Re: färger
diz; sa:
Jag fattar inte det här med färgsättningen på olika "tjejprylar". Tex. skor som nämdes tidigare, så är iaf. jag av den typen att jag vill ha ett par mörkare skor som inte blir lortiga så fort (dvs. "killfärger" som svart, brunt m.m.) När det gäller klädes så förstår jag inte varför tjejkläder måste vara ljusare (t.o.m. vitt!), det blir ju bara lortigt fortare... men det är väl säkert killar som bestämmer hur tjejers kläder ska se ut..eller?
Synd att behöva komma in sâ här och förstöra sâ fina teorier som de Linda och Rebecka framlägger ovan angâeende elaka och sexistiska män som formger traditionella ljusa, glada, kvinnliga och opraktiska färger pâ t.ex vandringskängor, men jag tillâter mig ändock, trots risken att bli ansedd som en mossig, förlegad och allmänt otrevlig mansgris att kontrastera deras âsikter med mina. Tilläggas skall väl att iom det att jag râkar jobba i just friluftsbranchen, konkret pâ en spansk kängtillverkare, sâ färgas (sic) sâklart mina âsikter av detta (samt naturligtvis av att jag är en man: HU!) Till saken:
1: Det jobbar förvisso inte bara män som designers i frilufts-branchen.
2: Det där med färger: enligt min bestämda âsikt sâ är detta inte en frâga om män eller kvinnor, utan en frâga om Nord och Syd. Ta t.ex en titt pà vilken som heslt av de Skandinaviska och Tyska kängtillverkarna, sà ska ni fà se en färgskala som gâr fràn svart, över mörk mörkbrun, via moderat mörkbrun till extremfallet mycket mörk ljusbrun. Denna murriga färgskala innefattar helt könskvoterat korrekt bâde kängor för män, kängor för kvinnor samt kängor unisex.
Denna jordigt mustiga färgskala ár även den man möts av nár man träder in i en nordeuropeisk frilufts-butik: murrigt och praktiskt brunt. De färgklickar man dár eventuellt ser är förmodligen:
Kängor fràn Sydeuropa:
Tag nu en titt i en katalog fràn vilken italiensk eller spansk tillverkare du vill. Visst, áven dessa har bruna kángor i sitt sortiment, men där finns även alternativ: blâa, beige, gröna, gula, röda, oranga kängor, dels för kvinnor, men i lika hög utsträckning för män.
Nuttiga kvinnoskor?:
Tilläggas ska väl i ráttvisans namn att en och annan nordeuropé (bàde Lundhags och Meindl, för att ta tvâ i Sverige kända) pà sista tiden försökt sig pà att liva upp sin kollektion en smula färgmássigt (OBS igen: unisex-modeller!). En snabb titt i de svenska butikerna avslöjar dock snabbt att de just i detta land inte verkar vara nàgon jätte succé.
Varför denna skillnad mellan Nord och Syd ár ju inte det som här debatteras, sâ jag lämnar det därhän.
3: Slutligen ett litet tipps till Linda: Om dina skor är smutsiga sà kan du, oavsett vilken färg de har, fà dem som nya igen genom att tvaga dem med ljummet vatten och amoniak (50/50).
Mvh /Mats
[Ändrat av malindo 2003-01-25 kl 20:01]