Här kommer mitt tips på cykelljus.
Efter åratal av slukande av information på nätet, läsning och medverkan i långa diskussioner på ett annat forum, samt avverkat ett antal egna olika inköp och "fältprov" av framlampor för cykel i olika prisklasser från ca 50 kr till 5.000 kr så har jag kommit fram till nedanstående konfiguration, om man dels vill se till att vara 100% laglig och trafiksäker på vägen, dels vill uppnå en bra och (enligt mig) fullt tillräcklig ljusmängd för både skog och väg, samt sist men inte minst; uppvisa en hänsynsfull och bra attityd mot mötande medtrafikanter i alla former. Länkar inte till inköpsställen, men det är lätt att googla fram.
1. Som halvljuslampa (och den som normalt alltid är igång) 1x
Busch + Müller IXON IQ Premium
2. Och som helljuslampa (typ extraljus/fjärrljus) använder jag en
Lupine Wilma R där R står för
remote och den har således en liten smidig strömställare med Bluetooth, den blå knappen på styret till vänster på bilderna.
Lamphuset på Wilma har jag försett med en stabil snabbkoppling för 31,8 mm-styre (finns även till 35 mm att köpa), batteripaketet sitter på ramröret, bara någon decimeter bakom styrcentrum, med silikonbeklädda "kardborreband" för att inte glida eller röra sig, och strömställaren sitter med en liten gummistropp, lätt att placera så man når den med tummen
utan att behöva släppa styret. Hela belysningsutrustningen går alltså att flytta mellan olika cyklar mycket snabbt och enkelt.
Jag har programmerat den att endast ha 2 st lägen för tillfället: MAX och OFF, allt eller inget!
Blixtsnabb respons vid avbländning med strömställaren. Som det
ska vara helt enkelt. Och momentet att sätta på ON igen sker endast några tiondels (!) sekunder långsammare, bara för att den gör en "mjukstart" från OFF när den är inställd på MAX som enda ljusläge. Med 4 st "leddar" från tyska OSRAM så lär den väl hålla några år längre än billigt "Kina-skräp".
Och slutligen, som bakljus använder jag 1x
Cat Eye TL-LD500 med integrerad reflex (tyvärr utgången ur sortimentet men kan gå att få tag i hos vissa handlare) samt 1x
Cat Eye Omni 3 G LED TL-LD135G
Detta inlägg var bara skrivet som lite inspiration till bra cykelbelysning så här i vintermörkret 2020/2021 och det finns naturligtvis ett flertal andra produkter som skulle kunna ge ett liknande resultat och ljusutbyte.