"Felet" är ju att om man antar att det dels finns ett linjärt samband, och att det dessutom är så att punkterna i diagrammet ligger relativt väl samlade vid linjen, så skulle ju priset vara en värdebärare som det finns anledning att ta hänsyn till; helt enkelt att utgå ifrån att om jag betalar mer får jag bättre grejer, men någorlunda konsekvens.
I ditt diagram så vore det ju att stort misstag, det vore ju inte ens så att man skulle uppleva detta om priset vore den enda informationen man hade att tillgå, eller hur?
Man skulle ju bli besviken i princip lika ofta som man blev nöjd. Åtminstone med den frekvens som en enskild rimligen handlar prylar.
Sn kan jag hålla med om att ditt diagram, som är fiktivt troligen är "sämre än verkligheten", dvs det finns ett något tydligare samband. Handlar du t ex av ett givet märke, och de har tält i olika prisklasser så är det antagligen så att de dyrare tälten har kostat mer att tillverka. (Sen ska man ju förstås skilja på kvalitet, prestanda och tillverkningskostnad.)
Jag tror f ö att det är bättre att tala om prestanda än kvalitet. Prestanda skulle kunna vara nåt mätbart, och dessutom då en egenskap som man kan ta ställning till om man har glädje av.
Min poäng med det hela är att om man har möjlighet att bedöma produkter utifrån angivna varuspecifikationer eller annat som gör att man kan jämföra egenskaperna, så är det oerhört mycket effektivare än att blint lita på att priset ska vara vägledande för den s k kvaliteten. Har man inte tillgång till specifikationer, andras erfarenheter och råd, tester i tidningar eller annat så är det nog dumt att köpa helt enkelt. Som regel har man ju dock tillgång till mer än prisinformationen...
I ditt diagram så vore det ju att stort misstag, det vore ju inte ens så att man skulle uppleva detta om priset vore den enda informationen man hade att tillgå, eller hur?
Man skulle ju bli besviken i princip lika ofta som man blev nöjd. Åtminstone med den frekvens som en enskild rimligen handlar prylar.
Sn kan jag hålla med om att ditt diagram, som är fiktivt troligen är "sämre än verkligheten", dvs det finns ett något tydligare samband. Handlar du t ex av ett givet märke, och de har tält i olika prisklasser så är det antagligen så att de dyrare tälten har kostat mer att tillverka. (Sen ska man ju förstås skilja på kvalitet, prestanda och tillverkningskostnad.)
Jag tror f ö att det är bättre att tala om prestanda än kvalitet. Prestanda skulle kunna vara nåt mätbart, och dessutom då en egenskap som man kan ta ställning till om man har glädje av.
Min poäng med det hela är att om man har möjlighet att bedöma produkter utifrån angivna varuspecifikationer eller annat som gör att man kan jämföra egenskaperna, så är det oerhört mycket effektivare än att blint lita på att priset ska vara vägledande för den s k kvaliteten. Har man inte tillgång till specifikationer, andras erfarenheter och råd, tester i tidningar eller annat så är det nog dumt att köpa helt enkelt. Som regel har man ju dock tillgång till mer än prisinformationen...