• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjejers sätt att se på prylar???

Prylar

Om jag skall välja mellan 2 likvärdiga produkter så går jag efter utseende, snyggast pryl (och oftast dyrast) åker glatt ner i korgen.

Hmmm fast jag har lite fel kön för att svara på det här inlägget.

hehe...

Tro inte att du e ensam.. En viss fåfänga har vi alla, jag binder tex aldrig tubflugor för att jag tycker dom e fula..

Re: kängor tjejer

ema; sa:
Hej!

Har märkt en tråkig sak, tjejkängor minns ej märket nu, fanns bara i lägre mod. än herr.
Det var ett par vinterkängor Sorel el. liknande.
Precis som om det är mindre snö där tjejer rör sig.:(
grr. Dåligt tyckte jag, men märket var amerikanskt, kanske därför?

mvh Emma

Det finns en orsak till att dammodellerna, t ex Meindls, är lägre. Kvinnor har nämligen oftast större vader än vad män har (i alla fall nederdelen av vaderna), vilket gör att skaften kan bli för trånga. Iofs kan man ju undra varför man inte bara gör skaften vidare istället...

bra ide!

--------------------------------------------------------------------------------------Buda (Andreas Carlsson)

Visst finns det prylgalna kvinnor och visst finns det killar som inte bryr sig om dem (prylarna alltså...)

Det är nog inte där skiljelinjen skall dras. Att MARKNADEN för prylar är mindre när vi pratar "udda" storlekar etc. är ju tyvärr ett faktum. Önskedrömmen vore ju att man kunde få beställa sina saker från fabrik i den storleken och med de måtten man önskade.

Vi får väl se vem som blir först med skräddarsydda Gore-Tex kläder, ryggsäckar etc. så att ALLA oavsätt form kan ha kul på utsidan!

DET vore något!!!

--------------------------------------------------------------------------------------
Jag tyckter verkligen att din ide med skräddar sydda kläder var en guld-ide! Jag har själv problem med att hitta kläder som är tillräckligt långa i ärmarna då man är lite av en "apa" till formen.

Jag har en liten dröm om att starta ett klädföretag med tyngdpunkt på friluftsliv (har sytt och provat lite)...

Om jag en dag kommer igång så ska jag minnas det du sa: "Vi får väl se vem som blir först med skräddarsydda Gore-Tex kläder, ryggsäckar"

Ha det fint där ute
//Joel
[Ändrat av Ziik 2003-01-20 kl 20:03]

Känner jag igen

Jag känner väl igen det du skriver om att killar många gånger är mer inriktade på mål och prestation medan tjejer mer framhåller vägen dit och upplevelsen i sig. Självklart vill jag också veta hur långt jag åkte på långfärdskridskoturen eller i kajaken men det är inte lika primärt som hur upplevelsen var.
Prova dessutom följande lilla experiment: Be en kille respektive en tjej att berätta om en specifik händelse. Killen berättar i nio fall av tio om händelsen i kronologisk ordning, först hände det och sen hände det...Tjejen börjar oftast med det hon uppfattade som viktigast i händelsen och hur just hon relaterade till det. Jag tror faktiskt vår utrustning för att tänka och resonera är lite olika beskaffade.
Antagligen är väl tanken att de ska komplettera varandra för artens fortbestånd eller så.

Tänk om det faktiskt är så att tjejer har mer sinne för väsentligheter - att peka ut rätt mål och killar mer sinne för hur man ska ta sig dit. Låter som en lysande kombination för bra turer - och artens fortbestånd *fniss* upptäcker jag medan jag skriver.

Hälsningar

Rebecca

färger

Jag fattar inte det här med färgsättningen på olika "tjejprylar". Tex. skor som nämdes tidigare, så är iaf. jag av den typen att jag vill ha ett par mörkare skor som inte blir lortiga så fort (dvs. "killfärger" som svart, brunt m.m.) När det gäller klädes så förstår jag inte varför tjejkläder måste vara ljusare (t.o.m. vitt!), det blir ju bara lortigt fortare... men det är väl säkert killar som bestämmer hur tjejers kläder ska se ut..eller?

Utan att forska tror jag man kan se hela vår kulturhistoria i ett nötskal.
Att ha ljusa kläder förr var ett sätt att visa att man tillhörde en samhällsklass som inte behövde smutsa ned sig och inte tvättade sina kläder själva SAMT ett ett sätt att därmed effektivt hindra den som utrustades med ljusa kläder från att göra särskilt mycket eftersom man då bröt mot koden - dvs smutsade ned sig.
Jag tror det hänger kvar mer än man tror. Kvinnors kläder och skor är ofta kläder som hindrar normal aktivitet, alltså passiviserande. Självklart har vi lärt oss läxan. Jag minns fortfarande min lärare i småskolan som sade att jag skrev "fult som en pojke". För flickor gällde ett ideal som mest är att likna vid att vara ett snyggt inslag i ett påskris. Dekorativt men inte störande. Och det var INTE på antiken. - Nej fram för skitiga och svettiga tjejer med hår som skatbon. Det visar att vi bryr oss mer om vad vi gör än huruvida vi är dekorativa inslag i miljön.

Hälsningar

Rebecca

Skräddarsytt

Det finns de som kan skräddarsy gore-tex. Har precis köpt ett par byxor av taiga och de har en sömmerska som kan sy om dem åt en, för en slant. Enda utvägen för oss som runt två metersstrecket.

Re: färger

diz; sa:
Jag fattar inte det här med färgsättningen på olika "tjejprylar". Tex. skor som nämdes tidigare, så är iaf. jag av den typen att jag vill ha ett par mörkare skor som inte blir lortiga så fort (dvs. "killfärger" som svart, brunt m.m.) När det gäller klädes så förstår jag inte varför tjejkläder måste vara ljusare (t.o.m. vitt!), det blir ju bara lortigt fortare... men det är väl säkert killar som bestämmer hur tjejers kläder ska se ut..eller?

Synd att behöva komma in sâ här och förstöra sâ fina teorier som de Linda och Rebecka framlägger ovan angâeende elaka och sexistiska män som formger traditionella ljusa, glada, kvinnliga och opraktiska färger pâ t.ex vandringskängor, men jag tillâter mig ändock, trots risken att bli ansedd som en mossig, förlegad och allmänt otrevlig mansgris att kontrastera deras âsikter med mina. Tilläggas skall väl att iom det att jag râkar jobba i just friluftsbranchen, konkret pâ en spansk kängtillverkare, sâ färgas (sic) sâklart mina âsikter av detta (samt naturligtvis av att jag är en man: HU!) Till saken:

1: Det jobbar förvisso inte bara män som designers i frilufts-branchen.

2: Det där med färger: enligt min bestämda âsikt sâ är detta inte en frâga om män eller kvinnor, utan en frâga om Nord och Syd. Ta t.ex en titt pà vilken som heslt av de Skandinaviska och Tyska kängtillverkarna, sà ska ni fà se en färgskala som gâr fràn svart, över mörk mörkbrun, via moderat mörkbrun till extremfallet mycket mörk ljusbrun. Denna murriga färgskala innefattar helt könskvoterat korrekt bâde kängor för män, kängor för kvinnor samt kängor unisex.

Denna jordigt mustiga färgskala ár även den man möts av nár man träder in i en nordeuropeisk frilufts-butik: murrigt och praktiskt brunt. De färgklickar man dár eventuellt ser är förmodligen:

Kängor fràn Sydeuropa:
Tag nu en titt i en katalog fràn vilken italiensk eller spansk tillverkare du vill. Visst, áven dessa har bruna kángor i sitt sortiment, men där finns även alternativ: blâa, beige, gröna, gula, röda, oranga kängor, dels för kvinnor, men i lika hög utsträckning för män.

Nuttiga kvinnoskor?:

3971tn.jpg

211.jpg

3ce90cd588bcf.jpg

8012tn.jpg

931-092_small.jpg

8052.jpg

Tilläggas ska väl i ráttvisans namn att en och annan nordeuropé (bàde Lundhags och Meindl, för att ta tvâ i Sverige kända) pà sista tiden försökt sig pà att liva upp sin kollektion en smula färgmássigt (OBS igen: unisex-modeller!). En snabb titt i de svenska butikerna avslöjar dock snabbt att de just i detta land inte verkar vara nàgon jätte succé.

Varför denna skillnad mellan Nord och Syd ár ju inte det som här debatteras, sâ jag lämnar det därhän.

3: Slutligen ett litet tipps till Linda: Om dina skor är smutsiga sà kan du, oavsett vilken färg de har, fà dem som nya igen genom att tvaga dem med ljummet vatten och amoniak (50/50).

Mvh /Mats

[Ändrat av malindo 2003-01-25 kl 20:01]

Pigga dojor

Verkligen trevliga färger men du får nog nyansera dig lite. Du talar så vitt jag förstår ganska blandat om tillverkare, grossiter, detaljister och kunder och drar alla över en kam. Jag tror man måste skilja på dessa. De är faktiskt helt olika aktörer i säljprocessen. Ju närmare kund du kommer ju mindre riskbenägen är i allmänhet aktören, oavsett branch. Vad tillverkare tar fram är inte samma sak som distribueras av grossister och ännu mindre samma sak när det når detaljhandeln. På detaljhandelnivå är utbudet för kvinnor ytterst smalt jämfört med vad som tillverkas och ännu smalare jämfört med herrsidan. Här kan man inte alls som kund känna att min efterfrågan styr utan har snällt att rätta sig efter vad som finns i handeln. Hypotetiskt kan man ju tänka sig att kringå det via att man köper direkt från tillverkaren via internet men man vill ju gärna prova skor och plagg som ju kostar en hel del. Unisex i all ära men det är faktiskt så att kvinnors anatomi är något annorlunda (om du inte noterat det) även vad gäller skor, bla smalare vrister och smalare fötter samt mindre storlekar. Av dessa mindre storlekar tas betydligt mindre volymer in. Som verksam i branchen gäller det att hålla sig ajour med kundernas önskemål. Här tycks hela branchen, utom några få lysande undantag som tex Houdini på klädsidan nöja sig med en alltför låg kompetens om vad den kvinnliga marknaden efterfrågar.
Likaså skulle din argumentation vinna på bättre överblick över hela marknadsprocessen från tillverkare till kund. Då skulle du tex kunnat anföra att det visst finns många tillverkare som producerar bra kvinnokläder för friluftsbruk - för det har du helt rätt i - men att grossisterna inte köper in dem samt att detaljisterna ofta inte är särskilt bra på att sälja dem.

Hälsningar

Rebecca

Hur vill du att jag ska nyansera mig och inte dra alla över en kam när faktum är att det i t.ex Sverige och Tyskland
A: Tillverkas (i princip) enbart murriga kängor
B: Distribueras (i princip) enbart murriga kängor
C: Frân butikernas sida köps in (i princip) enbart murriga kängor
D: Frân konsumenternas sida (t.ex Linda ovan) efterfràgas (i princip) enbart murriga kángor?

Detta är ett faktum, trots att det naturligtvis finns undantag.

Men det var ju inte de som saken gállde.. mig spelar det ingen roll vad kángorna har för färg. Det jag reagerade pà var att det klagades pà att det tillverkas kängor speciellt för kvinnor i speciella fárger (enligt den urgamla mans-schauvinistiska principen att kvinnor ska vara prydnads-saker), och vidare att bruna kángor ár en "killfärg". Detta är, som jag ovan försökte argumentera, en sanning med modifikation, ity de tillverkare (fr.a nord europeiska) som gör (i princip) enbart bruna kángor använder sig av denna färg bâde för mán och för kvinnor, medan de tillverkare (fr.a syd europeiska) som även bjuder färgladare alternativ gör sà bàde för mán och för kvinnor.

Dvs: det har mer med ett lands allmánna smak och tycke án med köns-diskriminering. Anser i alla fall jag.

Var det nâgot sà làngt som inte stámde?

Vidare fràgar du om jag lagt márke till att kvinnor har en annorlunda fysionomi än män. Hör jag en lätt ton av ironi, eller ár det äkta tvivel pà min intelligens...?

Nàväl, jag kan faktiskt svara positivt pà den frâgan; jag har lagt márke till olika skillnader i mäns och kvinnors fysionomi, och áven vad gáller fötterna kan man identifiera vissa drag där kvinnans fot skiljer sig fràn männens. Det ár ju därför det finns särskilda läster fór att tillverka dam-kängor. Dessa láster brukar ha lite smalare vrister, lite högre valv etc. samt brukar man göra dessa dam-varianter längre ned i storleks-tabellen án vad fallet ár med de andra skorna.

Nu vore livet látt för en sko-makare om problemet slutade hár. Visst finns det vissa drag i fotens uppbyggnad som ár karakteristiska för mànga kvinnor, men det finns minst lika mànga kvinnor som inte alls trivs i en dam-sko, medan det finns mán som tycker de ár toppen (praktisk erfarenhet upphámtad ur mitt yrkesliv)

Vidare finns det geografiska skillnader i fötternas fysionomi, dár exempelvis japaner och kineser har mycket bredare, kortare och högre fötter án europeerna i allmänhet: nordeuropeer bredare án sydeuropeer (men med tusentals undantag) etc etc.

Det är alltsâ inte sâ lätt, även om viljan finns, att göra produkter som passar kvinnor (ity alla kvinnor inte ár lika), precis som ár fallet med män (människor i allmánhet, med andra ord).

Visst är det rätt att kalla kängor med dam-lást för dam-kángor ("Lady"), men det ár i princip lika riktigt att kalla alla kángor, eller övriga kángor) för unisex, eftersom det i sâ mânga fall beror pâ en viss persons fot, och inte dess kön, om en känga passar eller inte..

Ödmjukast

Mats
[Ändrat av malindo 2003-01-25 kl 23:19]

Kundorientering tack!

Du bjöd på att kommentera unisexmodeller *Fniss*. Inte allvarligt menat dock.
Ang hela din argumentation ser du det strikt ur ett producentperspektiv. Det är säkert bra för en producent men rätt ointressant som kund för det är inte den verklighet vi möter. Som sagt är vägen emellan fylld av grossister och detaljister som är nog så konservativa fint uttryckt och mer rakt - inkompetenta vad gäller en stor grupp av deras kunder. Tyvärr är utbudet inte sådant att vi kan ignorera de mest förstockade utan för att ha något alls att välja mellan får vi acceptera att få höra att nio joggingskor av tio inte finns i damstorlek, speciellt gäller det de dyrare modellerna, att byxor för bredhöftade kvinnor är sydda som stora trattar som kasar ned hela tiden, att handskar i damstorlek går i vitt - jäkligt opraktiskt och att kajakanoraker och byxor för kvinnor helt enkelt inte finns på marknaden. Dessutom ska vi acceptera att bli hållna för kompletta idioter - " Alla kajaker är egentligen likadana. Den här är mindre än en vanlig havskajak och visst är väl färgen gullig?" sagt av försäljaren på en av våra största detaljister på kajaker i Sverige. I stället för att bli motarbetade och motargumenterade - hjälp oss och stötta oss om du har ett seriöst intresse av att se kvinnor i friluftslivet. Det är motigt nog ändå att få fram utrustning som passar. Tipsa hellre om vilka detaljister som har seriösa kvinnosortiment.
Hälsningar

Rebecca

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j.piraten Örebro - hitta på aktivitet Tjejforum 0
zeppelingirl på väg ensam Tjejforum 32
Louise_76 Träningskompis på Nynäsvägen el omnejd? Tjejforum 1
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
N76 Lundbybadet på Hisingen, Gbg? Tjejforum 0
KajsaMalm Mens på höghöjd??? Tjejforum 4
joppi0022 Hur få upp kajaken på taket? Tjejforum 9
emmasss klättra när man är gravid - vad ska man tänka på? Tjejforum 4
Dayana sugen du med på att vandra? Tjejforum 0
pirajenny tips på damsadel Tjejforum 5
sigvardsdotter menskopp på vintertur? Tjejforum 25
annikarin Följa med på Vasaloppsläger? Tjejforum 2
junette_c Tips på vandringsleder!! Tjejforum 6
160270 Aldrig på längdskidor Tjejforum 11
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Chabolina Tips på bra skalbyxor Tjejforum 6
KarinB Några tips på aktivitetssemester i Juli? Tjejforum 6
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Svartkatt Aktiv morsa funderar på framtida lämpliga äventyr Tjejforum 6
Måne Ny på Utsidan Tjejforum 1
plingon Beröm/uppmuntran till aktiva kvinnor på Utsidan! Tjejforum 4
375 Klättervägg på cistern Tjejforum 0
Pauliina träning gör mig sugen på godis! Tjejforum 11
Kristin Nygren Tjejdykhelg på SALT i Kungshamn Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
webwizard Jeg savner veninder til at vandre på fjeldet med Tjejforum 2
annique Nybörjare på klättring Tjejforum 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg