Tips på bra tvåmannatält?

Det finnes fler alternativ än H-löfs och H-berg, gå gärna in på Plattfots länk och se med egna ögon.

Utöver dem du finner i nämnda tråd finns det andra varianter att begrunda. Varför inte dubbelversionen av Paha Que's Kamp-Rite Tent Cot (kort och kärnfullt namn) så får du och din partner tält och säng i en enda skön symbios.

tcpic-04.jpg

Efter en god natts sömn tar man helt sonika sin säng (och tält) och går! Kan det bli bättre?

tentcot.jpg

Samma firma bjuder också ut den högexklusiva tipin adekvat kallad Tepee, där man (får man fömoda) sover stående, med sitt bagage på hatthyllan!

tepee.gif

Men som sagt, det finns även mindre oortodoxa tältmodeller från andra tillverkare än H-löfs och H-berg att överväga för den hugade.

/ G

Re: Vilket?

Tom Bombadill; sa:
Vilket skall jag då köpa...? Nallo GT, Nammatj, eller Haglöfs genius... Har inte blivit klokare på det...

Glöm inte Fjällrävens tunneltält!
Eller Bergans.

Skillnaden mellan Genius och ett vanligt tunneltält är ganska stor, så där får du nog bestämma själv vad du prioriterar för egenskaper.

Re: Re: Vilket?

Nordesjö; sa:
Tom Bombadill; sa:
Vilket skall jag då köpa...? Nallo GT, Nammatj, eller Haglöfs genius... Har inte blivit klokare på det...

Glöm inte Fjällrävens tunneltält!
Eller Bergans.

Skillnaden mellan Genius och ett vanligt tunneltält är ganska stor, så där får du nog bestämma själv vad du prioriterar för egenskaper.

För att inte säga jättestor skillnad med helt olika egenskaper. :)

Jag skickade ett mail till dig Tom Bomb igår ;) Där jag mer ingående förklarade Haglöf Genius.

Själv letade jag bland alla tillverkare ovan och försökte hitta en formel för tältet där jag stolpade upp de mest viktiga egenskaperna jag ville att tältet ska ha {sitthöjd med mera}. Vägde in hur man slår upp tältet {Först innertält sen fly sheet (american style) eller först yttertältet (the haglöfs style) eller Allt-i-ett (the tunnetält style) ;););) }

Sen försökte jag väga in det mot priset i stil med [egenskap * funktion / pris ]

Det gick inget vidare så jag fick prioritera och så hyrde jag tält och provade och satt i skogen och försökte lista ut vilket som skulle passa mig bäst.

Hade jag pengar skulle jag ha flera tält :) men till sist valde jag ett Haglöfs för jag fick dra av hyrkostnaden av tältet på priset av det nya tältet.

Jo så är det ju, bästa sättet att ta sig an "problemet" är att som vanligt ställa upp en kravspec. på de egenskaper man vill att tältet ska ha.

-Jaha, jag behöver ett tält för jag ska ju sova ute en del. Ehh, jag menar vi kanske är två för det mesta, med packning, och det kanske blåser en del, och kanske ska jag ha det på vintern, och förresten bör det nog vara ett tunneltält eftersom de väger ganska lite, men är ändå både rymligt och vindstabilt (om man sätter upp det rätt). Hyffsad absid vore alltså bra, och tunneltält alltså. Ja jäklar nu börjar jag få kläm på det!

Vad tror du om ett sånt resonemang? ;)

/ G

Tom Bombadill; sa:
Ett alternativ skulle kunna vara Niak. Lätt för att vara ett kupoltält men hur är det med utrymmena? Är de tillräckligt stora för två?

Ett Niak blir nog lite väl litet för två personer. Visserligen skulle det nog funka, men det skulle bli onödigt obkvämt i jämförelse med de andra alternativen. Absiden rymmer nog packningen men det blir inte plats till så mycket mer.

/Jesper

polarhund; sa:
Tom Bombadill; sa:
Ett alternativ skulle kunna vara Niak. Lätt för att vara ett kupoltält men hur är det med utrymmena? Är de tillräckligt stora för två?

Ett Niak blir nog lite väl litet för två personer. Visserligen skulle det nog funka, men det skulle bli onödigt obkvämt i jämförelse med de andra alternativen. Absiden rymmer nog packningen men det blir inte plats till så mycket mer.

/Jesper
Jag har ett Niak och håller med polarhund; för litet för två, men utmärkt med utrymme för en person med stor packning.

Apropå Niak verkar Hilleberg ha lagt ner det, och istället (?) kommit med Jannu:

Jannu.gif

Jannu-skiss.gif

2,9 kg väger tältet, som är i den lättare 1200-väven. Ser väl ganska bra ut vad gäller innerutrymmet? Absiden blir dock rejält flack, som på Niak.

Ett problem på Niak tycker jag är att mitten av innertältets sida ligger rakt under ventilens lodlinje, så det droppar in i tältet eller ner på innertältet när ventilen öppnas för matlagning när det regnar. Ventilskyddet ser bättre ut på Jannu. Ska bli intressant att få veta lite mer om tältet när några använt det.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2005-01-26 kl 23:05]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Almgren Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-) Bo och sova 16
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
85662 Tips på tältpåse? Med kompression? Bo och sova 6
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
plingen tips på campingar Bo och sova 3
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
pelle.k Tips på bra liggunderlag Bo och sova 6
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg