Besan Laddu - med eller utan socker
Fick lust att testa kikärtsmjöl som "cement" i mina bars, bl a för att få lite mer balanserad proteinsammansättning i min nötspäckade fjälldiet.
Och det har gått så bra, att jag inte hann ta någon bild förrän provsatsen var uppäten
Nåja - det hela är urenkelt.
Smält skirat smör eller ghee i en stor tjockbottnad stekpanna.
Rör i ungefär lika mycket kikärtsmjöl och rosta försiktigt under ständig omrörning tills smeten är torrsmulig, vackert gyllenbrun och doftar gott.
Blanda i försvarliga mängder av valfria sorters frön eller grovhackade nötter efter tycke och smak, så även de blir lite rostade.
Krydda efter behag. Jag tog bara salt, peppar och lite kardemumma men man kan också blanda i torkade örtkryddor, torkat olivhack, peppar, spiskummin, koriander etc, etc.
Låt smeten svalna/halvstelna så den går att forma med händerna (bäst). Smaka av och finjustera ev. kryddningen.
Forma bollar, rullar eller "bars" - man måste knåda ihop smeten med viss kraft, den är rätt smulig och innehåller mycket luft.
Här finns ett möjligt grundrecept, men jag har inte haft i något mannagrynsmjöl.
Rulla/skaka färdiga bitar i t ex en glasslåda med valnötsmjöl för att få en hanterlig yta (klappa gärna in mjölet lite i den ännu mjuka smeten).
Låt svalna helt (lägg en stund i kylen om det är varmt i köket) och packa till små paket i vanlig matfolie.
För den som föredrar en söt laddu (som mer stämmer med det indiska originalet): blanda i rejält med socker, gärna rörsocker, efter att smeten tagits från spisen och svalnat något. Nöt/fröfyllningen kan ju vara likadan, men kryddningen får naturligtvis ändras; en klassisk variant är bara lite kardemumma, men även choklad eller kakaopulver går fint.
Kikärtsmjölet är ett kraftigt bindemedel, så risken att hela härligheten rinner iväg en varm dag är inte så stor som man skulle tro, men låt ändå inte godsakerna ligga direkt i solen eller under ett svart ryggsäckslock.
Skirat smör eller ghee är ur den synvinkel markant bättre än vanligt smör.