Jag har för ca ett år sen bytt till racer från en 15 år gammal mtb med ganska släta däck men som väger 8-10 kg mer. Jag blev förvånad (besviken) över den lilla hastighetsvinsten. Har dock inte cyklat längre än 5 mil på en runda (jag cyklar mest till jobbet).
Racern rullar ju mycket mycket lättare i låga hastigheter och jag behöver knappt trampa då. Men runt 35 km/h ökar vindmotståndet markant vilket utjämnar cyklarna.
Så, slipper du luftmotståndet (i klunga eller medvind) så är nog 5km/h i snittökning inte orimligt. Men ska du köra själv i normalvind så är det nog lite för optimistiskt, 2-3 km/h i snittökning är nog rimligare då.
Har även märkt att jag inte alls är lika trött i kroppen när jag cykelpendlat till jobbet en hel vecka med racern (jag har ca 4 mil ToR).
Har ej erfarnehet av sträckor på 100+ km. Men kan tänka mig att när det börjar bli långt så blir minsta energibesparing markant och kan ge mycket i vunnen tid.
/Daniel
Racern rullar ju mycket mycket lättare i låga hastigheter och jag behöver knappt trampa då. Men runt 35 km/h ökar vindmotståndet markant vilket utjämnar cyklarna.
Så, slipper du luftmotståndet (i klunga eller medvind) så är nog 5km/h i snittökning inte orimligt. Men ska du köra själv i normalvind så är det nog lite för optimistiskt, 2-3 km/h i snittökning är nog rimligare då.
Har även märkt att jag inte alls är lika trött i kroppen när jag cykelpendlat till jobbet en hel vecka med racern (jag har ca 4 mil ToR).
Har ej erfarnehet av sträckor på 100+ km. Men kan tänka mig att när det börjar bli långt så blir minsta energibesparing markant och kan ge mycket i vunnen tid.
/Daniel