Öst blir kanon
Tjena Tommy
Köp kartan som täcker den östra delen av Jotunheimen. Den täcker den rutt ni tänker vandra. Jag vandrade Spiterstulen-Gjendebu-Memerubu-Gjendesheim förra veckan och det var kanonfint. Dessutom hann vi med att bestiga Galdhöpiggen, totalt fyra dagars vandring. Vi hade tänkt att gå tillbaka till Spiterstulen (via Glittertind) men tyvärr fick en kompis ont i ryggen och vi valde att avbryta i Gjendesheim.
Det är väldigt mycket sten i området, i synnerhet sträckan Spiterstulen-Gjendebu som går över ett pass. Se till att ni kommer iväg hyfsat tidigt från Spitersulen (eller Gjendebu) så att ni kommer över passet innan det blir mörkt. Däruppe är det svårt att hitta tältplatser.
Ska ni upp på Galdhöpiggen och/eller Glittertind rekommenderar jag damasker (mycket snö).
Sträckan Gjendebu-Memerubu är mycket brant och innefattar bl.a. lättare klättring mha permanent fastsatta kättingar. Jag skulle rekommendera att ni slänger ryggorna på båten (30 NOK per rygga) och går med lätt packning. Detta missade vi och fick synda med knäont.
Även sträckan Memerubu-Gjendesheim över Besseggen är brant men inga som helt problem om man tar det lugnt. Skicka de tunga ryggsäckarna med båten och njut!!
Go tur
Anders