Tjuvfiske

I en diskussion på ett annat forum skrev jag en gång någonting som antydde att tjuvfiske var om inte ett norrländsk fenomen så dock vanligt i Norrland. Då fick jag ordentligt på huden. Av norrlänningar. I rest my case...

(Salig far var född i Pajala och själv har jag bott såväl i Luleå som Skellefteå så jag vet vad jag gtalar om...)

Köpte fiskekort en gång när jag vandrade vid padjelanta och det var nog senaste gången jag fiskade (5 år sen). Kommer inte ihåg priset, men var väl nån hundring eller två.

Men det är ju svårt att va impulsiv och fiska när man känner för det om man måste fixa med fiskekort först. Krävs planering.

Kan nog tycka att nån firre för husbehov där och då kunde ingå i allemansrätten som bär och svampplockning typ.
Krävs det inte planering för att ta med utrustning för att fiska?
Det är väl väldigt få FvO som inte ger möjlighet att köpa fiskekort digitalt nu mer också?

Krävs det inte planering för att ta med utrustning för att fiska?
Det är väl väldigt få FvO som inte ger möjlighet att köpa fiskekort digitalt nu mer också?
jo men om du går en lång vandringsled så kan det dyka en jäkla massa småsjöar med olika kort. Svårt att veta hemma innan var man slår läger och blir sugen på fisk.

Tyder på att man inte är medveten om miljö och biologisk mångfald. Regler finns inte för att jävlas med folk utan för att försöka begränsa konsekvenserna av jordens överbefolkning. Fiskekort är billigare än en biobiljett. Det är värt det.
Låt nu Corona sköta jordens befolkning....den är ju på god väg och fixa detta.

Senast ändrad:
ironisk eller?

om inte - varför är det ett så hemskt brott om det bara är en vandrare som vill ha ett par abborrar?
Visst kan folk fiska vid nå kommunalt kloakutlopp utan kort men fjällfiske eller fiske där de finns laxarter ska kort betalas oavsett..

Men skit samma...gör vafan ni vill i Sverige, de är ändå ett land i utförslöpa...

Jag bor uppe i nord-norge o fick besök av två kompisar som skulle komma hit några tältnätter o lite fiske...
Dom tyckte att de va för dyrt me statliga fiskeavgiften + sen fiskekort på de... Nå laxfiske va de inte ens tal om att föreslå när 180kr dygnet va för dyrt för fjällfiske..
Dom tyckte att de är väl ingen som kommer o kontrollerar kort 15km ut i fjällen.. Säg inte de! Vet aldrig vem som dyker upp där... Renägarna har tydligen rätt att kolla fiskekort för dom har i grunden jakt o fiskerätt i fjällområden...

Dom hade kört hit upp nästan 200mil o nästa kommande dag skicka jag hem dom när dem va ovilliga o köpa fiskekort.. 😁

Nu är det oftast enkelt att köpa så ursäkterna är få. Väldigt många vatten går att köpa kort till online och få kortet till mobilen på några minuter. Däremot kan jag väl tycka det är ett relativt bagatellartat brott när man fiskar i någon abborrtjärn dit ingen brytt sig om att ordna med fiskerätter osv. Då det helt enkelt inte går att göra rätt för sig (förutom att avstå). Sen kan det finnas anledning till fredningar av sträckor metoder etc. det tycker jag nog man alltid ska respektera.

För mig skulle begränsat fiske gärna få ingå i allemansrätten med möjlighet för markägare att ansluta sig till onlinebaserade fiskekort. Då kan fina vatten regleras och dolda tjärnar i djupa skogar få fiskas med gott samvete. I södra Sverige kan det ibland vara 3-4 markägare på en sjö på ett par hektar så inte ens att fråga markägaren om lov är enkelt.

Det finns massor av ställen där du kan fiska fritt.
Vardå i inlandet, hur hittar man det ? Om man inte är proffs så är det ju fantastiskt krångligt att reda ut hur & var man kan fiska, och vilka regler som gäller. Ett större forskningsprojekt. Mest därför så gillar jag oxo iden med att ett begränsat fiske borde ingå i Allemansrätten, i områden där fisketrycket inte är så högt.

Vardå i inlandet, hur hittar man det ? Om man inte är proffs så är det ju fantastiskt krångligt att reda ut hur & var man kan fiska, och vilka regler som gäller. Ett större forskningsprojekt. Mest därför så gillar jag oxo iden med att ett begränsat fiske borde ingå i Allemansrätten, i områden där fisketrycket inte är så högt.

Det är väl den sträckan ev en älv som rinner igenom en stad el. samhälle i så fall. Vi har en sådan sträcka inne i Kalix centrum där E4-bron går över älven och där det inget fiskekort.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg