• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjejträffar, diskriminerande?

Kan inte förstå varför man inte kan göra detta i grupp isåfall? Det måste väl ändå vara det absolut bästa, att lära av andra kunniga oavsett kön?

Är inte ett dugg rädd för att en kvinna skulle vara sämre på något om man övar, det gäller även oss killar, att öva.

Tycker bara att det blir fler och fler sådana här arrangemang vilket jag personligen tycker är tråkigt. Jag har haft turen att träffa några väldigt trevliga tjejer här på siten och även killar, men självklart är det roligt med fler i sällskapet också!

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Nu tänkte jag vara lite vass och göra någon upprörd..

Varför finns det egentligen något som heter tjejträffar, tjejpaddling, tjejklättring osv? Ser titt som tätt att det dyker upp trådar och träffar om detta.

Det brukar bli ett sånt jäkla liv när man ska ha grabbkväll eller liknande, varför ska då kvinnor få ha fredade zoner utan spektakel?

Visst, jag kan delvis förstå vitsen, men gillar inte fenomenet för fem öre.

// Jocke, för jämställdhet och inte diskriminering

Mannen är norm i vårat samhälle. För att bygga upp förmåga och därigenom självförtroende tror jag att det i vissa fall är lämpligt att ha särskilda grupper. Men där löser man inte problemet. Problemet löses när vi män tar mindre plats, resurser och uppmärksamhet på bekostnad av kvinnor. Det är inte dom som skall ta för sig mer. Detta är inte gjort på en pisskvart men om vi alla börjar tänka på det så kommer vi även att börja ändra vårt betende. Det kommer ta tid. Jag märker själv att jag i efterhand skulle vilja agera på ett annat sätt och att jag i bästa fall kommer på mig att nästa gång göra samma fel igen.
 
Jag tycker blandade grupper fungerar bäst överlag. Men 'snacket' _blir_ ju annorlunda i en enkönad grupp - på gott och ont. Därför tycker jag att det är helt ok att kvinnor och män ibland träffas i könshomogena grupper, om de så vill. För att 'prata av sig' kanske, eller få släppa på hämningar. Men det får inte bli normen, som att styrelsemöten alltid ska sluta med whisky i herrbastun. Etc.

Vad gäller gruppen "vita protestantiska medelålders män" så är det väl den grupp som det är mest ok att diskriminera. Men det man måste komma ihåg är att även om denna grupp råkar vara den som har mest makt så har DE FLESTA inom den gruppen begränsad makt i många avseenden. Går säkert att hitta en lika rasistisk beskrivning av "skäggprydda muhammedanska medelålders män" som hävdar att just denna grupp har mer makt i många fall.

Låt tjejerna ha sina middagar, träffar, whatever i fred. Och låt grabbarna ha sina ölkvällar, fisketurer, whatever i fred. (notera den fördomsfulla beskrivningen av vad de olika grupperna kan tänkas hitta på)
 
Nedar; sa:
Problemet löses när vi män tar mindre plats, resurser och uppmärksamhet

Hurdå? Jag GILLAR att göra saker, att lära mig nytt och att använda mina kunskaper. Jag har inga problem med att vänta på min tur, stötta/hjälpa andra och jag gör mitt bästa för att vara lyhörd.
Men det finns en gräns mellan att vara lyhörd och att vara självutplånande. Måste det till en massa trugande för att få någon annan att kliva fram så är det både effektivare och roligare att göra det själv eller att vända sig till någon annan som är mera lättstartad.
 
Dax för ytterligare en tjej att svara på detta!

För min del gillar jag bäst när det är blandat mellan könen, men i det mesta jag gör är det väldigt mansdominerat och jag är ofta själv el bland få tjejer.. snacket blir speciellt och aktivitetsnivån anpassas efter hur killarna vill ha det då. Därför kan det någon gång som variation vara trevligt att iväg med enbart tjejer. Vi är olika det ska vi fortsätta att vara och värna om, vi gillar att göra saker på kanske lite olika sätt och prata om lite andra saker. Vi är dessutom färre tjejer som håller på med friluftsliv, därför är just utsidan ett bra sätt att få kontakt med fler.

/Kathrine
 
Fördelen med diskussionsforum är att man inte kan avbryta någon som tänkt öppna munnen.

Dvs det borde inte vara nåt egentligt problem att t ex just en kille tänkt skriva ett inlägg, för det inlägget kommer inte hindra att ett annat, skrivet av t ex en tjej inte kommer in i tråden.

Rent generellt kan man ju även tänka sig att killar dominerar även på forum genom att i antal inlägg överrösta tjejernas inlägg (som om det vore en tävling, och att det fanns två lag?!?!), men då kanske lösningen ändå inte är att killarna ren allmänt avstår vartannat inlägg för att de är killar. Forum som har för låg postfrekvens är ju vanligare än motsatsen, och sådana forum tycker åtminstone jag är lång mer ointressanta än de som har livlig trafik.

I en grupp tycker jag annars att ett visst trugande på de lite passiva, från de som är dominanta, kan vara på sin plats. I någon mån kan det vara så att ett sådant ansvar vilar på de mer utåtriktades axlar. Förvisso kan det till en början göra skillnaden ännu tydligare, men målet är ju då att få hela gruppen att interagera mer, och att alla får större chans att ta del av aktiviteterna. Inte nödvändigtvis ett självändamål, men huruvida det är det eller ej är väl en subjektivitet.

Personligen har jag nästan övervägande gjort friluftsaktiviteter (klättra, paddla) med tjejer. Jag är "stor och stark" jämfört med många tjejer, men det brukar inte ha nån betydelse, när man klättrar gör man det ju en i taget och det handlar ju inte om att vara den som drar hårdast i repet...
 
Instämmer med föregående kvinnliga talare, ibland är det faktiskt kul att bara vara tjejer.

En iakttagelse jag och mina vänninor gjort när det gäller friluftsaktiviteter och killar är att vissa män har en tendens att börja bete sig som om de vore ens pappa. Lite omhändertagande, lite instruerande, lite överseende...kan inte förklara närmare men efter ett tag blir det rätt irriterande. Dessa män klassar vi internt som "farsiga".

För närvarande ordnar jag en del tjejaktiviteter, men det är främst för att de inblandade är i en fas i livet då man behöver få sin barnvaktsfråga löst.
 
sandskäddan; sa:
En iakttagelse jag och mina vänninor gjort när det gäller friluftsaktiviteter och killar är att vissa män har en tendens att börja bete sig som om de vore ens pappa. Lite omhändertagande, lite instruerande, lite överseende...kan inte förklara närmare men efter ett tag blir det rätt irriterande. Dessa män klassar vi internt som "farsiga".

Jag är inte direkt nån ledartyp som börjar bossa i grupper osv, men likväl hamnar man i den sitsen då och då därför att tjejer ibland får så dåligt självförtroende att de inte tror att de kan göra saker själv. Ungefär "nä, gör det du istället", när det gäller saker som det inte finns nåt skäl till att jag skulle göra bättre. (Och samtidigt finns det såklart saker som man förväntas inte fatta pga att man är kille.)

Jag menar inte att tjejer får skylla sig själva som blir omhändertagna. Jag menar bara att tendensen tyvärr finns hos båda könen, att "är det nån som kan, så är det en kille". Kanske speciellt i machogrejer som vissa friluftsaktiviteter.

Då är det självklart bra med tjejträffar etc, så att gruppen inte kan förutsätta att en kille tar kommandot.
 
sandskäddan; sa:
En iakttagelse jag och mina vänninor gjort när det gäller friluftsaktiviteter och killar är att vissa män har en tendens att börja bete sig som om de vore ens pappa. Lite omhändertagande, lite instruerande, lite överseende...kan inte förklara närmare men efter ett tag blir det rätt irriterande. Dessa män klassar vi internt som "farsiga".
Upplevde detsamma in matlagningsklubb (endast för män). Ibland lagade vi mat för större fester och sammankomster. Ofta kom det någon 'morsa' :) och talade om hur man skulle göra i köket. Värst var när de försökte ta över helt och hållet.
 
Jag skulle nog vilja säga att separatism är något vi alla eftersträvar. Inte för att särskilja, utan för att hitta likheter. Vi tycker om att umgås med likasinnade, på samma sätt som vi tycker om att diskutera med andra outdoor-freaks här. Sen att det får uttryck som "grabbkväll", "tjejträff" etc har i princip inget med könet att göra. En "grabbkväll" handlar sällan eller aldrig om att det ska vara enbart män/pojkar där, utan det är en benämning på stämningen på kvällen - att det ska vara "grabbigt". Likaså är det med "tjejkvällen", eller med "UL-träffen" etc.

Alla dessa epitet handlar mer om en typ, än om ett kön. Jag tror tex inte att jag är ensam om att utbrista ett "kärring" om någon som gör nåt fegt/dumt/dåligt. Med detta avser jag absolut inget könsrelaterat, utan en "kärring" är en "kärring" oavsett kön.

Således har vi ett behov av att gruppera utifrån vissa variabler, men det är sällan några fysiska variabler.

Jag menar alltså att tjejer är välkomna på grabbkvällar, och vice versa, om man behåller stämningen/inrikningen på kvällen. Det finns ju grabbiga tjejer och tjejiga grabbar också!
 
Upplevde detsamma in matlagningsklubb (endast för män). Ibland lagade vi mat för större fester och sammankomster. Ofta kom det någon 'morsa' :) och talade om hur man skulle göra i köket. Värst var när de försökte ta över helt och hållet. [/QUOTE]

Haha, ja då förstår du verkligen vad jag menar.
 
här kommer svar från en ultra BRUD....

...anledningen till tjejträffar för min del...det är att jag ser ut som guds gåva...(och det är alls inte för att vara nån sorts bättre än andra, det är för att jag mellan varven är rätt trött på det)...och...det är för att jag envisas med att klättra i guldbyxor och gå i högklackat och skåda fågel i skinnbrallor...trots att alla reagerar...på nåt sätt är det lättare att vara jag bland tjejer...därför då vet de att jag kommer för aktivitetens skull och inte för karlarnas skull...eller hur? nu är det så att jag hävdar min rätt att för jämlikhetens skull..så har jag rätt att se ut som kvinna...har jag rätt att vara sexig...gå klädd som jag vill...har jag rätt att bli uppskattad...precis som jag tittar på män...har de rätt att titta på kvinnor...vad är vi annars till för? MEN...se...inte röra...ska jag skona männen?? vad är det för jämlikhet?? skonar män oss kvinnor...när de gladeligen tar av sig allt på överkroppen...och klättrar upp för en klippa?? näää...icke då...och...sist jag klättrade med en karl...så blev det nakenklättring...så klart...och...vad ville jag? jag har svårt att säga nej...till det mesta...så...för min trygghets skull...så tycker jag om tjejträffar...dessutom slipper jag känna mig så himla bimbo...när jag ska göra nåt...och ett gäng killar står i ring o ler...lite så där...då får jag total bimbo blackout...och...det jag kan...har jag totalt glömt...och så uppfyller jag alla fördomar om korkade brudar trots toppbetyg och universitetstudier...och där fick alla karlar och alla feminister ett inlägg som hette duga att drabba samman kring...
kram till alla som vill från anna