig en enklare reglering, där man kan fiska lite mer oplanerat... Speciellt eftersom fiskereglerna i Swe är extremt fragmenterade och krångliga. Hur många FVOs finns det, 2500 ??

Senast ändrad:
Min släkt har vandrat i Svedala så långt bak det går att titta i kyrkböckerna. Jag betalar fiskekort där det bedrivs fiskevård, annars fiskar jag av gammal hävd.

Som en Övning, välj några olika slumpmässiga små sjöar här och där i Sverige från kartan, och ta sen reda på vilka fiskeregler som gäller och var man köper fiskekort.

Exakt min poäng oxå. Om man planerar en fiskeresa och stannar en vecka på samma ställe så är det såklart enkelt och nödvändigt att betala för sig.
Då kan man ju å andra sidan avst fiske.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg