Tjuvfiske

Kommunkorten som Kirunakortet gäller ju stora områden, kostar 220 kr för en vecka. Ska man fiska ska man ha koll på var man får, vilka metoder som får användas, fredningstider, bag limits, minimi- och maxmått, undantagsvatten och eventuella kvoterade vatten. Det är ens eget ansvar att sätta sig in i vad som gäller annars ska man lämna fiskegrejerna hemma. Många fjällvatten är känsliga och inga outtömliga pooler för folk som inte ids ta med sig tillräckligt med käk eller sätta sig in i de regler som gäller. Tyvärr har många bra vatten blivit dåliga av för högt fisketryck och andra som Välijokk och Pirtimesätno har kvoterats. Det är lite av ett problem of the commons när fisket är såpass fritt och billigt samtidigt som resursen är rätt begränsad. Finns dock en del bra vatten som kan leverera ex röding på +2 kg men det är ovanligare numera och det är alltid ett stort hemlighetsmakeri då "alla" vet att om det kommer till allmän kännedom så kommer snart fisketrycket vara för stort.
Jag och min fiskebroder letade aktivt efter såna vatten längre tillbaka. Några av dem har vi aldrig outat ens till andra fiskekompisar. Det handlar om mindre rinnande vatten med "plus-ett-kilo-harr-garanti-varje-dag". Skulle det läcka ut på nätet är vattnet ganska säkert förstört efter nån säsong. Men det finns faktiskt välkända vatten relativt lättillgängliga där man får hygglig röding och öring och det ändå knappt är folk som fiskar. På andra ställen kan det vara armbågs lucka mellan tälten och ölplattorna. Svårt att förstå logiken alla gånger.

Tolkar du inte lite fel nu? Han sa inte "den fisk jag äter, drar jag upp"
Nej, inte om man är konsekvent. För varje fisk nån köper från industrifisket dör ju många andra fiskar. De kastar ju tillbaka massor från trålar och nät - fel art, fel storlek, utöver kvot) och i stort sett allt av det dör. Så ska man ha en konsekvent moral där all fisk som dras upp ska ätas upp kan man knappast vara en uppdragsgivare (kund) där.

Tillbaka till husbehovsfiske,

Har väl hänt att man gjort några kast med 7 delade flugspöt i någon fjällsjö om det vakat för att slippa frystorkat till kvällsmat, Bäckrödingar som finns i till exempel Issjön med flera sjöar smakar alltid förträffligt stekta i smör.
En invassiv art som planterades ut i fjällvatten på 50-60tal som sedan överlevt och spridit sig vilka få borde gråta över om det togs upp några.

Finns möjlighet till att lösa fiskekort så gör man naturligtvis det, men det är inte alla sjöar som det går att göra det i.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Att skylta med sitt tjuvfiske Fiske 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg