Therm-A-Rest?

Självuppblåsande

Är det självuppblåsande så ska det vara självuppblåsande. Byt till ett vanligt cellgummi 14 mm och njut av livet. Inget tjafs sen ...

avslutad210712

Gäst
Körde med Therma-Rest för första gången i sommar och är både nöjd och missnöjd jämfört med cellplast. Att de skulle vara självuppblåsande kan vi nog glömma men som många sagt så räcker det med 2-3 inblåsningar så är det klart och det fixar man lätt.

Fördelarna är att det tar liten plats. Packa ihop och sen ner med det i ryggsäckens ena ytterficka. Trots att jag har den tunnaste varianten är sovkomforten klart bättre än med cellplast.

Nackdelarna är självklart att de är känsligare för punktering (svårt att punktera cellplast...) både i form av vassa saker och glöd från elden. Att rulla ihop det och få ner det i den medföljande packpåsen är inte det lättaste. En annan lite värre nackdel är halkigheten. Om man inte har plant underlag när man tältar vaknar man i tältduken, på tältkompisen eller som i mitt fall på hunden. Nu ryktas det att nyare varianter har bättre halkskydd så då faller det argumenetet.

Själv kör jag cellplast vid dags-turer och therma-rest vid tält-turer. När jag har med mig hunden på tält-turer har jag ett cellplastunderlag åt honom för nattbruk vilket innebär att jag använder det vid rastning dagtid.

Förvaring

Jag brukar aldrig förvara ThermARest hoprullad - då "blåser den upp sig" riktigt hyfsat (men visst blåser jag lite också!)

Blås

Ett nyinköpt självuppblåsbart liggunderlag bör alltid blåsas upp och bli liggande ett tag innan det tas ut på tur.
Då blåser det upp sig bättre än om man packar upp det direkt från fabrikspackning eftersom materialet har haft en chans att expandera.
Begreppet "självuppblåsbar" är väl förresten en sanning med modifikation?!
Tror inte Therm-a-rest har skrivit någonstans hur mycket det blåser upp sig självt. Men om man tar en modell som är 3,5cm tjock så brukar det bli någorlunda komfort om man inte är alltför tung och ligger på rygg med vikten jämt fördelad på liggunderlaget.

Men som det tidigare har sagts:
Jag blåser också luft i mitt för bättre komfort.

Mvh, Per Nyberg.

Några bekanta förvarar sina ThermARest hoprullade och jag kan bara konstatera att då är de definitivt platta som pannkaka också när man rullar ut dom - och ett bra tag därefter :)

niilo; sa:
Några bekanta förvarar sina ThermARest hoprullade och jag kan bara konstatera att då är de definitivt platta som pannkaka också när man rullar ut dom - och ett bra tag därefter :)

Jag har använt mitt pro-lite 4 dagligen i Ca 8 månader och det funkar ungefär lika bra som när det var nytt,behöver bara pressa ut luften en gång så blir det lika fyllt som första gången.Förvarar det ihoprullat dagtid och tar fram det först vid kvällningen.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg