Vilket av dessa tält skulle du rekommendera?

Att ha tältpinnarna utanpå och komprimera tältpåsen ytterligare (förutsatt att tältet tåler det) skulle kunna
vara något. Men frågan är hur stor skillnad volymmässigt det skulle bli? Jag vill helst undvika att ha hela
tältet på utsidan. Känns inte optimalt. Lyckades hitta bild på den i påsen. Är väldigt bulky alltså.
https://www.hojta.se/imagecache/original/20170407/mbJWv58e793ce5ee5d.jpg
Jag har det större 3-personers Urbergstältet (kallades Rapadalen tidigare, 3-P Tunneltält numera) - och
genom att skippa originalpåsen och packa tältet i separata komprimeringspåsar så gick volymen ner rätt bra.
Tältstängerna i en långsmal påse, tältpinnarna i en liten kort påse och sedan textilen i en (hårt packad) Exped
komprimeringspåse. Alltihop går sedan ner, med gott om plats över, i min Haglöfs Constrictor packsäck. Som
normalt befinner sig på tvären ovanpå ryggsäckens lock.

Lättare också att bära med en ryggsäck än med en väska... ;-)

Jag har det större 3-personers Urbergstältet (kallades Rapadalen tidigare, 3-P Tunneltält numera) - och
genom att skippa originalpåsen och packa tältet i separata komprimeringspåsar så gick volymen ner rätt bra.
Tältstängerna i en långsmal påse, tältpinnarna i en liten kort påse och sedan textilen i en (hårt packad) Exped
komprimeringspåse. Alltihop går sedan ner, med gott om plats över, i min Haglöfs Constrictor packsäck. Som
normalt befinner sig på tvären ovanpå ryggsäckens lock.

Lättare också att bära med en ryggsäck än med en väska... ;-)

Okej! Hur ventilerar ditt Urberg tält tycker du? Förväntar mig inte mycket för den prisklassen, men blir det olidligt på sommarmornar och fuktigt i skur?

Märker att de flesta än sålänge verkar hinta om Urbergstältet, finns det nån speciell anledning till varför ni rekommenderar just det framför Coleman-tältet?

Märker att de flesta än sålänge verkar hinta om Urbergstältet, finns det nån speciell anledning till varför ni rekommenderar just det framför Coleman-tältet?
Nej, jag har mest bara ingen koll på coleman-tältet och är van att använda tunneltält av tvåbågarsvarianten. Skulle det stämma att innertälttakhöjden är 85 cm skulle jag säga att det är för lågt för min komfort. Jag har använt Bergans compact med en innerhöjd på 90 och det var på gränsen, nu har jag ett tält med 110 cm och det är en påtaglig förbättring komfortmässigt. Dock hittade jag höjdangivelsen 110 cm för Coleman-tältet i länken, så det kan ju vara värt att titta på?

Edit syftningsfel

Lutar mot Urbergstältet mer och mer när jag har funderat på det. Lägre vikt och marginellt bredare och högre än de andra jag länkat till.

Dock överväger jag att avvakta ett tag (ska inte ut förrän i sommar) då jag fick tipset om att spana efter Hillebergstält begagnat på blocket osv.

Vad är era erfarenheter av att köpta tält begagnat? Kan ett sådant tält fortfarande vara bra efter att ha legat i förrådet i typ 10 år (vanligt att folk har köpt ett, använt det ett par turer och bara låtit det ligga nedpackat i flera år).

Dock överväger jag att avvakta ett tag (ska inte ut förrän i sommar) då jag fick tipset om att spana efter Hillebergstält begagnat på blocket osv.

Vad är era erfarenheter av att köpta tält begagnat? Kan ett sådant tält fortfarande vara bra efter att ha legat i förrådet i typ 10 år (vanligt att folk har köpt ett, använt det ett par turer och bara låtit det ligga nedpackat i flera år).
Det är en smart strategi, kan ju även dyka upp rabatter och erbjudanden som gör att du kan köpa ett lite bättre tält för samma budget.
Att köpa ett 8-10+ år begagnat Hillebergstält skulle jag inte ha något som helst problem med förutsatt att tältet är helt, välskött och förvarat korrekt (rent, torrt och mörkt). Även andra tält med yttertält i silikoniserad väv är ok (liten varning för äldre Helsport som hade sämre stänger än dagens) med samma förutsättningar som ovan. Silikoniserade vävar åldrats knappt alls vid korrekt förvaring medan PU belagda vävar åldras (PU beläggningen torkar och delaminerar/släpper från tyget). Jag hade inte köpt ett äldre tält med PU belagd väv.

Jag kan tillägga att mitt första fjälltält inköpt 1985 för ungefär samma summa som den budget du har idag fortfarande är i fullgott skick förutom innertältets golv (PU belagt) läcker som ett såll då beläggningen släppt helt för länge sedan. Yttertält i silikoniserad polyesterväv är fortfarande helt ok.

Senast ändrad:
Detta förslag spräcker din budget med några hundralappar men spelar, enligt mig, i en helt annan liga än dom du tidgare kikat på.

Materialmässigt så är det ett rejält snäpp upp, med betydligt dyrare silnylon än iaf coleman tältet, jag tror inte att dom andra är av silnylon heller.

Tältet väger in på cirka 2,4 kilo med mittenpinne. Den kan du ersätta med vandringsstav, och landar då på runt 2,1 kilo.
Tältet har avsevärt mer utrymme, på alla håll och kanter, än dom du kikat på. Det är också mycket bra i väder och vind (förutsatt att du satt upp det bra).

http://www.backpackinglight.co.uk/shelters-1/WF130.html

Var förbi XXL och konstaterade att de sålde Bergans Trollhetta 2 för 2599kr. Lite över din budget men ett bra tält att beakta.

Kollade faktiskt på den, men frågan är om det är bättre än Ubergtältet men sina 2.5kg och innermått 220 x 130 x 90 cm

Det är skillnader även tex i hur du reser tälten. Urberg har metallpinnar i varje ände som tältstången träs i medan Bergans har en stängd kanal på ena sidan.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Kollade faktiskt på den, men frågan är om det är bättre än Ubergtältet men sina 2.5kg och innermått 220 x 130 x 90 cm

Dessa tält spelar i lite olika klass. Urberg är Outnorth's eget märke, och billigare materialval som ex yttertält i PU-belagd väv.
Bergans Trollhetta kommer från en serie beprövade modeller som Compact light och Rondane. Yttertält i silikoniserad väv som i betydligt dyrare tält vilket bör ge längre livslängd. (Ytterligare en fördel med Bergans tältet är kortare stångsektioner (34cm) som ger kompaktare packmått.)
https://www.bergans.com/catalog/gear/tents/tunnel/Trollhetta-2-Person-Tent

Kommentar på silvr's inlägg ovan. Om inte Bergans ändrat konstruktionen från Compact light modellen, så monteras stängerna på samma sätt som ex Hilleberg men kanalen stängd i ena sidan och stånghållare som efterspänns i andra sidan.

Har själv trollhetta 3, är supernöjd! Känns som det är väldigt mycket tält för pengarna. Typ alla andra tält i klassen har pu-väv. Trollhetta har dessutom högre maxhöjd än konkurrenterna iaf 3man versionen (105cm vs 95cm).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg