• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tiggare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så det viktigaste är en ren och snygg stadsbild. Människors hälsa kommer i andra hand ?

Ni vill förbjuda det, men det kan också hända er. Och då, när tiggeri är den sista lösningen för er. Blir ni nog glada om ni faktiskt får sitta där och säga hej hej, trots att ni förstör den fina stadsbilden.

Jag hejar glatt till dom som säger hej till mig. Det stora självgoda egot kommer nog snarare från dom som prioriterar stadsbilden framför människorna i den.

"Jag klev över filtar och kartonger när jag skulle in på Ica idag" Å nej stackare det måste kännas kränkande att få kliva över en kartong innan Ica. Speciellt eftersom en från ett annat land har suttit på den innan. Du kan ha då inte ha så många andra problem här i livet om du ser detta som så bedrövligt och det gratulerar jag dig för. Men samtidigt är det synd hur det har skapat din människosyn.

Att tiggeriet ökar om man ger dom pengar är självklart och logiskt. Såvida det inte uppkommer en lösning på deras hemplatser så är det kanske deras enda lösning.

Mvh / Johannes
 
och var går gränsen för din del? skulle det kännas kul om de satt utanför varje port, varje butik, varje bankomat eller utanför din egen ytterdörr? eller kom och knackade på flera ggr om dan?

var går gränsen för din "godhet"?

jag tycker inte man ska uppmuntra till tiggeri, speciellt inte för några som endast kommit till vårt land för att tigga. Känner noll empati för dem. Skulle nog bry mig mer om det var vanliga svenska fattigpensionärer som hade det kärvt.

Jag känner för närproducerade tiggare som heter Kurt-Åke eller Greta och som tidigare jobbat arslet av sig och byggt upp landet. Och jag är inte SD:are.
 
Om det sitter en tiggare utanför min dörr och säger hej hej spelar inte det minsta roll. Vid varje butik sitter de redan. Jag gick förbi en som hälsade alldeles nyss när jag var och handlade mjölk hon gjorde mig inget illa bara sa hej.

Aldrig har dom knackat på min dörr. Det har däremot svenskar gjort som tror man ska gå med i deras sekter och tro på deras gud.

Vadå uppmuntra till tiggeri. Hur skulle det gå till ? Som om någon människa i världen skulle vilja tigga för att det är så grymt bra arbetsvillkor ? Som sagt, det är troligtvis den sista utvägen. Är det något man ska uppmuntra så är det idéer så människor inte ska behöva gå så långt.

Mvh / Johannes
 
Jag bor och jobbar i Stockholm och ser mängder med tiggare varje dag. Sitter flera vid jobbet och 3-4 på vägen dit minst. Tycker att situationen är som den är, jag ger inte pengar men förstår att de kommer hit när folk ger pengar och de uppenbarligen har det extremt knapert här. Man vräkte väl tältlägret på Långholmen så sent som igår. Det var något tiotal som bott där i några månader och stan har ställt upp med folk som städat och plockat undan bajs ett par gånger om dagen. Ingen vet riktigt hur man ska hantera det när det blir tältläger även på Plattan. Jag tycker att det blir ohållbart när det börjar byggas upp kåkstäder men tycker inte att tiggeri ska förbjudas. Stockholm är nog hyfsad skillnad mot mindre platser. I city ser man väldigt mycket tiggare nuförtiden. Här lite rubriker från ABC-nyheterna: http://www.svt.se/nyheter/amne/?tag=tag:story@svt.se,2011:EU-migranternas_kåkstäder
 
De största arslerna i denna fråga är politikerna i tiggarnas hemländer.
Att romerna inte får någon stöttning i sina hemländer tvingar ju ut dom som tiggare, samtidigt skickar
tiggarna valuta hem. Det blir då plus i kassan. Inte mycket kanske men det kostar ju inget att tusentals
reser iväg och som sedan sänder hem pengar.
Det blir inte bättre för romerna i deras hemländer så länge det skänks pengar.
 
Ja om du belönar och bekräftar deras tiggande så uppmuntrar du dem till att fortsätt med det beteendet. Precis som man gör med hundar som tigger vid matbordet.
 
Hunden får förhoppningsvis mat även om den inte tigger vid matbordet eller om nu hunden är van att äta vid matbordet och får så för ägaren så vad gör det ? Matte/husse och hunden är troligtvis lika glada för det.

Tiggaren får kanske inte mat den dag den inte tigger.

Jag håller med Glenn om att boven självklart är politikerna i tiggarnas hemländer.

Sen kan jag tycka att om man har det så fattigt och knapert så man måste tigga så är det väl otroligt dumt att skaffa barn för det gör det ju inte lättare. Men rättigheten att skaffa barn verkar hos många vuxna väga tyngre än rättigheten för barnet att få ett bra liv.

Mvh / Johannes
 
Förbjuda tiggeri är en svår sak och jag är inte säker på att det är rätt väg att gå. De människor som sitter på våra gator och torg vill nog hellre göra nåt annat.
Jag ger en peng då och då, men jag vet inte om det är för att döva nåt samvete eller för att bevisa för mig själv att jag inte sympatiserar med de mer bruna krafter som verkar i vårt samhälle just nu.

Angående tältläger/kåkstäder måste debatten våga föras. Det är inte tillåtet att bygga upp boende på det sättet, oavsett om det är i en park eller i en skog. Se bara hur det blir vid de tillfälliga läger som uppstår under bärsäsongen. Då skriks det dock inte lika mycket, troligen för att det är ett landsortsproblem.

Vill vi verkligen att människor ska leva under de förhållanden som blir i en kåkstad/tältläger?

//Per
 
Ny lag sommaren 2015:
Förbud att vädja om hjälp
när man trillat i vattnet!
—————
• Som ett led i arbetet med att avhjälpa den bristande simkunnigheten hos vissa grupper införs nu ett generellt förbud mot att vädja om en hjälpande hand när man trillat i vattnet.

• En hjälpande hand är ingen lösning på problemet med den bristande simkunnigheten!

• Om folk vänjer vid att få hjälp när de trillat i vattnet så lär de sig aldrig simma!

• Det är bättre att samhället satsar på simundervisning till alla så att ingen behöver hjälp!

• Att avstå från att hjälpa är den bästa hjälpen på sikt!

• Visa samhällsansvar! Avstå från att hjälpa och bidra istället med en slant till insamlingen ”Simskola till alla”!
 
Föga förvånande var Glännman ruskigt snabb att dra fram rasistkortet och börja stämpla folk med "dålig människosyn".

Utjatat argument vid det här laget och såklart helt felaktigt. Vi disskuterar ett problem här, nämligen tiggeri. Det har inget med min människosyn att göra.
Den har du ingen aning om hur den är så var vänlig höj din nivå lite.

En stadsbild är såklart viktig för medborgaren. Det är ju en av de största frågorna rent politiskt i varje svensk kommun. Vi lägger miljoners miljoner i skattepengar på stadsbilden i svenska städer och det engagerar människor och politiker.
I Göteborg är det den enskilt största frågan idagsläget med tanke på västlänken, trängselskatt och framtida infrastruktur. Hur vill vi att vår stad ska se ut. Vilken bild ska en besökare ha av vår stad? Hur ska den vara att leva i?

Människors välbefinnande har inget med tiggeri att göra. Du mår inte bra av detta. Tror du det har du inte fattat mycket.
Det bidrar i så fall snarare till ännu sämre hälsa.

Som att ge sprutor till knarkare. Exakt samma sak är det att uppmuntra till mer tiggeri.

Kränkande att kliva över filtar och kartonger när man ska in på ICA?? Nä, inte ett dugg.
Men det är knappast så det ska se ut och det gynnar absolut ingen att det ser ut på det sättet.

Återigen, Sverige (Dvs du och jag) ger extrapengar varje dag till en speciell EU-fond som är speciellt avsatt för att Bulgarien och Rumänien ska ta hand om sin egna befolkning.

De styrande i de här två länderna är det stora problemet. Och Visumtvång borde införas för dessa medborgare för att komma till Sverige om ingenting händer trots det stora bidrag de faktiskt får ifrån EU. Självklart ska Sverige även sluta betala dessa extrapengar med nuvarande osynliga resultat. Vi har annat att lägga pengarna på i sådana fall.

Du skriver själv att tiggeriet kommer öka skarpt om man ger pengar. Och ändå är detta den lösning du ser och gynnar??

En medelväg i väntan på att problemet är löst är speciella tiggeri zoner. Detta existerar i en mängd Europeiska storstäder. Bland annat London har stadsdelar där det är förbjudet och där det är tillåtet.

Många tiggare är här för att försörja sina barns skolgång har det visat sig. De är helt ointresserade av att t ex få mat. Det är cash eller inget som gäller. Merparten här i Göteborg ser jag som lyxtiggare.
De som sitter utanför Willys i Rosenlund går t om och laddar sina smartphones inne på pressbyrån!?!?

//Andreas



Så det viktigaste är en ren och snygg stadsbild. Människors hälsa kommer i andra hand ?

Ni vill förbjuda det, men det kan också hända er. Och då, när tiggeri är den sista lösningen för er. Blir ni nog glada om ni faktiskt får sitta där och säga hej hej, trots att ni förstör den fina stadsbilden.

Jag hejar glatt till dom som säger hej till mig. Det stora självgoda egot kommer nog snarare från dom som prioriterar stadsbilden framför människorna i den.

"Jag klev över filtar och kartonger när jag skulle in på Ica idag" Å nej stackare det måste kännas kränkande att få kliva över en kartong innan Ica. Speciellt eftersom en från ett annat land har suttit på den innan. Du kan ha då inte ha så många andra problem här i livet om du ser detta som så bedrövligt och det gratulerar jag dig för. Men samtidigt är det synd hur det har skapat din människosyn.

Att tiggeriet ökar om man ger dom pengar är självklart och logiskt. Såvida det inte uppkommer en lösning på deras hemplatser så är det kanske deras enda lösning.

Mvh / Johannes
 
Om man prioriterar en stadsbild före människorna i den ger det för mig en hum om ens människosyn faktiskt. Sen kanske jag har missuppfattat.

Såklart tiggeri och välbefinnande har att göra med varandra. Även klart att man inte mår bra av tiggeri vem skulle göra det. Även utbildning har med välbefinnande att göra så även om man tigger för sina barns skolgång så har det ju med barnens välbefinnande att göra. Förstår inte riktigt hur du menar här.

Pengarna vi ger till den där eufonden kan vi sluta med om det inte hjälper. Det måste helt enkelt till andra lösningar där håller jag med dig. Pengarna kan fylla andra hål i Sverige eller så kan det gå till andra lösningar för att hjälpa människorna. I nuläget fungerar det inte.

Men jag tror inte ett visumtvång hade löst problemet. Ja, jo det hade ju löst det såvida att tiggare inte tigger i Sverige. De får göra det någon annan stans. Ingen hållbar lösning med andra ord.

"Du skriver själv att tiggeriet kommer öka skarpt om man ger pengar. Och ändå är detta den lösning du ser och gynnar??"

Ja det är logiskt att tiggeri ökar om man ger pengar eftersom det är pengar de är ute efter de gör det inte för att det är roligt. Jag tycker inte mitt jobb är roligt så jag hade inte gått dit om inte jag fick pengar. Samma logik. Jag gynnar inte tiggeri på det sättet jag tror du menar. Däremot så är det ju vad det verkar för tillfället en enda sista lösning för endel människor och att ta det ifrån dom tycker jag inte är humant.

Att skapa tiggerizoner låter inget vidare. Vilka zoner ska få tiggarna och vem bestämmer det ? Låter inte som att de rikare stadsdelarna kommer få bli tiggarzoner trots att det kanske är de som har råd att ge bort pengarna ?

Visst kan man tycka att tiggare med nyaste mobilen inte borde vara lika fattig om den säljer mobilen och köper en gammal enkel. Men man kan ju förstå att de vill ha någon form av kontakt med sin hemfamilj. Dessutom finns det ruskigt billiga smartphones.

Mvh / Johannes
 
Eftersom tiggeri inte ska tillhöra en stadsbild enligt mig och en majoritet av den svenska befolkningen, så är det självklart att man ska prioritera denna framför människor som varken tillhör staden eller dess stadsbild.
Framför ÄNNU MER tiggeri.
Vilket blir resultatet ju mer givmild svensken är.

Detta är ju samma fenomen som Asylsökningarna. Inga jämförelser i övrigt men det finns ju en anledning att 8 av 10 väljer att söka asyl just i Sverige av de nordiska länderna. Det skulle jag med ha gjort.

Jag är mycket intresserad var du anser gränsen går??
Är det när HELA ingången till ICA är blockerad och människor inte kan handla längre? Är det när fler personer sitter ner på gatan än går på densamma? Eller vart går din gräns för att tiggeriet ska anses vara en bra bild av en svensk stadsbild?

Visumtvång hade löst problemet för Sverige. Vad andra länder väljer att göra är upp till dem. Men många Europeiska större städer har infört Tiggerizoner vilket fått det hela mer kontrollerat och därmed mer accepterat.
Även detta borde gynna precis alla inblandade.

Jag kan också tipsa dig om att byta jobb. Det är varken hälsosamt eller utvecklande att bedriva merparten av sitt liv med att göra nånting man absolut inte gillar. Vilket du gör med ditt jobb.
Tänk på att du endast lever en enda gång. Våran tid här är begränsad. Du tillbringar alltför mycket tid på ditt jobb för att du ska kasta bort denna tid på nånting du inte tycker är bra.

Samma sak gäller tiggare. I EU finns ALLA möjligheter för ALLA. En del av EU´s grundprinciper går ut på just detta.
Tiggarna gör det enkelt för sig. Inte alla men merparten.

Tiggerizoner är såklart ett beslut för våra folkvalda politiker.
Men idag har vi en historiskt svag regering och ingen opposition (Med tanke på Decemberöverenskommelsen) så det lär bli svårt.

Jag undrar också hur du hade tänkt att lösa problemet?
Eftersom att ge pengar inte är någon lösning utan enbart späder på tiggeriet ytterligare. Vilket vi är överens om. Vad ska göras tycker du?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.