Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

TACK! Anders, Leif, Mattias mfl...

För ett mycket trevligt arrangemang! Det var första gången jag deltog.
Motvinden knäckte mitt personliga mål att klara dag 1 under 8 timmar. Det var retfullt nära.
Vallerö var ett riktigt paradis, väl valt som etappmål.

Dag 2 med medvind var mycket behaglig och avslappnad men jag var så sliten efter dag 1 att jag inte ens var säker på att komma fram till Ljungskile. När jag satte mig i kajaken ute på Vallerö var målet egentligen Stocken. Men som pessimist-konsulten säjer: "Det är aldrig försent att ge upp!".
Så jag tänkte ge upp i Mollösund istället, eller lite senare....jag kom hela vägen till slut.

Härligt mottagande i Ljungskile, aldrig ätit så god korv!

Kul med möjligheten att filtrera resultatlistan men nog var det väl fler racekajaker än 13 st?
Jag tyckte det var surfskis i massor.

thomas (enda trampkajaken, Hobie Adventure)

Rapportering och tack

Hej!
Leif & Anders: Tack för ännu ett lyckat Orust Runt!

Alla: Nu finns massor av bilder på er som paddlat på Kajakrapporten.se, och på Kajakrapportens facebooksida. Du hittar all rapportering på den här länken: http://www.kajakrapporten.se/tag/orust-runt/.
Peter Svensson har skrivit ett fint reportage om sin paddling Orust Runt http://surfski.nu/2012/08/06/orust-runt-i-en-surfski/

Thomas i förra inlägget: Håller med dig, filtreringen stämmer inte helt - antagligen är det många som inte klickat bort automatmarkeringen "vanlig kajak" eller inte tycker att de har en tävlingskajak :) Med tanke på att surfskis ökar vore det kul om surfskis fick en egen kategori till nästa år tycker jag.

Tjo! Anette

filtreringen stämmer inte helt - antagligen är det många som inte klickat bort automatmarkeringen "vanlig kajak" Anette

Jag kan inte se något förvalt alternativ i anmälningsformuläret för Orust Runt 2013
Ett tänk inför nästa års tävling kanske?

Tack Anette för det välmatade bildreportaget

Rune

Bilagor

• skepparmöte 2 copy.jpg
    skepparmöte 2 copy.jpg
    232.4 KB · Visningar: 846
Senast ändrad:
Thomas i förra inlägget: Håller med dig, filtreringen stämmer inte helt - antagligen är det många som inte klickat bort automatmarkeringen "vanlig kajak" eller inte tycker att de har en tävlingskajak :) Med tanke på att surfskis ökar vore det kul om surfskis fick en egen kategori till nästa år tycker jag.

Eller så är det så enkelt att om man anmäler sig tidigt så vet man inte vilken kanot man kommer att använda på tävlingen. Så var det i varje fall för mig, när jag gjorde min anmälan så trodde jag aldrig att jag skulle paddla Orust Runt med vingpaddel i en surfski.

/Mattias

Eller så är det så enkelt att om man anmäler sig tidigt så vet man inte vilken kanot man kommer att använda på tävlingen. Så var det i varje fall för mig, när jag gjorde min anmälan så trodde jag aldrig att jag skulle paddla Orust Runt med vingpaddel i en surfski.

/Mattias

Säkert är det precis som du säjer med flera andra också. Men det tar bort lite av finessen med filtret. Finns det något sätt att "korrigera" så filtret blir mer precist? Jag tillhör inte dom som tävlar egentligen utan jag är nog mera motionär med visst intresse för hur jag klarade distansen. Gärna jämfört med vanliga kajaker. Sen vet jag ju att många tog långa luncher och tom en lur i det fina vädret. Dom kan jag ju inte jämföra mig med. Men inte heller surfskis eller tävlingskanoter.

thomas (med Hobien)

Har för mig att Leif som är "Officiell Superdatahjälte" har programmerat så att om man registrerar om sig senare med samma namn och mailadress, och uppdaterar kajakval, paddel eller vad det nu kan vara, så registreras det sista valet till filtret.

Vi ville inte göra det "obligatoriskt" att anmäla båttyp osv. eftersom vi inte gillar regler eller tvång.
Nu är det ju inte heller något gigantiskt antal båtar inblandade, men det är klart det hade varit kul med korrekt statistik, om sedan surfskis skiljer sig från racekajaker tvistar de lärde ;-)
Sedan får man ta filtreringen lite på skoj, det är ju inget dödligt allvar, precis som hela "tävlingen".

Vi tackar för förslag och ser fram emot flera sådana.
Vi har ett par intressanta tillägg på gång som kommer göra eventet ännu mer socialt och kan samla ihop fältet.

A

för den som har missat så kan man redan anmäla sig till årets Orust Runt.
första gången jag deltar och jag ser fram emot att uppleva Orust vackra natur igen samt träffa många likasinnade :)

Gött!

att du är med ;-)

I år är det 5 års jubileum, och det blir sponsorpriser igen.

Vi diskuterat möjligheten att varje dag, ungefär halvvägs ha en dedikerad "paus-strand" där man kan gå iland, stämpla ut (klockan stannar) äta, ta igen sig och heja på andra som dyker upp.
När man är redo att fortsätta, stämplar man in igen och fortsätter paddlingen.
Att stanna är naturligtvis valfritt.
Det kommer att samla ihop fältet och det är ju kul om man ser varandra ännu mer. :)
Men-men, det skall funderas färdigt över logistik, programmerande på hemsidan osv.

Det blir kul, alltihop!
Passa på, anmäl er och paddla på, så ses vi

:) Anders

spontant kan jag tycker att det låter konstig att stämpla ut för pausen. känns liksom orättvist för de som vill paddla hela vägen då man kan drar en bra fördel av att pausa. ju längre man pausa ju snabbare bli man i i tiden ;)

Alla kan pausa ;-) Luften är fri... och det blir svårare, om det ens är intressant, att veta vem som är snabbast under tävlingens gång.

Är man på sin egen personliga vendetta mot just pauser, kan man ju köra på non-stop :) det har vi gjort förr och det funkar det med. Hela upplägget med OR är att man mest tävlar mot sig själv.
Nu är ju det inte helt lätt eftersom förhållandena varierar från år till år, och kanske-kanske har man som många andra utvecklat sitt paddlande, bytt kajakmodell eller till och med klämt sig ned i en surfski :)
Det finns ju inget handikappsystem och alla sitter i helt olika snabba eller långsamma avlånga, med helt olika fysiska förutsättningar och kanske viktigast av allt, helt olika inställning till hur man tar sig runt den stora ön på bästa sätt. Det är detta som är så bra, att paddlare från olika världar möts och umgås här.

Tror många som deltagit kan instämma i att OR har bidragit till mycket glädje och nytänkande när det gäller paddling, utrustning samt både det ena och andra när det gäller effektivitet eller psykologi ;-)
Är man riktigt tävlingsinriktad tar man OR som en vacker, social och fin uppvärming inför DKM+ helgen efter.

men-men, vi får se vad folk tycker, inget är skrivet i sten, detta är paddlarnas event utan så många regler ;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Livsnjutarna Öland runt Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Slangis Södertörn runt 4/7 2024 Paddling allmänt 2
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg