Jä, jag har börjat inse d här med 10x. O d e därför fler inlägg e så nyttiga: jag läser inläggen, tar till mig (ibland med skepsis för att va ärlig), läser mer info på nätet, kollar mer om vikt, kommer tbax t forumet för att läsa mer (med mindre skepsis), förstår mer o mer. Det enda jag har invändningar mot e att vandra med en kikare på säg 900 g jämfört me en på 500 g, om den på 900 g har större ljusinsläpp, bättre optik, mm. Det jag menar är att vi kommer inte vandra med kikaren hängandes runt halsen oavsett. Har aldrig vandrat med något hängande löst nånstans, kommer inte att göra det heller. Så argumentet "jobbigt att vandra med" håller inte riktigt. När vi stannar för kvällen kan pojkarna springa iväg med varsin kikare medan jag slår upp lägret. Då med vagare ljusförhållanden kan ett större ljusinsläpp göra susen. Jag, som e 42 år och inte längre har 20/20, fast inte tillräckligt dålig för att behöva glasögon, ser bättre än pojkarna med sina glasögon (som e färska).
Börjar luta mot 8x42/44. Jag förstår att en större utgångspupill än ca 4 inte e nödvändig dagtid, inte för ljusinsläpp iaf, men jag förstår oxå att en större diameter gör att du inte behöver pricka helt i mitten för att kunna se öht genom kikaren.
Seobserver: kikaren du rekommenderade hade kanonrecensioner, men är svår att få tag i verkar det som, iaf på denna sidan atlanten.
Ni får gärna rätta mina ev missförstånd om jag e helt ute o cyklar med något. Har inte beställt något än: ett köp på 15000 kr är inget som blir ett impulsköp för mig. Inte heller första bästa.
Börjar luta mot 8x42/44. Jag förstår att en större utgångspupill än ca 4 inte e nödvändig dagtid, inte för ljusinsläpp iaf, men jag förstår oxå att en större diameter gör att du inte behöver pricka helt i mitten för att kunna se öht genom kikaren.
Seobserver: kikaren du rekommenderade hade kanonrecensioner, men är svår att få tag i verkar det som, iaf på denna sidan atlanten.
Ni får gärna rätta mina ev missförstånd om jag e helt ute o cyklar med något. Har inte beställt något än: ett köp på 15000 kr är inget som blir ett impulsköp för mig. Inte heller första bästa.