Fantastiska svar jag fått av alla. Nu har jag knappt sovit o suttit o fördjupat mig i kikare, läst recensioner, mm. Tyvärr för mig. Har ju kommit fram t att pga mina pojkar ser olika dåligt - brytningsfel samt närsynthet (lr va man kallar d nu förtin) så blir d nog så att de får ha varsin och jag en egen. Mao, som så många ggr när man letar efter det bästa o mesta för de minsta cashen så springer ändå prislappen iväg. En liten fick/bröst-kikare blir nog inget att ha pga deras dåliga syn (äldsta pojken klagar ofta på att han knappt ser nåt utan brillor). Jag fastnar för större pupilldiameter så d blir lättare för dom att hitta position. Även om vi vandrar kommer kikaren me största sannolikhet användas vid spaningslekar/utflykter efter vi slagit läger - iaf just på själva vandringen. Men den går ändå att ha någorlunda tillgänglig i nåt sidofack på ryggan. De som är viktmässigt o ekonomiskt mest darwinistiskt har blivit färre. Några av de mest tilldragande exemplen till pojkarna är Nikon Prostaff 7s 8/10x42, Vortex Diamondback HD 8/10x42, Minox Xlite 8/10x42. För mig har jag hittat Kowa BD 8/10x56 XD Prominar, Minox BL 8x56/10x44 HD, och nån mer jag ej kommer ihåg nu.
Dock kommer jag nog ta en tur t min lokala kikarhandlare ;-) för att prova lite olika modeller för att se vad som passar vilket barn och mig.
Ni får gärna fortsätta ösa er kunskap o tips över mig.