Det går inte längre ladda Bengt Nolangs lantmäterikartor i Locus

Fråga från en nyfiken men oinsatt: Vad var det med Nolangs kartor som var så bra? Jag tycker det är lite konstigt om man inte kan hitta lika bra (och uppdaterade) kartor på webben och/eller i appar?
Han hade optimerat filstorkelk så hela sveiges kartor rymdes i maxmalt tillåten filstorlek och det gav ändå en bra möjlighet att zooma in och förstora. Och de gick att använda offline och sömlöst över hela de områden som karterat i Sverige.
Tyvärr var det bättre då kartan kunde ligga på minneskort och inte åt upp så mycket arbetsminne, även om svarstiden var lite sämre även med ett sanbbt minneskort.

/Patrik
 
Han tillgängliggjorde fjällkartan terrängkartan vägkartan och topografiska kartan gratis till Android och Garmin kartgpser med en funktionalitet som innan kostade rätt mycket pengar.

På androidenheter kan kartorna användas med de avancerade kartapparna Locus Maps och Orux som finns i gratisversioner.

Finns mkt att läsa och lära sig från Bengts sidor på Utsidan https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/terrangkartan-for-garmin-gps-och-android.htm http://bengt.nolang.se/kartor/
och gamla trådar.

Thure
 
Senast ändrad:
Vad jag förstått så plockade han hem Lantmäteriets GIS-data och la in i nån GIS-program, och sen satt han och fixade till "stilmallar" så han kunde exportera kartor som såg ut som papperskartorna. Och de exporterades som georefererade JPEG-bilder vad jag förstått, vilket alltså var nåt som många kartprogram kan hantera.
 
Jag är ingen expert på Android men heller inte helt okunnig men med tips från HasseQs länk har jag kommit fram till följande:
I Locus ver. 4.24.3 fungerar Bengts lösning bra i Android 9 men inte i Android 14. I Locus 4.25.1 fungerar det inte längre någonstans. Jag råkade ha automatisk uppgradering av Locus på i Android 9 versionen och efter uppgradering slutade Lantmäteriet fungera även i Android 9.

Här är är en lösning jag kommit fram till gällande Android 14:
1. Anslut telefonen till Windowsdatorn med USB-filöverföring.
2. Med filhanteraren i Windows öppna mappen \Intern lagring\Android\media\menion.android.locus\maps på telefonen.
3. Skapa i Windows en mapp med kartans namn (Fjällkartan) och lägg motsvarande filer (otrk2.xml och OruxMapsImages.db i denna mapp.
4. Dra hela nämnda mapp till mappen \Intern lagring\Android\media\menion.android.locus\maps i telefonen. Det tar en stund, filen är stor.
5. Starta Locus och välj Alla funktioner-kartverktyg-karthanterare. Nu borde kartan finnas valbar under OFF LINE.

Hoppas detta inte var en slump. Tar gärna emot feed back om någon försöker ta efter.
 
Det har som sagt var gjorts ändringar i Android när det gäller vilka lagringsplatser appar har tillgång till. Detta betyder att lagringsplatser som anges i gamla instruktioner inte längre fungerar.

Det verkar ha kommit i Android 10.

To give users more control over their files and to limit file clutter, apps that target Android 10 (API level 29) and higher are given scoped access into external storage, or scoped storage, by default. Such apps have access only to the app-specific directory on external storage, as well as specific types of media that the app has created.
 
Det har som sagt var gjorts ändringar i Android när det gäller vilka lagringsplatser appar har tillgång till. Detta betyder att lagringsplatser som anges i gamla instruktioner inte längre fungerar.

Det verkar ha kommit i Android 10.
Tack för att du sökte fram detta, jag försökte utan frmagång hitta när detta skedde, men det var ett tag sedan och android 10 känns rimligt - nya mobiler har väl oftast android 14 nuförtiden.

/Patrik
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg