• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjejträffar, diskriminerande?

Ja du anonyme "Vättlefjäll". Det är ungefär inlägg som ditt jag menar. Detta ständiga påpekande av allt som gjorts fel. Av "oss".


Per
 
Vättlefjäll skrev:
Med tanke på att "vi vita västerlänska medelålders män" uppfann skjutvapnet, inkvisitionen, kyskhetsbältet, häxbålet, dynamiten, koncentrationslägret, elektriska stolen, atom-och vätebomben, jaktflyget, bombmattan och en hel del annat elände finns det väl all anledning att ifrågasätta det som "vi vita västerlänska medelålders män" gör, även det som vi gör i all välvilja.
[Ändrat av Vättlefjäll, 2007-06-19 kl 13:10]

Oj, här generaliseras det friskt. Ungefär som att alla med mustasch ska stå till svars för de brott som alla andra mustaschprydda män såsom Hitler, Sadao Araki, Saddam Hussein, Stalin, Djinghis Kahn, Emperor Tai Zu, m.m begått?
 
Fast jag har också läst om de som åtminstone om sig själva anser att de är:
Tänkare, samtalare, omhändertagare...
 
Kanske behövs det Tjejaktiviteter och Killaktiviteter för att vi gör samma saker på olika sätt.

I byn där jag bor fins det pojkjympa, tjejjympa, mansjympa, kvinnojympa, gubbjympa och gumjympa.

Och tillsammans en gång om året så har man en gympauppvisning. Ibland har man mixade uppträdande men mest enkönade. Köket på dessa fester sköts till stor del av män, och serveringen av kvinnor. Och det är väldigt trevligt.
 
pery; sa:
Ja du anonyme "Vättlefjäll". Det är ungefär inlägg som ditt jag menar. Detta ständiga påpekande av allt som gjorts fel. Av "oss".


Per

Jag heter Enrique de Gregorio. Med ett så ovanligt namn kan du nog i stort sett ta reda på vad för uppgifter du nu anser dig behöva för att kunna föra en civiliserad diskussion med mig. Vad nu anonymiteten har med saken att göra och hur den nu kan vara ett problem i en diskussion man för av intresse utan krav på resultat.
"Påpekandet" var ju dessutom ett svar/klargörande på ditt skygglappsförsedda inlägg om vit, manlig medelklass som en särskilt skyddsvärdig grupp, som negrer(vågar du inte skriva ut ordet?) och kvinnor är idag i pk-diktaturen.

soderkisen; sa:
Oj, här generaliseras det friskt. Ungefär som att alla med mustasch ska stå till svars för de brott som alla andra mustaschprydda män såsom Hitler, Sadao Araki, Saddam Hussein, Stalin, Djinghis Kahn, Emperor Tai Zu, m.m begått?

Mustaschprydd är inte en grupp, mustaschprydd är i stort sett ett tillval för "vita västerlänska medelålders män" Observera "i stort sett" eftersom jag har noterat att du ansträngt dig till det yttersta för att hitta bad guys som är "gul/brun österländsk medelklass/överklass"
 
Vättlefjäll skrev:
Jag heter Enrique de Gregorio. Med ett så ovanligt namn kan du nog i stort sett ta reda på vad för uppgifter du nu anser dig behöva för att kunna föra en civiliserad diskussion med mig. Vad nu anonymiteten har med saken att göra och hur den nu kan vara ett problem i en diskussion man för av intresse utan krav på resultat.
"Påpekandet" var ju dessutom ett svar/klargörande på ditt skygglappsförsedda inlägg om vit, manlig medelklass som en särskilt skyddsvärdig grupp, som negrer(vågar du inte skriva ut ordet?) och kvinnor är idag i pk-diktaturen.

Varför skulle negrer vara en särskilt skyddvärd grupp i Sverige?
Är det de som är ursprungsbefolkningen?

peter
 
Vättlefjäll skrev:
Med tanke på att "vi vita västerlänska medelålders män" uppfann skjutvapnet, inkvisitionen, kyskhetsbältet, häxbålet, dynamiten, koncentrationslägret, elektriska stolen, atom-och vätebomben, jaktflyget, bombmattan och en hel del annat elände finns det väl all anledning att ifrågasätta det som "vi vita västerlänska medelålders män" gör, även det som vi gör i all välvilja.
...och det är av ovanstående skäl som fenomenet "tjejträffar" uppkommit? Det täcka könet är sannerligen ett mysterium!

Vad tusan var ämnet nu igen?
 
Vättlefjäll skrev:
Mustaschprydd är inte en grupp, mustaschprydd är i stort sett ett tillval för "vita västerlänska medelålders män" Observera "i stort sett" eftersom jag har noterat att du ansträngt dig till det yttersta för att hitta bad guys som är "gul/brun österländsk medelklass/överklass"

Ansträngt mig? Nja, så svårt var det inte om man har lite allmänkunskap bakom pannbenet. Kan dra ett par till mustaschprydda personer direkt från mitt minne så har vi alla världsdelar inkluderade. Eller vad sägs om Pinochet, Kejsare Hirohito, Fidel Castro, Ahmed Haroun och Robert Kajuga. De två sista högst ansvariga för Darfur och Rwanda folkmorden för de som inte vet ;)

PS. Grupp och grupp, ville bara visa hur löjligt ditt påstående om "vita män" var. Enligt en del torde detta även vara ett rasistiskt uttalande?
 
Uppenbarligen har någon känt sig mer tå-trampad än avsikten var.

Vad du heter spelar ingen roll, men jag tycker att du har för tydliga åsikter för att inte stå för dem.

Men för att komma med ett kort svar så anser jag du överreagerar lite.


För att återknyta till ursprunget så tycker jag att tjejträffar kan behövas! Om det sedan beror på att killar annars tar över eller att tjejerna själva faller in gamla mönster tänker jag däremot inte ge mig in i någon diskussion om. Min erfarenhet säger mig att många behöver lära sig att "kvinnor kan" inte bara är ett slagord på affischer utan att det faktiskt gäller. Jag har ju av naturliga skäl lite begränad erfarenhet av det men jag tror att tjejträffar kan vara rätt ställe.

Jag känner mig inte diskriminerad av det och riktar inte heller mina ev. PK-ironier mot att tjejträffar finns.

Per
 
Ok, hittills i tråden 18 inlägg av killar och 3 av tjejer....

kan det vara så att killar har en tendens att "ta över" i blandade grupper? Kan det i så fall vara därför som det behövs tjejaktiviteter/grupper? Om det nu gör det?

Om tjejerna anser att det behövs, så gör det väl det. Eller är det killar som arrangerar?
 
Jag vill mena att separatistiska träffar kan medföra både större frihet och större inskränkthet för gruppen i fråga.

Men jag tror inte att en tjejfjällvandring frammanar några extremister. :)

Att killar ofta tar över i blandade grupper instämmer jag i.
 
Ja, det är klart att det är diskriminerande!

Såsom anordnare av en sån där "Tjejträff" kan jag inte låta bli att göra ett litet inlägg i debatten.
Jo, jag är övertygad om att många tjejer/kvinnor/tanter/flickor blir stående en halv meter bakom en man när det är dags att paddla/campa/klättra eller vad det nu kan vara för aktivitet. Man känner sej ju inte lika haj, liksom, och då är det väl lika bra att en grabb som verkar hur säker som helst får visa. För nog kan väl han navigera/välja tältplats/kamraträdda om jag kapsejsar osv?
Poängen med att samla ihop brudar tillsammans är ju att mana fram känslan av att faktiskt kunnna. Inte alltid snabbast eller bäst, men på EGNA ben och med egna resurser.
Ta emot det grabbar, och inse att det gagnar er nästa gång ni är ute med en kompetent tjej och hon kan fiska upp er när ni kapsejsar eller rent av rolla upp själv så ni slipper ha ansvaret ;-)
Det är vårt ansvar att bidra lika mycket i en grupp, så låt oss bli så duktiga och kompetenta, vetja. Även om det innebär att ni grabbar inte får vara med just den gången.