Tiblocs..

Använder ni dem? När och hur isåfall?

Har haft ett par på selen i flera år men har aldrig använt dem skarpt.

Under övning är de, tillsammans med ett par tre slingor, fantastiskt smidiga att klättra uppför ett rep med, eller tillsammans med ett litet block rigga ett z-spel för att dra upp en kompis ur en glaciärspricka..

Har läst mig till hur man kan lämna de på mellansäkringar för att fånga upp andremansfall vid simultanklättring men har inte provat det stunt-tricket än.

Sätter ni dem alltid med repet genom karbinen? För att klämma in repet mellan karbinen och ryggen med taggar snarare än att hänga karbinen i de två yttersta lederna på tibloc'en? Tror ni det är viktigt?

Vad tror ni om Andy KP's uttalande om att allt utom en oval eller hms med rejält, runt gods i rät vinkel mot repet är en dödsfälla ihop med en tibloc?
 
Jag har alltid tibloc med i min lilla "räddningkarbin" just för att kunna bygga hiss (tillsammans med Trangos lilla minikniv, en fast lättviktsnyckel till lösa bultar några prusik samt ett antal snabblänkar). Dmm har en karbin som heter revolver. Den underlättar massor när man hissar någon!

Sen bör man ju självklar använda en hms-karbin som är lämpad för tibloc och koppla in den på korrekt sätt över repet. Även om den inte används ofta så är den guld värd när den behövs!

Sen är den skitbra vid simultanklättring. Man spara fantastiskt mycket tid om man river av dom lätta reporna på en multipitch med simultanklättring säkrat med hjälp av ett gäng tiblocs.

Har hänt att jag använt tibloc på backuprepet när jag cloggat också...

Den väger sjukt lite så jag tycker inte det är nått att tjaffsa om. Sen har den klar och fin klang när den skramlar runt i selen;)
 
Tiblocs är lite som repklämmornas motsvarighet till små pannlampor.
Inte det du väljer när du VET att den kommer behövas, men liten nog att få följa med för säkerhets skull. Skillnaden mellan att klättra på ett fruset rep med tibloc och prusik är... ganska markant.
 
Jag var nere i en grotta vintertid där Crollen greppade inte på det frusna repet när vi skulle ut. Jag var glad att jag hade min Tibloc med då.
 
Sätter ni dem alltid med repet genom karbinen? För att klämma in repet mellan karbinen och ryggen med taggar snarare än att hänga karbinen i de två yttersta lederna på tibloc'en? Tror ni det är viktigt?

Lägger till en bild för att förtydliga vad jag menar.
 

Bilagor

  • DSC_0079.jpg
    DSC_0079.jpg
    43.3 KB · Visningar: 572
Sätter ni dem alltid med repet genom karbinen? För att klämma in repet mellan karbinen och ryggen med taggar snarare än att hänga karbinen i de två yttersta lederna på tibloc'en? Tror ni det är viktigt?

Ja.

När du repklättrar har det kanske inte så stor betydelse, men i scenariot löpande mellansäkring+förstemansfall känns det... obehagligt att tänka sig att det bara är tiblocen som håller emot.
 
@ GustavOh

Menar du andremansfall eller är det något jag missuppfattat med hela det konceptet?

Förstemansfall stoppas av andremannens vikt, eller? Och tibloc'en på mellansäkring stoppar andreman från att dra ner försteman vid andremansfall, eller?

=) Det var en riktigt ful och könsstereotyp mening, men förstår du vad jag menar? Andreklättrare kanske man kan säga.
 
Nä jag menar ett förstehensfall, där klättraren fångas av säkringen med tibloc i.
Om repet går genom karbinen tar karbinen kraften. Om repet inte går genom karbinen tar tiblocen kraften. (lite tunn vass plåt bara...)
 
Jag uppfattade det som att försteklättraren, i ett lag om två som simultanklättrar, sätter en uppochnervänd tibloc (på en solid mellansäkring då och då) för att fånga andreklättrarens vikt om denne faller. För att inte slita ner och skada försteklättraren. Vid försteklättrarefall blir det ju i princip bara ett ryck uppåt för andreklättraren även om man simultanklättrar utan tiblocs.

Eller? Pratar vi om helt olika saker?
 
Jag antar att alternativet är att repet går mer åt höger i nedre halvan av bilden, och därmed inte går genom karbinen.

Jag trycker att det sätt du riggat på. på bilden verkar som det självklara sättet, men är lite oklar om huruvida det verkligen är en risk att göra annorlunda. Lasten hamnar ju alltid i karbinen, och det är ju knappast risk att det hela glider annat än nerför repet (!), men frågan är då möjligen om Tiblocen kan hamna i ett lite tippat läge, mer eller mindre upp och ned, och på så sätt glida nerför repet?

Jag antar att det är din farhåga, (eller nåt snarlikt som skulle ge mindre klämkraft) men jag har faktiskt ingen Tibloc själv, så det är lite svårt att laborera...
 
@ Mezzner

Precis!

Eller att vikten (genom karbinen) förflyttas mer till den svagaste delen av tiblocen, de små stagen. Längst till vänster på tibloc'en på bilden.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg