Terrängkörning i skogen

Bara för att det är vägägaren som ska besluta om, samt skylta, detta betyder ju inte det per automatik att tillstånd inte krävs.
Jo, det gör det. Man behöver inte tillstånd för att göra något som man enligt lag eller förordning får eller ska göra. Då ska det stå i lagen eller förordningen att det krävs tillstånd och det gör det inte i det här fallet.
 
Jo, det gör det. Man behöver inte tillstånd för att göra något som man enligt lag eller förordning får eller ska göra. Då ska det stå i lagen eller förordningen att det krävs tillstånd och det gör det inte i det här fallet.

Utifrån det du skrev känns det som att du antar saker.

Om det står att X får sätta upp vägmärken på sin väg, betyder inte det per automatik att X får sätta upp vägmarken där utan tillstånd.
Det betyder enbart att X är den som bestämmer om vägmärken ska finnas på vägen.

Jag har rätt att framföra min personbil på allmänna vägar också, men det betyder inte att jag får framföra min personbil där om den har körförbud. Det är en helt annan lag som träder i kraft då.


Jag vet inte hur kompetent du är i frågan, men det är oftast svårt att få hela svaret utifrån valda delar av lagtexter.
 
Utifrån det du skrev känns det som att du antar saker.

Om det står att X får sätta upp vägmärken på sin väg, betyder inte det per automatik att X får sätta upp vägmarken där utan tillstånd.
Det betyder enbart att X är den som bestämmer om vägmärken ska finnas på vägen.

Jag har rätt att framföra min personbil på allmänna vägar också, men det betyder inte att jag får framföra min personbil där om den har körförbud. Det är en helt annan lag som träder i kraft då.


Jag vet inte hur kompetent du är i frågan, men det är oftast svårt att få hela svaret utifrån valda delar av lagtexter.

Då bör du lämpligen leta fram de paragrafer som styrker din tes, beträffande skyltar om förbud av obehörig motordriven trafik på enskilda vägar.

Att eventuella kommunala och statliga driftsbidrag ryker i samma sekund som skyltar och/eller vägbommar sätts upp, är en sak. Men dessa bidrag är högst frivilliga och endast ca 25% av de enskilda vägarna har statliga och/eller kommunala driftsbidrag från kommunen.

Däremot kan det krävas tillstånd för att utestänga ryttare, cyklister m.m. från enskilda vägar.
/Niklas
 
Lite lustigt att du först klagar på naturvårdsverket (ute och cyklar, luddiga rekomendationer som saknar juridisk förankring) för att sedan visa dem förtroendet och säga att de skulle ha presterat en "nykter och balanserad" utredning...

Tja, om naturvårdsverket gjort utredningen själva, så har de faktiskt skyldighet att följa vissa direktiv. Genom denna outsoursing så krävdes inte samma höga krav http://www.frihetsportalen.se/2012/01/utredning-om-allemansratten-sparade-ur/

Sedan vill jag hellre sett en parlamentarisk utredning av allemansrätten.
/Niklas
 
Vi har ett intressant exempel på det när temat hemma.
En vägförening vars väg leder fram till ett naturreservat med kommunal badplats och parkering, vill hindra allmänheten från att köra på vägen. Detta eftersom kommunen inte vill ge några bidrag till skötseln av vägen.
Tråkigt av kommunen kan man tycka, och föreningen är ena riktiga rättshaverister. De har tom tagit sig till att anlita lapplisor för att lappa bilar på parkeringen för obetald parkeringsavgift trots att ingen biljettautomat eller skyltning finns.
Dessa om några borde ju försökt stänga av vägen med skyltar om de haft möjlighet.
Uppenbarligen finns någon lag som hindrar från det trots att de äger vägen själva. Alltså finns behov av att pröva skyltning i varje enskilt fall, och det verkar rimligt att tillstånd krävs kust av den anledningen.
 
Då bör du lämpligen leta fram de paragrafer som styrker din tes, beträffande skyltar om förbud av obehörig motordriven trafik på enskilda vägar.

Att eventuella kommunala och statliga driftsbidrag ryker i samma sekund som skyltar och/eller vägbommar sätts upp, är en sak. Men dessa bidrag är högst frivilliga och endast ca 25% av de enskilda vägarna har statliga och/eller kommunala driftsbidrag från kommunen.

Däremot kan det krävas tillstånd för att utestänga ryttare, cyklister m.m. från enskilda vägar.
/Niklas

Varför ska jag leta upp det för?

Jag har enbart påpekat att jag tycker det var litet väl många antaganden här.
 
Reglerna för vem som kan besluta vad i frågan om reglering av trafiken finns i Trafikförordningens 10 kap. och reglerna för vem som ansvarar för att vägmärken sätts upp finns i Vägmärkesförordningens 1 kap. 6 §. Jag tänker inte dra alltihopa här för det är rätt omfattande, men när gäller enskilda vägar så är kontentan den att det är vägens ägare som skall besluta om trafik med motordrivna fordon är tillåten och att ett eventuellt förbud skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt och att det är vägens ägare som ansvarar för att ett sådant vägmärke sätts upp. Man behöver givetvis inte söka tillstånd för att göra något som enligt förordning skall göras och man likaledes enligt förordning är ansvarig för att det blir gjort.

Det finns en del andra bestämmelser om skyltar som möjligen kan ge upphov till missförstånd. I Plan- och byggförordningen står det att det krävs bygglov för att sätta upp skyltar inom detaljplanelagt område om kommunen inte har beslutat något annat. Det är nog inte vägmärken som avses där och hur som helst så befinner sig de vägar vi diskuterar här sällan inom detaljplanelagt område.

I lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning står det att skylt med reklam eller propaganda inte får finnas varaktigt uppsatt utomhus utan tillstånd. Det gäller alltså inte vägmärken.

Där finns också följande bestämmelse:

"Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet, får inte finnas uppsatta utan tillstånd av kommunal myndighet. Tillstånd behövs dock inte om det är uppenbart att allmänheten inte får färdas fritt inom området eller att skylten är behörig av något annat skäl."

Den bestämmelsen är inte heller tillämplig här. För det första så avvisas inte allmänheten genom ett vägmärke med förbud mot trafik med motordrivna fordon. Allmänheten kan gå, cykla och möjligen också rida på vägen. Det finns ingen allemansrätt att köra bil, motorcykel eller moped var man vill. För det andra så är det "uppenbart ... att skylten är behörig" av det skälet att den är föreskriven i Trafikförordningen.
 
Reglerna för vem som kan besluta vad i frågan om reglering av trafiken finns i Trafikförordningens 10 kap. och reglerna för vem som ansvarar för att vägmärken sätts upp finns i Vägmärkesförordningens 1 kap. 6 §. Jag tänker inte dra alltihopa här för det är rätt omfattande, men när gäller enskilda vägar så är kontentan den att det är vägens ägare som skall besluta om trafik med motordrivna fordon är tillåten och att ett eventuellt förbud skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt och att det är vägens ägare som ansvarar för att ett sådant vägmärke sätts upp. Man behöver givetvis inte söka tillstånd för att göra något som enligt förordning skall göras och man likaledes enligt förordning är ansvarig för att det blir gjort.

Du verkar vara insatt i detta, så jag backar ödmjukt tillbaka.
 
Jag skrattar högt!

Om Svearikes lag är så svår att läsa som det verkar, då har Svearikes lag verkligen misslyckats fylla sitt syfte. Jag har själv försökt finna svar i lagboken några gånger, det är lättare att finna svamp på en frusen åker. Finns här ingen som är advokat, eller som känner en advokat, som kan få klara besked på vad som gäller, och som kan avsluta denhär diskusionen?

Så, nu har jag avvikit ännumer från ämnet och börjat kritisera vårt voinichmanuskript till lagtext.
Därför tänker jag nu va den första på länge i tråden som använder sig av ordet ATV och enduro.
Är det inte ironiskt att ni som bor i Stockholm och dylikt är dom som mest gnäller om lugn och ro?
Tänk om alla i Stockholm va intresserade av att vandra i naturen, då skulle ni inte heller få va ifred, ellerhur? Alla äckliga människor skulle springa omkring i skogarna och trampa ner, starta lägereldar, kissa överallt, och kanske skulle somliga ha med sina skrikiga ungar också. Attans! Du som tänkte ha det tyst och lugnt kring en av dom mest tätbefolkade orterna i Sverige.
Jag håller visst med om att det borde finnas orörda och natursköna områden, för dom som vill ha en mysig dag i skogen, det vill jag också ibland. Och jag håller med alla er som envist eltar att lagen ska minsan följas. Men vi kan väl inte heller försöka stoppa en hel folkrörelse? Det skulle ju va som att stoppa 08or från att se på allsång på skansen, eller göteborgare från att dra dåliga vittsar.

Ja ja, nu är ni där igen. "Allsång fördärvar minsan inga sandhedar, och inte dåliga vittsar heller".

Är ni medvetna om hur mycket natur som förstörs bara för att ni vill ha ert margarin på mackan var morgon?
5000 personer dör var dag för att dom inte har rent diksvatten. Där sitter du i en varm lägenhet, med en irichcoffe och en stor påse potatischips och gnäller över en sandhed.

Det ordnas idrottsplattser åt dom som vill idrotta, och åt dom som vill se på idrott. Det ordnas belysta joggingrundor åt dom som inte lyckat jobba sig trötta på arbetet.

Det ordnas soptippar åt allt vårt skräp. Det ordnas renhållningsanläggningar åt all vår skit. För fan, det ska tillockmed ordnas ett område där vi kan förvara vårt kärnavfall.

Kan vi inte finna i våra hjärtan att dela på det vi har?

Om det är någon skog som är extra känslig för slitage, låt oss kalla den skogen för naturreservat, så att alla terengentusiaster förstår att här förstör jag någonting extra.

En liten bit hemmifrån går skåneleden, där har ett vackert parti bokskog blivit sönderkört av en skogsmaskin. Ett långt stycke stig är nu två gigantiska hjulspår, så har det varit nu i några år utan att någon intresserat sig för att restaurera det. Vad tycker ni om det, ni skogsentusiaster?
Jag håller med, det ser förjävligt ut. Jag älskar nämligen också naturen, och mer så orörd natur.

Kram på er alla
 
Bra skrivet Billy.
Jag har kört längs med en myr med min Atv, och delvis i den, inte mycket men ändå.
Ett par månader efteråt var jag tillbaks men gåendes.
Till min förvåning såg jag flertalet Salamandrar i ljust 4 hjulings spåret.
Gick sedan runt för att se om det fanns fler men vad jag såg fanns de endast där.
Jag håller med att marken på en myr tar lång tid innan den repar sej men kör man lungt och inte på samma ställe blir det endast nedtryckning.
Men gick ut på den myr som ligger närmast där en skogs maskin "råkat" köra ut, det kommer nog finnas dinosaurier på jorden igen innan den skadan repat sej.
Känns sisodär att man kan försvara total förstörelse med att det sker i arbete.
Kör man försiktigt med atv tycker jag att det är ok att leta sej fram till mysiga ställen att tex fiska, grilla, övernatta mm.
Mvh Johan
 
Att det är mysigt, kul, avstressande mm. att köra atv i skogen gör det ju inte lagligare, terrängkörningslagen är skriven i ett syfte och ska efterlevas oavsett vad folk i allmänhet tycker om den.


Teknikern - som både stoppar, tar foto och övriga uppgifter från den som påträffas med ATV eller cross i skogen och även gör en anmälan om brottet oavsett vem som sitter på fordonet om det handlar om ren nöjeskörning.


Ps: Jag har själv terrängfordon som används yrkesmässigt, dock äger jag ingen skog.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg