teknik eller styrka??

Varför

Öhh,
Jag är kanske lite trög, men varför ska man hoppa med sista bulten ett par meter under?
Jag måste ju ändå göra fast mig i ankaret för att komma ner??
Måste säga att det låter läskigt kul!
 
Det kanske inte framgick så tydligt som jag hade hoppats.... sorry.

Att hoppa när man är vid ankaret (ett sk celebration jump) är ett bra sätt att bearbeta fallrädslan. Att falla med egen vilja är bland det svåraste sätten att falla. Du måste ju själv släppa taget trots att du har kraft nog att hänga kvar. Kan du hantera dessa fall kommer du troligtvis att vara helt avslappnad när du faller okontrollerat.

Givetvis så måste man ju komma ner igen från ankaret och då kanske man inte vill falla ner en bit och klättra om. Men om en andra person ska leda samma led och du ändå ska låta slingorna sitta så kan du ju hoppa. Det är skitkul!!!
Det har blivit lite av en sport för mig. Att falla så långt och mjukt man kan utan att slå sig! =D
 
Coolt =)

hoppas det är lugnt att göra detta inomhus haha!
Men det är alltså säkert att fira ner sig från sista slingan och inte sitta fast i ankaret? Jag är ju fortfarande newbie på ledklättring - speciellt utomhus- när det inte finns nån att rådfråga på plats om just den leden man kör på. Säkraste sättet att göra fast sig i ankaret mm vad man ska tänka på. Nästa utesäsong ska jag försöka klättra med fler erfarna personer så jag lär mig ordentligt!
 
Jag har också lite funderingar angående att leda på bult. Jag är nybörjare och har än så länge bara topprepat. Många bultleder slutar ju mitt på en vägg, dvs dom går inte ända till toppen. Hur får man då ner sina karbiner och slingor som man satt fast i ankaret? Måste man fira sig ner från toppen för att hämta grejerna? Om ankaret består av två "öglor" bultade i berget, kan(får) man trä repet direkt genom dessa så slipper man problemet med utr. kvar på berget?
 
Säkringar har en viktig uppgift att fylla

climbrob; sa:
När du klättrar på kil så försök att 'banta' kil- och friendracket lite då och då. Har man massor av säkringar så lägger man dessa. Har man de inte så går man på, man har ju inget val! ;D
Detta förbättrar psyket, lovar.

MVH Robin

Självklart skall du falla. Och visst förbättrar det psyket enormt att klättra utan de säkringar som du anser dig behöva.

Men säkringarnas uppgift är ju att ta dig hem levande när du gör ett misstag (eller flera). I morgon begravs en man med järnpsyke. Hittills verkar det som han gjorde allt enligt handboken, men en kedja av otur (sådant som inte skall hända) gjorde att resultatet ändå blev sorgligt. En extra säkring hade kunnat göra skillnaden mellan liv och död.

Som nybörjare kan du inte bedöma om din säkringskedja är bra nog, så du bör definitivt vänta med att banta din säkringskedja. Allra helst bör du bli så gammal att du inte längre tror att "det händer inte mig", innan du tar ställning till om du skall banta racket eller inte.

Du måste ta ställning till om denna adrenalinkick är värd den risken.
 
fallträning

Håller väl med om att klättra trad och lägga bara ett fåtal säkringar kan vara bra psykträning, men mindre bra för hälsan om man drar på ett fall och rippar kilen du faktiskt satte.

Fallträning på bult inomhus låter som en bra ide!
Att falla i bultar utomhus känns lite mer riskabelt, iaf i Stockholm, där många av bultarna är mer eller mindre suspekta (typ 8 mm handknackade bultar från 1983).
 
joco; sa:
Om ankaret består av två "öglor" bultade i berget, kan(får) man trä repet direkt genom dessa så slipper man problemet med utr. kvar på berget?

Tips från coachen, Variant 1:

1. Försök kolla så att bultarna sitter fast ordentligt! Är de gamla och rostiga eller om berget spruckit runtomkring så att de går att röra på med fingrarna så ska man nog fundera på om det inte är dags att träna reversering (nerklättring).

2. Klipp in repet.

3. Klipp in dig själv i ankaret med en slinga i selen. Se till att du står någorlunda bekvämt, för du ska hänga i slingan en stund.

4. Skrik "Lägg av!" till säkraren.

5. Trä igenom repet genom BÅDA öglorna/karbinerna/ringarna i ankaret. Du bör ha någon backup så att du inte sumpar repet om du skulle tappa taget om det ;-). Dra upp ett par meter slack och trä repet dubbelt genom ankaret, knyt en ögla och klipp in i selen innan du lossar din inknytningsnut och drar igenom änden på repet.
Om öglorna i ankaret är så små att det inte går att dra igenom repet dubbelt, dra upp lite slack, gör en ögla och klipp in repet i selen innan du lossar din inknytningsknut och drar igenom änden på repet.

6. Dra igenom halva repet, och se till att båda ändarna når ner till marken.

7. Plocka fram din firningsåtta och prusik-backup och häng dig i repet med hjälp av dessa.

8. Lossa slingan från ankaret, fira ner dig och dra ner repet.


Variant 2, kan användas om man inte har någon repbroms med sig, men den sliter mer på repet. Använd absolut inte denna om toppankaret enbart består av 2 bulthängare (med vassa kanter)!

Steg 1-3. Samma som ovan.

4. Skrik "Slack!" till säkraren.

5. Samma som ovan.

6. Knyt in dig i repet igen efter att ha dragit igenom det genom ankaret.

7. Skrik "Ta hem!" till säkraren.

8. Lossa slingan från ankaret, låt säkraren fira ner dig, och dra ner repet.
 
Re: Säkringar har en viktig uppgift att fylla

Duracellkaninen; sa:
I morgon begravs en man med järnpsyke. Hittills verkar det som han gjorde allt enligt handboken, men en kedja av otur (sådant som inte skall hända) gjorde att resultatet ändå blev sorgligt.

Hej Durecellkaninen!

Efter att ha läst kompisens (Erden) rapporter vet jag inte om jag kan hålla med dig om att han gjorde allt enligt handboken. Göran verkar ha gjort ett antal misstag. :-(
* Han föll.
* Översta säkring (Cam #3) för liten --> åkte ut.
* Näst översta (Cam #2) med repkarbin mot kant --> karbin knäckt.
* Tredje översta (Cam #1) roterad uppåt/utåt pga för kort slinga/förlängare (repdrag); säkring belastad i fel riktning --> åkte ut.

Kallar du detta för otur då vet inte riktigt...

Detta är fel forum att diskutera detta i; bättre under Klättring. Och egentligen finns inget att diskutera ännu? då den fullständiga rapporten är inte klar. Det verkar finnas oklarheter i vilken typ av rep som användes (statiskt?).

Dock: Heder åt Göran Kropp!

/Örjan
 
Hej Örjan!

Skälet till att jag skrev här, och nu svarar, är att det fanns en rekommendation att banta racket på denna tråd.

Min poäng är att shit happens och att då minimera mängden säkringar innebär att det bara är en tidsfråga innan det är något som går snett. Jag tror inte heller att någon person är perfekt, så därför anser jag att vissa mindre felbedömningar i placeringen är en del av den mänskliga naturen. Därav att jag, i vart fall inte före utredningens avslutande, inte anser att Göran gjorde misstag.

Jag har också läst rapporterna från Erden noga och det är just nu 13 sidor med inlägg. En del vet vad de talar om och har sett platsen och grejorna - andra är mest inne och spekulerar. Som Erden skriver "We may never know", vilket säkerligen är riktigt.

1) Att falla kallar jag inte ett misstag. Det gör man ibland pga misstag, ibland pga otur eller helt enkelt för att man pressar förbi sin klätterkompetens. Det är en del av klättringen.

2) En av de som sett #3 säger att den hade tydliga skador i en position som motsvarade en placering "halvvägs". Är detta riktigt så placerade Göran den på ett ställe som mer än väl räckte till #3 (även om #4 rekommenderats för den leden på andra ställen i tråden). Vi kan nog lugnt anta att Göran kunde se skillnad på en #3 placement och en #4 i vilket fall.

