sundancekid; sa:
Tror du att DU gör butiken en TJÄNST genom att handla där? Tror du verkligen det? För det är så du uttrycker dig. Du är inte den enda med klöver grabben.
// Lars
Jupp jag tror att jag gör butiken en tjänst genom att handla där. jag och alla andra kunder, för utan oss så finns inte butiken kvar.
En bra affär är en affär där båda parterna känner att de har fått det de eftersträvar eller känner att de möts på en bra kompromiss nivå.
Är det så att inte butiken vill sälja till mig så att jag känner att jag gör en bra affär så skit i det då, det finns andra butiker som är beredda att sälja så att jag känner att jag gör en bra affär.
LITE AV MYCKET ÄR BÄTTRE ÄN MYCKET AV INGET.
exempel
om jag köper ett Jetboil prisat 995 av företag X eller av företag Y samma pris.
Företag X säger Nej vi ger ingen rabatt.
Företag Y säger visst du får 50 kr i rabatt eller en extra gas patron.
vilket av företagen tror du får ordern ?
X får verkligen kämpa för att få fram något bra skäl för att jag skall handla av dem.
Butiken X har därmed gjort en förlust på vad de kunde ha fått ut av mig och detsamma gäller för alla andra kunder som går därifrån för att de inte känner att de gör en bra affär.
Ang ICA.
Varför tror du ICA har speciella kund erbjudanden till de med ICA kort, poäng osv ? jo trogna kunder som återkommer, som låter sig bindas upp och som låter sig övervakas för att bland annat kunna sprida direkt reklam till osv är guld värda.
De som inte har ett ica kort kommer ju därmed gå miste om incitamentet att köpa hos ica, för de får inte rabatterna poängen osv. MEN om du skaffar ett (blir trogen kund) så får du också dessa erbjudandena och blir en trogen ica kund för du kan köpa varorna billigare där än vad du kan göra ngn annan stans alternativt ju mer poäng du skaffar ju mer kan du göra för dem eller något annat av deras erbjudanden som är ett incitament till att du skall handla hos dem.
Ang klöver.
Diskuterade vi inte affärer och pruta/rabatter.
För diskuterar vi min ekonomi så har du väl knappast något med den att göra.