Det finns en
tråd med packlistor som du kan ha stor nytta av.
Mitt eget grundkit (dvs exkl. mat och bränsle) brukar hamna på kring eller strax under 4 kg.
Strödda nedslag i din lista, utan rangordning m h t ev. viktvinst/angelägenhet:
- Tält: 1600 g tycker även jag är tungt för en person, men antar att det är ett medvetet val från din sida. Men det finns ett antal fullvärdiga motsvarigheter under kilot, om/när du tänker skaffa nytt.
- Samma med sovsäck, kanske i varmaste/tyngsta laget för tresäsongsbruk, men inte rimligt att köpa ny för de kanske max 200 g man kunde spara. 400 g dun (som i Cumulus LiteLine 400, ) funkar dock för frusna mig ner till strax under nollan. Ska du någon gång ändå köpa en ny, så finns det även vinster i ev. måttanpassning. Killarnas kroppslängd är fortfarande normen .
- Underlag: 100% personlig komfortfråga, så svårt att ha synpunkter. Så länge det bara handlar om isolering, så har 8 mm Multimat (175 g) visat sig fullt tillräcklig för mig under sommar/tidig höst, när marken fortfarande är varm. Men jag brukar ha med ett ark bubbelplast som "footprint" under tältgolvet i stenig terräng, och det ökar ju även på isoleringen något.
- Ryggsäck: också 100% personligt, men värt att tänka på vilken sorts tur man ska iväg på. På något sätt verkar det mindre känsligt med lastöverföring, balans etc när det är mycket upp-och-ner, typ alpin kamvandring, än under en längre och mer typisk fjälltur. I det förra fallet använder jag en MH Scrambler ULT30 på 400 g och blir inte trött av den. I det senare vill jag ha all last ner till höftbältet, ventilerad rygg och många ytterfickor och byter till 930 g Mammut Creon Light.
Redan efter denna avdelning skiljer det alltså ca 1200-1700 g mellan våra packningar, men dessa val är som sagt väldigt personliga.
- Kartor: jag kör helst tyvek eller inplastade, men viktmässigt är det nog hugget som stucket.
- Handduk: sidenscarf köpt på loppis, 8 g, otroligt mycket skönare än min gamla Pocket Towel på 40 g.
- Kniv: Victorinox Classic med sax, skruvmejsel & pincett (22g). Har allt jag någonsin behövt samt inte minst: godkänd i handbagage på flyget. Gerber Wise Mini (57 g) när jag tror att jag även kommer att ha nytta av tång.
- Solskydd: försvarets solstift, skyddsfaktor 30, ca 15 g. Dubblar som "generell" hudsalva vid behov.
- Hygien & medicin: mitt lilla kit hamnar på ca 120 g inkl. solstif ovan, men det är ju personligt.
- Kastrull: 1l trangia + tamoj från Minitrangia + pajformslock = 100 g, den optimala formen får man på köpet.
- Gas: verkligen lönt att titta på matsedeln, påverkar åtgången mycket. Jag klarar mig med 100 g/vecka, inkl. viss marginal. Mat som kan "mogna" i en "pot cosy" efter uppkok spar mycket bränsle. Vindskydd, lock på kastrullen och reflektor under brännaren likaså.
- Bestick: jag har bara med en värmetålig plastsked, 9 g.
- Vattenflaska: lättare och IMHO mer flexibelt med 2x0,5 l lite kraftigare PET-flaskor med drickpip, 30g/st. Då kan man vid behov använda dem (fyllda med varmvatten) som skotork, fotvärmare i sovsäcken etc (det fortfarande ljumma vattnet används vid tillagning av frukost). Brukar räcka med bara den ena fylld under dagen plus liten vikbar kåsa i benfickan att dricka direkt ur bäckar med.
Kläder (i ryggsäcken): dina verkar sammanlagt väga avsevärt mer än mina - 1760 g mot c 700, men jag blir inte riktigt klok på vad det beror på. Förutom "tjocktröja" (i ditt fall dunjacka), regnställ och handskar är det bara ett ombyte av ullstrumpor, ett ullfrotteunderställ, mössa och ett par underbyxor som jag inte alltid har på kroppen, och alla dessa utgör också sovplagg. Mössan och handskarna väger tillsammans 90 g, men övriga poster väger grovt räknat som dina. Vad du har utöver är skärmmössan och "extra longsleeve shirt", men de väger ju inte heller så mycket. Kan det vara...
- Regnbyxor(?): dina Norrönabyxor verkar rätt tunga, om de bara ska tjäna som regnbyxor. Mina Montane Minimus väger 120 g.
De kläder man (mest) har på kroppen är också värda eftertanke - dels för att det kan skilja mer än man tror på plagg med samma prestanda, dels för att deras funktionalitet/flexibilitet påverkar hur mycket extra man måste/slipper bära på i ombyten/reserv/förstärkning.