3) Karbinen över kant. Observera att Erden inte säger att det hände, utan att det är "likely" att det inträffade då det fanns en klippkant där den kunde ha hakat upp sig. Undersökningen av karbinen är inte klar. Kan alltså ha varit ett misstag och/eller materialfel. Klippan är ju aldrig specialgjord för att sättas säkringar i.

4) Det är inte direkt okänt att cams roterar och klättrare fortsätter att använda quickdraws ändå. Kalla det misstag eller att man accepterar att det kan ske.

5) Statiskt rep: Två personer som faktiskt har hållit i repet, bl a Erden, anser inte att det rörde sig om ett statiskt rep. Erden väljer ändå att dubbelchecka vilket jag instämmer i. Men jag skulle bli mycket förvånad om det var ett statiskt rep.

På det sätt jag räknar får jag ihop det till ett misstag som eventuellt har inträffat. Och jag säger eventuellt då det inte på något sätt var oundvikligt att karbinen skulle brytas över en kant. Därav att jag tillsvidare anser att säkringarna var utförda på ett acceptabelt sätt.
 
Jag skrev följande i ett tidigare inlägg:

"När du klättrar på kil så försök att 'banta' kil- och friendracket lite då och då. Har man massor av säkringar så lägger man dessa. Har man de inte så går man på, man har ju inget val! ;D
Detta förbättrar psyket, lovar. "

Anledningen att jag skrev detta är för att det hjälpt mig att få ett bättre psyke. Jag har sett så många klättrare trötta ut sig och misslyckas på välsäkrade leder just pga att de har haft så mycket säkringar med sig och därmed lagt dessa överdrivet ofta. Säkringsläggandet är väldigt många gånger psykologiskt och inte på något sätt bidragande till ökad säkerhet.
Sedan är det ju visserligen upp till var och en att bestämma vad som är överdrivet ofta. Men när en person ställer en rak fråga så ger jag ett uppriktigt svar.

Att banta racket blev för mig aktuellt då min klätterutrustning blev större än vad som vanligtvis behövs för Stockholms- och Bohusklättringen. När jag hade "för lite" utrustning var det inga problem.... jag tog med allt! Men när jag satt på tjugotalet friends och åtskilliga kilset så var det svårt att välja endast det som jag trodde var det nödvändigaste.
Jag tog nästan alltid med mig nåt onödigt.

Detta passar förmodligen inte alla och det är ju givetvis okej. Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver bli farligare om man gör på detta sätt. Jag tror många skulle behöva en bantningskur.
 
Instämmer Robin

Ett tjugotal Friends och flera kilsätt är naturligtvis överdrivet i åtskilliga fall och kan därför sannolikt bantas utan ökad risk. Självklart är det upp till var och en att finna sin balans mellan säkerhet och att man inte orkar leden pga all extra vikt. Jag blev bara lite orolig då den som startade tråden inte var så erfaren och alltså löper större risk för floppade säkringar.

Många sätter fler säkringar än nödvändigt just av psykologiska skäl precis som du säger. För min del har jag det andra problemet, nämligen att jag gärna vill göra det du föreslår; klättra på även om jag inte är helt nöjd med min säkerhetskedja. Då får jag påminna mig om att jag gett min sötnos veto mot klättringen om jag börjar tumma på säkerheten bara för att klara en led. Detta är faktiskt det viktigaste i min säkerhetskedja för det tvingar mig att tänka från en försiktig synvinkel istället för med utgångspunkt att jag skall upp. För att INTE bli för säker på min förmåga, så är det viktigaste i min klätterdagbok de tillbud som hade kunnat leda till en olycka om ditt och datt verkligen inträffat (inte de leder jag klarat).

Priset för att ha större marginaler mot olyckor blir naturligtvis att jag missar en del leder som jag klarat om jag säkrat mindre och släpat på en lättare last. Men då jag redan förbrukat mer än nio liv, så....
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg