• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tiggare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Admin får radera detta inlägget om det anses opassande.

Det ökande tiggeriet i Sverige är ju ett väldigt omtalat ämne där mångas åsikter går isär. I Göteborg där jag bor är det ett särskilt stort problem med att tiggarna ofta är för påstridiga. Förekommer också att de åker spårvagnar fast Västtrafik har en policy mot det. Hur är det hos dig där du bor?

Huruvida det är organiserat som så många talar om? Själv tvivlar jag starkt på att alla skulle vara organiserade, enligt flera är de organiserade oftast mer påstridiga medan de som verkligen behöver tigga, är mindre påstridiga och inte lika krävande. Vad tror du kring det?

Som regel brukar jag ha att har jag någon femma eller några enkronor löst, så får tiggaren en femma eller några enkronor om hen inte är påstridig. Brukar du ge?
 
Jag vill ge mer än jag gör.

Att tiggeriet är organiserat ser jag som självklart. Om man inte organiserar sig är man synnerligen ineffektiv. Skulle jag vara i en situation att jag behövde tigga skulle jag säkerligen slå mig samman med flera. Att tiggarna sedan skulle fara illa av organiseringen ställer jag mig tveksam till.
 
Jag har i princip aldrig mynt (betalar till 99% med kort nuförtiden) så jag ger inget. Upplever inte att de är påstridiga, men det kanske beror på att jag utstrålar "jag har inget att ge så det hjälper inte hur mycket du tjatar".

Däremot har jag en bekant som ett par år sen bestämde sig för att ta reda på lite om en tiggare som hon passerade dagligen. Jag tyckte det var en rätt gripande story så jag kopierade texten från hennes facebookloggar (och anonymiserade den lite).

Tyvärr var den visst dubbelt så lång som ett inlägg får vara så jag får lägga den som en bilaga.
 

Bilagor

  • Jenny logg.pdf
    62.3 KB · Visningar: 391
Bör kanske inflikas att historien såklart inte slutar där, men det där var början på historien. Insamlingar pågår fortfarande regelbundet och Tudor har varit i Sverige jobbat med trädgårdsarbete för att få ihop pengar.
 
Det som jag tycker den där historien visar är att det handlar om att få bort misstänksamheten. Folk vågar inte ge för de känner inte tiggarna och vet inte vart pengarna går. Men om nån så att säga kan "gå i god" för tiggaren så ökar viljan att skänka enormt.

Kan ju posta ett inlägg från Augusti i år också:
Tudor är tillbaka i sitt hörn på St Eriksplan. Det finns inget annat sätt tyvärr. Och trots att han är mycket tacksam för de pengar och kläder m.m. som vi tillsammans skickat dem räcker det inte i längden. Dessutom är det mot hans principer och stolthet att inte själv försöka försörja sin familj. Även om det det måste innebära att sitta ensam i ett hörn i Stockholm dag ut och in med nedslagen blick och en pappersmugg framför sig.
Vi träffades idag. Det var ett kärt återseende som helt naturligt blev en stor kram. Det är på ett sätt egendomligt; den här vänskapen mellan oss... Jag, en (hyfsat) normal trebarnsmamma som lever "Svensson-liv" och han, en fattig tiggare från Rumänien... Och trots att det kanske är lite egendomligt så känns det ändå helt naturligt! "Guds vägar äro outgrundliga" som man brukar säga. Ja, sannerligen.
Han var så smal tyckte jag... Han berättade om den jobbiga resan hit som pågick i två dagar. Han fick pengar av mig till att köpa ngt att äta. Han äter på eftermiddagarna säger han. Jag berättade om matutdelningen på St Klara Kyrka. Han är ju en ganska envis karl och vill helst inte lämna sin plats på St Eriksplan "bara" för att hämta mat. Han ju ingen barnunge - han får väl bestämma själv. Vill han ha mat så finns ju möjligheten.
Familjen mår ok. Dottern som fick barn bor ihop med pappan och hans familj. Tydligen är pappan till barnet en "slusk" som bara duger till att sova, äta och röka, säger Tudor. Barnets farfar jobbar i Italien så de klarar sig säger han. Det finns mat på bordet åtminstone.
Tudor är tillbaka hos den där gubben i förorten där han tidigare bodde. Han betalar 100:-/natt och fr.o.m. måndag höjs priset till 140:-. Lägenhetsinnehavaren suger verkligen ut vartenda litet öre från folk som redan inget har. Efter två timmar idag på St Eriksplan hade Tudor fått ihop 5:-. Jag tog ut 300:- från det kontot som jag/vi öppnat åt honom o han var tårögd när han - något motvilligt - accepterade och tog emot dem. Han måste betala sin resa hit innan månadsskiftet; 1500:-. Han har 800:- kvar på kontot nu. De vill han spara där.
 
Admin får radera detta inlägget om det anses opassande.

Det ökande tiggeriet i Sverige är ju ett väldigt omtalat ämne där mångas åsikter går isär. I Göteborg där jag bor är det ett särskilt stort problem med att tiggarna ofta är för påstridiga. Förekommer också att de åker spårvagnar fast Västtrafik har en policy mot det. Hur är det hos dig där du bor?

Huruvida det är organiserat som så många talar om? Själv tvivlar jag starkt på att alla skulle vara organiserade, enligt flera är de organiserade oftast mer påstridiga medan de som verkligen behöver tigga, är mindre påstridiga och inte lika krävande. Vad tror du kring det?

Som regel brukar jag ha att har jag någon femma eller några enkronor löst, så får tiggaren en femma eller några enkronor om hen inte är påstridig. Brukar du ge?

Jag har ju mycket vårt att tro att Västtrafik skulle ha en policy mot att medborgare från ett annat EU-land inte skulle få resa med Västtrafik??
 
Nej, det har Västtrafik verkligen ingen policy mot... TS har nog bara gjort ett syftningsfel. I Västtrafiks resevillkor står det (bland annat, men det är den här delen som brukar vara aktuell i detta ämne) att man inte får spela musik eller tigga ombord på Västtrafiks fordon.

Sen vill jag bara flika in att jag inte håller med om att tiggarna är "påstridiga", däremot ser man många som är väldigt respektlösa i sitt bemötande av en annan människa som är i en mycket svår situation...
 
Kortproblem

När jag är på gott humör - regel - vill jag gärna ge en slant till tiggarna utanför snabbköpet. Ett problem i sammanhanget är att jag - i likhet med flertalet - sällan har sedlar eller mynt i fickorna nuförtiden.
Jag tycker att tiggarna borde få inregistrera sig och erhålla kortläsare på samma sätt som butikerna nuförtiden. Då vore det enkelt att ge dem en summa.
Även tiggeriet måste hänga med sin tid. och inte utföras på samma primitiva sätt idag som under antiken.
 
När jag är på gott humör - regel - vill jag gärna ge en slant till tiggarna utanför snabbköpet. Ett problem i sammanhanget är att jag - i likhet med flertalet - sällan har sedlar eller mynt i fickorna nuförtiden.
Jag tycker att tiggarna borde få inregistrera sig och erhålla kortläsare på samma sätt som butikerna nuförtiden. Då vore det enkelt att ge dem en summa.
Även tiggeriet måste hänga med sin tid. och inte utföras på samma primitiva sätt idag som under antiken.

Tiggarna får väl skaffa sig iZettle. Många av dem verkar ha en iPhone som de sitter och trycker på, så det kan ju funka.
Jag tror dock att givmildheten minskar om de kör upp en sprillans ny iPhone och betalterminal i ansiktet på folk.
 
Först och främst, varför skulle detta vara ett opassande ämne i "fritt forum"? Den här s.k rasistfobin eller vad man ska kalla det som så många är rädda för håller väl så sakteliga på att lämna Sverige nu? Och att man faktiskt kan disskutera problemen. I alla fall intalar jag mig detta.

Jag är av ståndpunkten att tiggeri ska förbjudas. Alternativt förekomma på särskilda platser. I speciella zoner. Stadsbilden i Göteborg är idag för bedrövlig. Jag klev över filtar och kartonger när jag skulle in på Ica idag.
Härbärgen i skogsdungar och utsatta människor i nöd.

Vem minns inte jättetälten som slogs upp mitt på Järntorget här i Göteborg där människor helt sonika började bo och leva. I flera månader. Nu var detta inte tiggare från början (Men de blev ju det till slut).
Hela torget såg ut som ett...jag vet inte vad.
En stadsbild ingen kan vara stolt över.
Otroligt förresten att det tilläts så länge som det gjorde innan polisen rev ner allt.

Tiggeri är ingen lösning, långt därifrån.
Vi i Sverige. Du och jag som skattebetalare, betalar både Bulgarien och Rumänien extra pengar varje dag i en speciell EU-fond som ska gå till att dessa två länder ska ta hand om sin egna befolkning.
Alla i det här landet hjälper således redan till. Tror vi... men...
Detta har ju visat sig helt meningslöst? Så varför fortsätter vi lägga skattepengar på detta när det till synes inte har någon verkan??

Precis som vi i Sverige ska hjälpa och se till att våra tiggare ( I Spanien framförallt) kommer ifrån gatan så ska Bulgarien och Rumänien göra detsamma.

Tiggeriet i dagens omfattning ska bort ifrån stadsbilden.
 
Jag blir provocerad när jag ser folk ger pengar till dessa tiggeriarbetare. Varför inte slänga ut råttmat och mata kråkorna på torget också? Ja om vi nu vill ha våra torg och allmänna platser fulla med ohyra så kan vi lika gärna gå hela vägen liksom.

När jag ser en människa stoppa pengar i deras händer så ser jag inte en omtänksam och kärlekfull människa som gör det - Nej, jag ser ett stort självgott ego som försöker bättra på sin egen karma och minska sitt eget dåliga samvete, men det han egentligen gör är att han bara bidrar till att tiggeriet ökar än mer.

För så länge det finns nått att hämta kommer de sitta kvar där och säga "hej hej!".
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.