Kul ämne, alltid lika svårt med prissättning.
Men priset är satt utifrån vad den magiska "marknaden" kan tänkas betala, inte utifrån de faktiska kostnaderna. Mycket viktigt att tänka på.
Sedan är det faktiskt upp till varje butik/säljare att se till att behålla mig som kund.
Som säljare är det ens skyldighet att identifiera vilka mervärden kunden prioriterar, och värdesätta dom. Är det viktigt för kunden med snabb leverans, lös det och låt kunden ta fraktkostnaden. Är det viktigt med vissa varumärken? Visa dom då. Är det början på en större order, behandla kunden väl och se till att kunden vill komma tillbaka.
Bara några exempel...
Att pruta är en färdighet, vissa föds med den och andra kommer aldrig kunna lära sig den. I den konsten så ingår det ju dessutom att känna av situationen om det lämpar sig att pruta, och om det finns utrymme att pruta. Att ställa sig och gnälla på priset på liftkort känns småaktigt och onödigt. Vem försöker inte pruta när man köper bil?
Vad är skillnaden mellan att pruta och att få priset sänkt av säljaren? Inget, skillnaden ligger i vem som initierar prissänkningen. Med bra argument och bra känsla för situationen kan man vid rätt tillfälle _alltid_ pruta.
Att pruta i kassan på ICA när man köper mjölk är inte rätt tillfälle. Köper man 10 liter mjölk från en mjölkbonde direkt från hans gård kan man säkert diskutera priset, eller om man kanske kan få med någon burk hemgjord marmelad.
Varför skulle det här med prutning vara speciellt för friluftbranschen?
/Mattias
Men priset är satt utifrån vad den magiska "marknaden" kan tänkas betala, inte utifrån de faktiska kostnaderna. Mycket viktigt att tänka på.
Sedan är det faktiskt upp till varje butik/säljare att se till att behålla mig som kund.
Som säljare är det ens skyldighet att identifiera vilka mervärden kunden prioriterar, och värdesätta dom. Är det viktigt för kunden med snabb leverans, lös det och låt kunden ta fraktkostnaden. Är det viktigt med vissa varumärken? Visa dom då. Är det början på en större order, behandla kunden väl och se till att kunden vill komma tillbaka.
Bara några exempel...
Att pruta är en färdighet, vissa föds med den och andra kommer aldrig kunna lära sig den. I den konsten så ingår det ju dessutom att känna av situationen om det lämpar sig att pruta, och om det finns utrymme att pruta. Att ställa sig och gnälla på priset på liftkort känns småaktigt och onödigt. Vem försöker inte pruta när man köper bil?
Vad är skillnaden mellan att pruta och att få priset sänkt av säljaren? Inget, skillnaden ligger i vem som initierar prissänkningen. Med bra argument och bra känsla för situationen kan man vid rätt tillfälle _alltid_ pruta.
Att pruta i kassan på ICA när man köper mjölk är inte rätt tillfälle. Köper man 10 liter mjölk från en mjölkbonde direkt från hans gård kan man säkert diskutera priset, eller om man kanske kan få med någon burk hemgjord marmelad.
Varför skulle det här med prutning vara speciellt för friluftbranschen?
/Mattias