Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris

Så...8x borde motsvara ca 400mm på ett objektiv, och 10x 500mm, cirkus. Stämmer den jämförelsen? Hur skiljer sig då 28mm i linsdiameter från 50mm om man kan dra parallellen t kameraobjektiv?

En större ingångslins släpper igenom mer ljus, vilket medför att du får ut mer ljus i andra änden av kikaren. Enkelt uttryckt kan du använda kikaren senare på natten utan problem.

Tackar alla. Ni får gärna komma me mer tips o info. Har börjat fatta mer nu o sitter o nördar ner mig lite i sökmotorer. Jag kommer inte kunna köpa en kikare för 27 tusen - för mitt intresse för användningsområdet är inte så stort...än. Jag kanske upptäcker en ny värld och isf tar jag det då.
Tänker jag fel när jag fastnar för siffrorna 8x56? Läser att det inte upplevs som så stor skillnad från 7-10x, samt att den breda ljuskäglan hjälper oss oerfarna att pricka snabbt då oerfarna barn ska kunna använda dom, ev snabbt om man ska hinna se ett djur i rörelse

Här kan du läsa lite: https://www.naturbokhandeln.se/sv/att-valja-kikare

När du gjort det ska du ringa Markus Tallroth på Naturbokhandeln så leder han dig rätt i djungeln utifrån dina önskemål, krav och budget. Du blir garanterat inte lurad och dessutom, om det har någon betydelse, så drivs butiken av Sveriges Ornitologiska förening, eller Birdlife Sverige som det heter numera, och överskottet går till fågelskydd. Du behöver inte ens leta reda på telefonnumret: 0485-44443

Alltså, Thures tips är bra. 8x56 vandrar man inte med. 8x20, 10x25 eller så är mycket mer vandringsanpassat.

Ska ban använda den tycker jag kanske du ska börja med en 7x. Tänk på att stor förstoring ger samma problem som ett långt tele på kameran. Det blir lite ryckigt och hoppigt om man inte är bra på att hålla stadigt. Jag tycker man vänjer sig vid att "bilden rör sig" lite, hjärnan kompenserar. Men jag föreställer mig att det är svårare för ett barn.

Gå till en optiker och prova lite olika varianter. Ta med ungarna! Eller optiker förresten, kikare kan väl finnas på diverse olika ställen nu för tiden.

Xxl har nedsatt pris på Zeiss Tetra ED 8x32. 3699:- Vet inget om prestandan men det är Zeiss budgetserie. Dock ingen fickkikare utan en som hänger runt halsen. Har själv en äldre Zeiss Victory 8x20 som är mycket kompakt men trots förstklassig optik blir jobbig att sitta och spana längre tid med.
Hur ska den användas? En snabb titt på intressanta saker då du vandrar så funkar en pocketmodell 7-8x20. Sitta och spana med men ändå bärbar 8x30. Bärs den nedpackad och man spanar från fasta punkter 8-10x40-50.

Förstoringsgraden säg att du ser ett objekt på 100 m avstånd med 7x förstoring ser du det i kikaren på 100/7=14,3 m avstånd.

go tur

Fantastiska svar jag fått av alla. Nu har jag knappt sovit o suttit o fördjupat mig i kikare, läst recensioner, mm. Tyvärr för mig. Har ju kommit fram t att pga mina pojkar ser olika dåligt - brytningsfel samt närsynthet (lr va man kallar d nu förtin) så blir d nog så att de får ha varsin och jag en egen. Mao, som så många ggr när man letar efter det bästa o mesta för de minsta cashen så springer ändå prislappen iväg. En liten fick/bröst-kikare blir nog inget att ha pga deras dåliga syn (äldsta pojken klagar ofta på att han knappt ser nåt utan brillor). Jag fastnar för större pupilldiameter så d blir lättare för dom att hitta position. Även om vi vandrar kommer kikaren me största sannolikhet användas vid spaningslekar/utflykter efter vi slagit läger - iaf just på själva vandringen. Men den går ändå att ha någorlunda tillgänglig i nåt sidofack på ryggan. De som är viktmässigt o ekonomiskt mest darwinistiskt har blivit färre. Några av de mest tilldragande exemplen till pojkarna är Nikon Prostaff 7s 8/10x42, Vortex Diamondback HD 8/10x42, Minox Xlite 8/10x42. För mig har jag hittat Kowa BD 8/10x56 XD Prominar, Minox BL 8x56/10x44 HD, och nån mer jag ej kommer ihåg nu.
Dock kommer jag nog ta en tur t min lokala kikarhandlare ;-) för att prova lite olika modeller för att se vad som passar vilket barn och mig.

Ni får gärna fortsätta ösa er kunskap o tips över mig.

Jag skulle avråda dig från att välja kikare med 10x förstoring. Den ökade ryckigheten gör att du inte ser mer detaljer än om du har 8x förstoring. Lägre förstoringsgrad är alltsp enklare att hantera.

Sen så vill jag minnas att det finns en tråd här på utsidan som avhandlar att det inte är någon mening med en kikare med större linsdiameter än typ 30mm, då vårt öga sätter begränsningar i fråga om ljusinsläpp vid större diameter än så. Orkar inte googla upp den tråden nu, men sök så skall du finna 🙌
Zeiss terra 8x25 har jag varit nära på att trycka hem vid ett flertal tillfällen.

10xförstoring funkar om du har stöd tex vandringsstav, sittande med armstöd mot knäna etc men är svår att använda på fri hand.
Personligen föredrar jag inte större linsdiameter än 32 på något som ska bäras runt. Använde 10x50 då jag jagade älg i fjällen och kikarspanade mest hela dagarna, men tar inte med den om jag ska gå mer än jag ska spana. Alldeles för tung och otymplig. Då kommer 8x20 med.
Ett mellanting som 8x30 skulle kunna funka till det mesta. Det är mina personliga åsikter.

Olympus är bra på optik och har ett par kompakta kikare, 8x25 WPII och 10x25 WPII som kan vara ett bra alternativ till de mer kända tyska fabrikaten i rimligare prisklass. Jag har inte testat dem så har ingen erfarenhet av Olympus kikare, men kan vara intressant att följa upp då de verkar fått bra omdömen.

Har testat många olika kikare och kommit fram till:
8 ggr förstoring är bäst för mig, med ca 30 mm linser längst fram.
Minst skak och behaglig att titta med.
Inte galet tung.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg