Vilken bra tråd, tack för alla tipsen och låt fler komma! Kul att det inte bara är jag som har svårt för söt mat på vandring.
Bekräftar mandel- och även valnötsmjöl som bra "fyllmedel", köps billigast i invandraraffärer. Man kan också enkelt fixa eget med hjälp av matberedare. Skålla inte mandeln, det blir godare (och nyttigare) om skalet följer med.
Andra trevliga och näringstäta ingredienser som fungerar som fyll- och delvis bindemedel, är vetegroddar, nyponskalsmjöl och - om man gillar smaken - vanligt kakaopulver.
Bilderna nedan är tagna under utportioneringsarbetet med ett par av mina egna sockerfria snacks/mellanmål. Smeten skedas ut på små bitar av vanlig matfolie, genom vilken den knådas/rullas/plattas ihop till kulor eller små kakor av önskad storlek. Samma matfoliebit viks ihop till "portionsförpackning". Med tahina som bindemedel blir "pralinerna" lite mjuka i temperaturer över ca 15 grader, men fortfarande helt hanterliga. Matfoliebitarna lossnar lätt.
Den ljusa kulan:
- valnötsmjöl
- vetegroddar
- nyponskalsmjöl
- solrosfrön
- linfrön
- tahina som bindemedel
Den mörka "kakan":
- mandelmjöl
- vetegroddar
- kakaopulver
- chiafrön
- solrosfrön
- tahina som bindemedel
Detta är 100% vegangodis, vill ma ha tillskott av animaliskt protein kan man byta ut tahinan mot en smet av äggvita och kvarg och baka i ugnen, men jag tycker inte det är värt jobbet.