Tips på bra finbryne sökes

Tja. Svårt att inte lägga sig i för en brynnörd. Jag tycker Niking att du verkar ha vad du behöver av brynen för praktiskt bruk. Är du intresserad av brynsten i naturmaterial är arkansas stenar en klassiker men den tillför nog inte mycket i förhållande till det du har. Det jag ser ett behov av är en motordriven slipsten med stor radie, det är kul grejer! Gällande frågan om priset är grundtipset att aldrig vara nöjd med det först priset på begagnade prylar som inte används.

Bosse

Tja. Svårt att inte lägga sig i för en brynnörd. Jag tycker Niking att du verkar ha vad du behöver av brynen för praktiskt bruk. Är du intresserad av brynsten i naturmaterial är arkansas stenar en klassiker men den tillför nog inte mycket i förhållande till det du har. Det jag ser ett behov av är en motordriven slipsten med stor radie, det är kul grejer! Gällande frågan om priset är grundtipset att aldrig vara nöjd med det först priset på begagnade prylar som inte används.

Bosse

Du menar motordriven slipsten med större diameter än min Tormek T7?

Tja, det jag är ute efter är ett lite större finbryne för att få upp "spegelblank" egg. Då borde väl Lars bryne vara riktigt bra?
/Niklas

Jag menar diameter på en halv meter och bred sten. Men ta det mest som kuriosa. En tormec är ju trots allt en fantastisk sten. Men håll ögonen öppna efter en begagnad bonn-sten. Köp den billigt i så fall. Inget som gemene mann jagar, men har man använt en ser man stora fördelar i förmågan att hålla goda vinklar på frihand. (Storleken på stenen hjälper till att hålla goda vinklar.)

I övrigt verkar du väldigt välutrustad vad gäller knivslipning.

Tycker du att ditt finaste bryne lämnar för oblank yta?

Bosse

Jag menar diameter på en halv meter och bred sten. Men ta det mest som kuriosa. En tormec är ju trots allt en fantastisk sten. Men håll ögonen öppna efter en begagnad bonn-sten. Köp den billigt i så fall. Inget som gemene mann jagar, men har man använt en ser man stora fördelar i förmågan att hålla goda vinklar på frihand. (Storleken på stenen hjälper till att hålla goda vinklar.)

I övrigt verkar du väldigt välutrustad vad gäller knivslipning.

Tycker du att ditt finaste bryne lämnar för oblank yta?

Bosse

Japp! Eller rättare sagt att jag har ett litet vitt knivformat arkansasbryne (HF 873), som dessvärre har gått i två delar :(. Det blir lite knöligt att ta större knivar med detta trasiga bryne, men däremot funkar det mycket bra till min lilla sekatör.

Ett större hårt Arkansasbryne vore trevligt att ha.
/Niklas

Senast ändrad:
Har du lädertrissa/ tygtrissa på tormeken? Använder du läder strigel.

Kanske finns en risk att du inte är helt nöjd med svart arkansas heller men kanske ska du köpa stenen och prova, det lär under alla omständigheter föra dig närmare målet.

Bosse

Har du lädertrissa/ tygtrissa på tormeken? Använder du läder strigel.

Kanske finns en risk att du inte är helt nöjd med svart arkansas heller men kanske ska du köpa stenen och prova, det lär under alla omständigheter föra dig närmare målet.

Bosse

Jo, jag har både en autosolbehandlad läderstrigel och en lädebrynskiva på Tormeken. Det jag söker är alltså en lämplig slutsten innan läderbrynet.
/Niklas

Jag har haft lite blandade stenar genom åren men i nuläget använder jag stor motordriven slipsten eller stor flat sandsten och 400, 600 och 1000 korns sandpapper på musmatta alternativt diamant ceramik (oftast DC4) till mina arbetsknivar/ köksknivar/ jakt och friluftsknivar. striglar på rätt hårt/grovt läderbälte. Blir inte blankt förstås men inte störande repigt heller enligt mitt sätt att se det. Tar liksom för mycket tid att driva det vidare!
På EDC fällknivar kan det bli finare keramik från spyderco eller arkansas vit och svart bara för nöjet att bryna, Inget egentligt bruksvärde dock i en sådan egg utöver vad DC4ans ceramik ger.
Jag använder diskmedel i stället för olja för att hålla stålpartiklar från ytan på arkansas stenar. Håller efter ytan på diamant och ceramikbrynen med symaskinssudd.

Bosse

Hej,

För min del står en Tormek just nu på önskelistan. Jag tror/trodde den skulle räcka för att göra mig nöjd. Jag tycker det helt enkelt tar för lång tid att jobba med brynen. Vad säger ni? Är den inte allenasaliggörande? Jag hade dessutom tänkt mig den billigare T3:an. Är det bortkastat?

/Lars

Varje metod har sina för- och nackdelar. Det är pga denna faktor som vi som är knivintresserade slutligen sitter där med en uppsjö av diverse attiraljer/manicker och maskiner.

Det är först på slutet som man upptäcker att ingenting kan ersätta själva hantverket, dvs frihandslipning. Vissa bemästrar denna konst nästan omedelbart, andra kräver en livstid och ytterligare några lär sig aldrig det här fullt ut.

~Paul~

Hej,

För min del står en Tormek just nu på önskelistan. Jag tror/trodde den skulle räcka för att göra mig nöjd. Jag tycker det helt enkelt tar för lång tid att jobba med brynen. Vad säger ni? Är den inte allenasaliggörande? Jag hade dessutom tänkt mig den billigare T3:an. Är det bortkastat?

/Lars

Jag har en T7. När jag valde mellan T3 och T7, fick jag tipset att när det väl ska slipas med sin Tormek, så tenderar det gärna bli en hög som ska slipas på en gång. Eftersom T3 har 50% intermittens (kör max 30 minuter och vila sedan maskinen i minst 30 minuter, annars bränns motorn sönder), medan T7 tål kontinuerlig körning, så är T7 ett betydligt bättre val. Den 7-åriga garantin för T7 gäller ju även yrkesmässig körning. Slutligen så är det åtskilliga personer som först köpt en liten Tormek (T3 eller motsvarande äldre maskiner) och sedan bytt upp sig till en stor Tormek (T7 eller motsvarande äldre maskiner). Däremot vet jag ingen som frivilligt bytt ner sig från en stor till en liten Tormek... Så har du råd, köp en T7.

Av det lilla jag kört med min T7, så har jag lärt mig att gigarna passar inte till små smala knivar och stora vedyxor. Att få en riktigt rak och vass egg på frihand kräver också en del övning, liksom att ställa in vinklarna rätt. Däremot är min T7 bra då det har blivit rejäla jack i eggen, eftersom den är effektiv på att avverka material.

För lättare bryning så funkar manuella brynen + strigel minst lika bra, men för omslipningar och för diverse specialverktyg så är Tormek en bra idé - åtminstone så länge gigarna passar!
/Niklas

"Ett sedimenterat bryne från staten Arkansas i USA, finns i fem grovlekar. Bergarten kallas novaculite och har brutits i mer än 100 år. Brynet arbetar långsamt, speciell olja ett måste. En vit (hård) arkansassten ger en slät, vass egg, lämplig för allround- eller träarbete. Billigt - håller många år men deformeras sakta men säker"

Om ett hårt Arkansas-bryne deformeras, så borde det väl gå att lämna in stenen till ett stenhuggeri eller dylikt för att plana ut brynet? Någon som vet vad en sådan utplaning skulle kunna kosta? Jag har nämligen bara 3-4 km till närmsta stenhuggeri...
/Niklas

Varje metod har sina för- och nackdelar. Det är pga denna faktor som vi som är knivintresserade slutligen sitter där med en uppsjö av diverse attiraljer/manicker och maskiner.

Det är först på slutet som man upptäcker att ingenting kan ersätta själva hantverket, dvs frihandslipning. Vissa bemästrar denna konst nästan omedelbart, andra kräver en livstid och ytterligare några lär sig aldrig det här fullt ut.

~Paul~

Dessutom gäller det ju att man hittar en slipmetod som man själv trivs med. Det är ju inte alltid man hittar rätt vid första köpet...
/Niklas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg