Till alla som tycker prylar är för dyrt.

"Felet" är ju att om man antar att det dels finns ett linjärt samband, och att det dessutom är så att punkterna i diagrammet ligger relativt väl samlade vid linjen, så skulle ju priset vara en värdebärare som det finns anledning att ta hänsyn till; helt enkelt att utgå ifrån att om jag betalar mer får jag bättre grejer, men någorlunda konsekvens.

I ditt diagram så vore det ju att stort misstag, det vore ju inte ens så att man skulle uppleva detta om priset vore den enda informationen man hade att tillgå, eller hur?

Man skulle ju bli besviken i princip lika ofta som man blev nöjd. Åtminstone med den frekvens som en enskild rimligen handlar prylar.

Sn kan jag hålla med om att ditt diagram, som är fiktivt troligen är "sämre än verkligheten", dvs det finns ett något tydligare samband. Handlar du t ex av ett givet märke, och de har tält i olika prisklasser så är det antagligen så att de dyrare tälten har kostat mer att tillverka. (Sen ska man ju förstås skilja på kvalitet, prestanda och tillverkningskostnad.)

Jag tror f ö att det är bättre att tala om prestanda än kvalitet. Prestanda skulle kunna vara nåt mätbart, och dessutom då en egenskap som man kan ta ställning till om man har glädje av.

Min poäng med det hela är att om man har möjlighet att bedöma produkter utifrån angivna varuspecifikationer eller annat som gör att man kan jämföra egenskaperna, så är det oerhört mycket effektivare än att blint lita på att priset ska vara vägledande för den s k kvaliteten. Har man inte tillgång till specifikationer, andras erfarenheter och råd, tester i tidningar eller annat så är det nog dumt att köpa helt enkelt. Som regel har man ju dock tillgång till mer än prisinformationen...
 
Då är vi överrens. Min poäng var bara att visa att just eftersom priset som värdebärare har så stor varians är sambandet inte solklart, men det finns. Sen att priset inte kan användas som enda indikatorn för kvalitet, eller prestanda, är en annan sak.

Raskesven
 
Jag måste tacka för att ämnet dryftas så genomgående. Det är både intressant, roligt och viktigt.

Jag håller givetvis med om att det troligen finns ett generellt samband mellan pris och kvalitet i de högre prisklasserna, men jag är mer tveksam om samma samband är lika starkt i mellanklassen (typ Lundhags, Haglöfs, Northface). Där är det svårare. Problemet är för mig liksom troligen också för er att vi i högsta grad går på personlig känsla snarare än fakta. Att fråga kompisar om kvaliteten är vanskligt då min högst personliga erfarenhet är att vi alla har en tendens att överskatta våra egna inköp, i alla fall utåt (inte konstigt att man har svårt att erkänna att man har gjort ett halvkast köp om man pungat ut med kanske 4-5 tusen). Dessutom har man inte mycket att jämföra med då normalkonsumenten inte har råd att köpa kanske tre eller fyra jackor i de övre prisklasserna under en begränsad period, gå med dem länge för att sedan kunna säga vilken som var bäst. Försäljarna har ofta samma brister som kompisarna, men där tillkommer incitamentet vinstmarginal.

Vad jag efterfrågar är liknande noggrant metodologiskt noggrant redovisade tester som de nedan där egenskaper hos jämförbara produkter systematiskt jämförs.


Regnställ:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=182705

ETT test som känns lite ”overkill” och därför kul att läsa. Rakhyvlar:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=118721

Underställ:
http://www.varbostad.se/ArticlePages/200510/21/20051021140222_VB/20051021140222_VB.dbp.asp

Termosar:
http://www.varbostad.se/ArticlePages/200501/18/20050118105210_VB/20050118105210_VB.dbp.asp

Kök: http://www.varbostad.se/ArticlePage...76/20020705143924_-Alla_anvandare-876.dbp.asp

Fleece: http://www.varbostad.se/ArticlePage...06/20020703143426_-Alla_anvandare-606.dbp.asp

Eller tänk er ett sådant här test på säckar i Klättermusenklass: http://www.varbostad.se/ArticlePage...12_Gaster794/20020704113112_Gaster794.dbp.asp

Tänk att ha ett magasin som sysslar med sådant. Jag hade köpt varje nummer.
 
Jo, jag håller verkligen med om att egna och andras erfarenheter lätt överskattas. Det krävs ju verkligen att personen använder produkten på rätt sätt, krävande, och att både sämre och bättre produkter också provats av samma person.

Det mesta jag köpt har ju varit jättebra:)!

En intressant test beträffande pris/prestanda var ju den sängtest som presenterades för inte så länge sedan, som visade att alla sängar i testen fick samma medelbetyg, trots oerhört olika pris. Där fanns inget pris/prestandasammanhang alls. Sägas bör, att man inte testade allt som kan testas, men de parametrar som testades gav ju ett intressant resultat.
(Har f ö själv sovit i en 10-årsperiod ungefär i en exklusiv blårutig säng, och sover sedan ett antal år i en billig, och har inte kunnat märka någon komfortskillnad, och hållbarheten är s a s 100% i båda fallen.)

Det gäller ju ofta att våga lite till sina egna bedömningar när man klämmer på en jacka, läser om materialet eller hur man nu gör. Samt att orka göra denna bedömning...
 
Måste få lägga mig i lite. Det verkar vara många som tror att affärer har jättemarginaler. Jag har jobbat lite i branchen på olika sätt. De som hade störst generell marginal var ICA, vilka låg på dryga 30%. Idag har det nog sjunkit dock.

Jag jobbar idag i en detaljhandel där produkterna ofta kostar en bra bit över vad ett tält kostar. Jag kan säga att när jag sålt en tre stycken sådär så har dagen precis varit självförsörjande. Problemet är att man inte säljer så många om dagen.

Att kläder skulle ligga med 100% påslag i butiken tycker jag låter befängt. Så god är inte marknaden att inte någon skulle börja tulla på den marginalen så att prispressen påbörjades.

Jag gissar att marginalerna på sällanköpsprodukter ligger mellan 10 - 15%. Det innebär att om vi ska ta exemplet med sovsäckarna så vill kunden i praktiken att handlaren ska betala för att kunden ska köpa säckarna av honom. Närmare bestämt 1100:-. I fallet med kängorna så skulle handlarna skänka de 200:- som var hans vinst, varför ska han då sälja dem? Vidare är det så att om en kund kommer in och lägger så stor vikt vid prutningen och dessutom helt utan förankring så är det ingen bra kund. Vad ska jag med en kund till som jag inte tjänar pengar på? Bättre att bli kvitt honom/henne på en gång än att tjäna 100:- två gånger om året. Börjar kunden med att ska pruta så är det ju säkert som amen i kyrkan att han/hon kommer att fortsätta på det viset.

Som många skrivit så är en affär bra om båda uppfattar det som en bra affär. När ni försöker pruta bort 30% så är det inte längre en bra affär för butiken.

Dock så är det så att nån sitter och blir skitfet på affärerna och de är producenterna. De skiter ju i om butiken prutar bort kläderna, de har ju redan fått betalt. Enda sättet att komma åt det är att byta till andra billigare märken.

Dock så förundras jag över andra aspekter där t ex naturkompaniet brister i sitt kundmottagande. Jag skulle köpa en sovsäck till tjejen när hon fyllde år, naturkompaniet hade rea och jag spanade in en säck. Den fanns också på stadium, dessutom en 100:- billigare. Men jag hade faktiskt inte så mycket emot att betala en hundring extra till NK, men de vägrade ha bytesrätt på sina reavaror och eftersom det skulle vara en present så blev det stadium som fick sälja. Bytesrätt är ju att betrakta som en säker affär även för NK.

Sedan när det kommer till marginaler igen så är det i regel så att förbrukningsvaror har högre marginaler än det andra. Sedan är det så att om marginalen på pannlampor är högre än på tält så innebär det faktiskt att även marginalen i kronor blir högre vid en försäljning på samma belopp.

Men det blir väl snart här som på allra andra sällanköp att man får köpa det oprövat på nätet.

Mvh
Fredrik
 
The Crow; sa:
Dock så är det så att nån sitter och blir skitfet på affärerna och de är producenterna. De skiter ju i om butiken prutar bort kläderna, de har ju redan fått betalt. Enda sättet att komma åt det är att byta till andra billigare märken.


Hm...
Eftersom marknadskrafterna verkar fungera i ditt led, kanske man kan tänka sig att de funkar även i ledet innnan?

I den mån dessa krafter "sätts ur spel" så det förstås en effekt av att någon skickligt utnyttjat just marknadskrafterna. Det funkar tills nån kommer på hur de ska angripa det. Just det tidsfönstret förekommer nog i affärer i stort sätt i alla sammanhang.

Beträffande marginalen så vet jag inte om det är intressant att diskutera dessa i % med mindre än att man vet om det är brutto- eller nettomarginal, och vad man nu egentligen menar med det...

Fast egentligen så är det också lite skitsamma - vi diskuterar ju kanske här främst numera prisskillnader mellan olika leverantörer, länder resp inköpssätt.

Fast från börja gällde det väl pruta eller inte pruta...
I det fallet är jag dock ganska säker på att de som förespråkar prutning till stor del gör det med utgångspunkt från sina erfarenheter. Egentligen är ju inte analysen så viktig om man först konstaterar att prutning faktiskt funkar...
 
Fast jag tror att en prutning som leder till en förlust är skadligt för alla i förlängningen eftersom det leder till enbart i-butiker.

Sedan när det gäller olika leverantörer och priser så finns det två stora orsaker till att det kan skilja. Det ena är att stora inköp ger bättre priser. Det andra är att en del bolag ägs av utländska aktörer eller är så stora att de kan importera själva och då försvinner en hel del.

I min branch kan jag konstatera att utpris till kund plus flygresa är mindre än svenska inköpspriser för vissa varor. Det är ett stort problem för svenska handlare, tror det mesta kan sammanfattas i tull och moms.

Men jag är ju inte mer än konsument jag heller, så jag handlar där jag finner service/pris ligger på en nivå som jag kan acceptera.

Mvh
Fredrik
 
The Crow; sa:
Att kläder skulle ligga med 100% påslag i butiken tycker jag låter befängt. Så god är inte marknaden att inte någon skulle börja tulla på den marginalen så att prispressen påbörjades.
Om vi talar om skillnaden in inköpspriset för en klädkedja när varan landar i distributionscentralen jämfört med det ordinarie försäljningspriset i butiken är påslaget förmodligen mer än 100%.
 
Ärligt talat?

Har dessvärre bara orkat skumma igenom stora delar av denna lite tröttsamma diskussion men fastnade för en grej Anders Karlsson skrev: "och jag konstaterar att vi (frilufsnissarna) är de ända konsumenter som försvarar försäljarnas rätt att ta ut för höga priser".
Ni som sitter hemma och skiter ur er mervärdesargument och försvarar de HUTLÖSA priserna på en del grejer, har ni glömt att vi lever i en kapitalistisk ekonomi? Priset regleras inte av något annat än köparens betalningsvilja/förmåga. Ni behöver nog inte oroa er över produktutvecklingen, det första som ryker är kassa företag, inte bra företags utvecklingsavdelning.
Vad butiker anbelangar så skulle dom nog mycket hellre ha stor omsättning på produkter och därmed kunna hålla mycket varor i butiken än som nu, ha ett minimum. Nä, pressa priserna mer.
Som ett inlägg i debatten om det går att pruta. Jag gick in i en av våra vanligaste butikskjedjor för friluftsprodukter och frågade om man kunde få ett avdrag vid större inköp. "Inga problem!" Använd sunt förnuft, pruta på stora inköp och köp den där Trangiakastrullen till fullpris. Vad böcker och annat där look-and-feel inte är jättevikigt gäller, inse att tvåtusentalet är här. Köp på nätet eller låna på biblan och förpassa bokhandeln till historien.
 
Re: Ärligt talat?

Vättlefjäll; sa:
.....
Vad butiker anbelangar så skulle dom nog mycket hellre ha stor omsättning på produkter och därmed kunna hålla mycket varor i butiken än som nu, ha ett minimum. Nä, pressa priserna mer.
Som ett inlägg i debatten om det går att pruta. Jag gick in i en av våra vanligaste butikskjedjor för friluftsprodukter och frågade om man kunde få ett avdrag vid större inköp. "Inga problem!" Använd sunt förnuft, pruta på stora inköp och köp den där Trangiakastrullen till fullpris. Vad böcker och annat där look-and-feel inte är jättevikigt gäller, inse att tvåtusentalet är här. Köp på nätet eller låna på biblan och förpassa bokhandeln till historien.

Det trista med ökat avstånd mellan konsument och säljare är ju att prutmånen försvinner....

Att det är billigare i Norge beror ju på att skatten är lägre där...på friluftsvaror.
 
De varor som jag anser vi som konsumenter borde handla över nätet är inte kläder, skor eller tält. För dessa produkter fyller den kostnadshöjande affären ett syfte, man kan se, känna eller prova grejerna. De saker jag tycker borde sluta handlas i detaljhandel är sådant som böcker. Varför ska t ex Akademibokhandeln ha flera hundra kvadrat av Göteborgs dyraste affärslokaler mitt i centrala Gbg? I slutändan är det ju vi som får betala.
Sedan är det på intet sätt omöjligt att få ner priset på en större order på exempelvis Bokus. Det är det på Akademibokhandeln...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Glödstrumpor till lyktor Butiker och leverantörer 1
nicko_ Billigt neoprenfordral till "Nalgene"-flaska Butiker och leverantörer 11
skral 1500 spänn för anmälan till vita/gröna bandet! Butiker och leverantörer 42
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
roccster Ägare till kajakföretag skövlar å Butiker och leverantörer 258
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
nils73 Norrmännen kommer till Sverige! Butiker och leverantörer 7
Nitsson Nån som ska till Fair Enough (GetOut) mässan 2010? Butiker och leverantörer 0
niklaz Tack till GetOut - fri frakt och snabb leverans Butiker och leverantörer 16
Brune Shoppingresa till Globetrotter Butiker och leverantörer 5
Lilla Blå Nån mer som ska till GetOuts mässa Fair Enough i helgen? Butiker och leverantörer 9
kallefs Naturkompaniets hemsida länkar till Primus. Butiker och leverantörer 8
Argusgranskare Beröm till Lundhags Butiker och leverantörer 4
cerwinbob Klätterskor till lastbilsdragning Butiker och leverantörer 5
Brune Betalning till Globetrotter Butiker och leverantörer 4
brigas Grattis till Jokkmokksguiderna Butiker och leverantörer 0
andy69 Plus till Primus! Butiker och leverantörer 2
niklas1965 Utländska webshopar som skickar till Sverige! Butiker och leverantörer 2
Haddock Billiga broddar till löpning Butiker och leverantörer 3
niben Billigare friluftsprylar till alla! Butiker och leverantörer 20
fredric_verklig.se Fria friluftskläder till Alla.. Butiker och leverantörer 17
clindh Tyck till om Vildmarksmässan! Butiker och leverantörer 58
Malindo! Fråga till skospecialist Butiker och leverantörer 3
Marco polo Butik i England som säljer klätter och dyk prylar. Butiker och leverantörer 5
perprylix Gillar du oxå prylar? Butiker och leverantörer 3

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg