Tips för att skydda sig mot bedragare

Har själv blivit blåst ett par gånger, på blocket, utsidan, Facebook marketplace mm. Men vägrar ge upp!

Jag tycker man skall kunna lite på folk och tänker fortsätta handla i god tro, det trots rötäggen. Noterar dock en hel del nyregistrerade konton och saker till salu och att efter härom dagen nästan blivit lurad på att lägga handpenning på ett tält tänkte jag härmed dela med mig av mina bästa råd för att slippa bli lurad:

1. Var mycket aktsam mot konton registrerade i nära anslutning till annonsdatum.
2. Om priset är "för bra för at vara sant" är det sannolikt så.
3. Om du trots detta väljer att kontakta säljaren finns en del varningstecken. Varan går inte att hämta, den "finns på lantstället" eller "i mina föräldrars hus" och måste således "skickas".
4. Bedragaren säger naturligtvis att det finns flera intressenter, men att varan trots detta finns kvar. Hen vill således, trots en populär vara till lågt pris som borde ta högst en kvart att sälja, ha en handpenning.
5. Bedragaren använder ett oregistrerat telefonnummer. Kontrollera på till exempel mr.koll eller hitta.se där också antalet sökningar på telefonnumret listas. Att 10+ personer sökt telefonnumret den senaste tiden är ett dåligt tecken.
6. Bedragaren har ett svisch-konto i annat namn än det hen uppgivit. Man kan testa detta genom att till exempel starta en svisch-betalning på 1kr.

Lycka till och hoppas vi kan fortsätta handla av varandra :)
Fyll gärna på med fler tips i tråden!
 
Jag handlar en del begagnat på Vinted och då får jag först bedöma varorna innan jag godkänner att det är ok. Så försäljaren får vänta på sina pengar.
 
Blocket med blocket-betalning håller väl också pengarna till mottagaren godkänt numera.

Att swischa någon annan än säljaren är aldrig ok enligt mej.

Har säljaren och någon annan affärer att göra får de göra det sedan utan min inblandning. Gör jag affär är det mellan mej och säljaren, inte någon tredje part.

Att mobilnr är sökbart till en person med adress mm är också en bra koll tycker jag.

Har peppar peppar inte gått på någon nit ännu. Har även med förhöjd risk köpt en jacka på ebay från privatperson i USA och fått den intullad och levererad.

/Patrik
 
För mej är det helt omöjligt att bli blåst pga att jag betalar inget utan att ha varan i min hand!
Så enkelt är det.
Samma sak med hantverkare som vill ha förskottsbetalning, såna hantverkare skickar man ut och anlitar riktiga hantverkare.
 
9. Googla namnet. Snubben som försökte sälja bland annat ett Nallo 2 för 4000kr häromdagen råkade ha ett namn identiskt (samtliga namn) med en så pass känd bedragare att han hade en egen tråd på flashback. Har hänt mig fler än en gång.
 
Jag handlar en del begagnat på Vinted och då får jag först bedöma varorna innan jag godkänner att det är ok. Så försäljaren får vänta på sina pengar.
Helt rätt!!!
Det är så det ska fungera och om alla gjorde på det rätta sättet så blir den här tråden helt meningslös.
 
Som hederlig säljare skulle jag aldrig skicka utan att fått betalt innan. Vill man kolla, vilket man bör göra, så får man komma och kolla givetvis och köpa på plats. Blocketpaket går bort helt. Man har ingen ångerrätt på begagnade varor hos mig.

Alla mina affärer har gått jättefint och har aldrig blivit blåst. De flesta är ärliga. Sen hatar man folk som börjar med att pruta 25%, men de är lika bra att blocka på en gång, eller höja priset lika mycket och sen mötas på mitten 😄
 

Liknande trådar