Någon som har ett sista minutentips för en som ska vara med för första gången?
Beror lite på vad du har för mål. Om du vill komma runt så snabbt som möjligt (vilket typ 10-15% av paddlarna vill) så instämmer jag helt och hållet i Martins tips. Möjligen med justeringen att inhandla mat på Käringön istället för att minimera packningen ytterligare (kräver dock att man är ganska snabb eftersom Ica stänger 16:00).
Men om målet är att ha så kul som möjligt, ta sig runt och njuta av färden (vilket det är för den stora merparten av deltagarna) så tycker jag strategin ska se annorlunda ut:
- Paddla i ett riktigt lugnt tempo. Dagen är lång och du kommer hinna fram innan solen går ner.
- Ta paus en gång i timmen. Det räcker med att gå ur kajaken 2-5 minuter för att känna sig fräsch igen.
- Se till att äta och dricka kontinuerligt under paddlingen.
- Ta dig tid att njuta av naturen och prata med dina medpaddlare
- Rita in på kartan i förväg hur du tänkt färdas, och märk framförallt ut hur lång sträcka du färdats (typ var 5:e kilometer). På så vis slipper du fundera i kajaken på hur du ska paddla och hur långt det är kvar. Sista milen är alltid tung, men du slipper du åtminstone fundera på om det är en eller två mil kvar ;-)
- Om det blåser sydvästligt på söndagen så kan det gå ganska stora vågor på vägen till Mollösund och vid infarten till Stigfjorden. Om man inte känner sig helt trygg i förhållandena så är det bättre att ta "säkerhetsvägen" på insidan öarna. Det är visserligen 4 km längre, men är i gengäld nästan helt platt vatten oavsett hur mycket det blåser. Att sitta och vara rädd drar enormt med energi, både fysiskt och psykiskt. Den omvägen lönar sig om man inte är helt komfortabel med att gå rakaste vägen.
Mina 5 cents =)