Tidsplan vid Kebnekaise

God dag.

I slutet av juli tänkte jag göra en resa till Kebnekaise. För min del blir det den första riktiga bestigningen och flerdagarsvistelse i tält jag gör. På tillbakavägen från Keb. fjällstation till Nikkaluokta måste jag vara i Nikkaluokta vid elvatiden för att hinna med buss/tåg ner till Stockholm.

Har någon här en uppskattning på hur lång tid det tar att gå från Keb.till Nikk. När jag skaffade min utrustning prioriterades pris framför vikt så min packning är inte den lättaste. Det hade varit skönt att inte missa bussen.

Vad jag vet är det 19 km mellan NIkkaluokta och Kebnekaise fjällstation. Om jag gissar att du orkar snitta fyra km/h med packningen måste du börja gå fem timmar innan bussen går, dvs klockan 0600. Om du orkar med ett tempo på fem km/h kan du vänta tills klockan sju innan du börjar gå.

Snabbare än så tror jag inte att du skall räkna med, se det istället som en oväntad bonus att du får vila ut innan du kliver på bussen om det visar sig att du håller högre fart.

Det finns dock ett sätt att komma ner bra mycket snabbare än så: ta helikoptern. Den kostar förstås en slant, men du kommer till Nikkaluokta på omkring 20 minuter.

Personligen hade jag dock valt en annan lösning: gå ner dagen innan, och sov en natt i Nikkaluokta (eller en bit ifrån stigen på vägen).

Edit:
Nikkaluokta ligger 300 meter lägre än Kebnekaise fjällstation, så det går lite snabbar till Nikkaluokta än åt andra hållet.

Mät hur lång tid det tar att gå från Nikkaluokta till Kebnekaise och allokera lika lång tid från Kebnekaise till Nikkaluokta. Då har du marginal.

avslutad210712

Gäst
Sen beror det också på om man känner för att vara nyduschad innan man kliver på bussen.

Personligen skulle jag gå ner en bit efter vägen kvällen innan för att slippa jäkta alltför mycket.

Håller med föregående talare. Gå ner dagen innan. Jäkta i fjällen är inget man ska hålla på med. Det kan man på sin höjd göra på väg till tuben.

Noterar att ingen hittills har nämnt möjligheten att ta båt på Ladtjojaure en bit av vägen.
Sparar 6 km/1,5 timmes vandring. Och är faktiskt en upplevelse i sig. Betydligt billigare än helikopter.

Jag lägger min röst på att gå mot nikkaluokta redan kvällen innan och övernatta så nära målet som möjligt.
Kan vara väldigt myggigt, men med tanke på att man slipper stressa kan det vara värt det.

Fungerade i alla fall utmärkt för mig och mitt sällskap i fjol.

Man sparar inte alls mycket tid med båten, med tanke på att det tar tid att lägga till etc. Man kan dock ta det för att spara på krafterna eller skavsåren.

Jag gick från Nikka till Fjällstationen på drygt 5 timmar, i solsken och med korta pauser ca varje timme. Hade 100 liters rygga, bra vandringkängor, rask takt. Grabbarna som gick före mig klarade det på ca 5,5-6 timmar.

Du kan satsa på att gå så långt du hinner, och övernatta i skogen. Alternativt går det bra att fortsätta gå på natten eftersom det inte blir så mörkt :)

avslutad210712

Gäst
Noterar att ingen hittills har nämnt möjligheten att ta båt på Ladtjojaure en bit av vägen.
Sparar 6 km/1,5 timmes vandring. Och är faktiskt en upplevelse i sig. Betydligt billigare än helikopter.

Om man måste sitta och vänta på båten sparar man inte mycket tid med tanke på att just den sträckan är den mest lättvandrade. Dvs det kräver mer eller mindre att man kommer ner precis när båten skall avgå.

Sen kan man väl knappast spara 1,5 timme eftersom det inte ens tar 1,5 timme att gå den biten och båten tar lite tid på sig så i bästa fall sparar man 1 timme men troligen mindre om man skall ta hänsyn till att man troligen kommer ner lite innan båten avgår.

avslutad210712

Gäst
De gånger jag gått den sträckan har det tagit ungefär 6 timmar men då har det ingått mat- och kafferaster.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MalinCB Båtar saknas vid Algajavrre Fjällvandring 8
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg