Tänkvärt citat

"Är du, som tar din bil in in naturen, hänger på dig nylonryggsäcken med aluminiumram, spänner på plastskidorna och åker iväg i det av snöskoter färdigpreparerade skidspåret, värmd av konstfiberpälskläder, är du medveten om att du medverkar till ödeläggelse av den natur som du själv söker få uppleva?"

Citat: Göran Hellbergh

/Jakob

jakobg; sa:
"Är du, som tar din bil in in naturen, hänger på dig nylonryggsäcken med aluminiumram, spänner på plastskidorna och åker iväg i det av snöskoter färdigpreparerade skidspåret, värmd av konstfiberpälskläder, är du medveten om att du medverkar till ödeläggelse av den natur som du själv söker få uppleva?"

Citat: Göran Hellbergh

/Jakob

Svar: Ja.

Allt vi gör påverkar omgivningen. Skulle vi inte finnas, så skulle naturen "ödeläggas" ändå, bara i en annan takt, på andra sätt och av andra varelser.

Kretsloppet är en myt. Förvisso en nyttig myt. Det är på många sätt bättre att minska föroreningar och energianvändning.
Men alla våra handlingar sätter spår. Spåren kan bli så djupa att de helt tar över, eller så små att vi inte ser dem med blotta ögat. Men de finns alltid där.

GustavOh; sa:
Svar: Ja.

Allt vi gör påverkar omgivningen. Skulle vi inte finnas, så skulle naturen "ödeläggas" ändå, bara i en annan takt, på andra sätt och av andra varelser.

Kretsloppet är en myt. Förvisso en nyttig myt. Det är på många sätt bättre att minska föroreningar och energianvändning.
Men alla våra handlingar sätter spår. Spåren kan bli så djupa att de helt tar över, eller så små att vi inte ser dem med blotta ögat. Men de finns alltid där.

Är inte lövet som faller till jorden som multnar och så småningom blir till jord ( om man tar bort alla bilologiska termer) där ett nytt frö kan växa och bli ett träd där nästa löv eller frö kan falla ifrån, ett kretslopp??
Missförstod kanske lite i skolan men har för mig att fröken kallade detta för ett kretslopp?

Visst ingår allt i ett kretslopp, även nylonryggsäcken med aluminiumram och plastskidorna. Det är ju bara frågan om vilket tidspersktiv man har. Visst kan man lämna Gore-Tex jackan hemma, och skjuta sig en varg (pil och båge naturligtvis) och flå pälsen av istället. Då känner man ju verklgen hur man ingår i kretsloppet.

Jag brukar bläddra lite i Å Mokvist;s bok De ovanliga,
mycket underhållande, och man kan försöka föreställa sig att leva lika anspråkslöst som vissa av de personerna,
jag tror inte att så många av oss är mogna att återgå
till ett minimalt konsumtionstillvaro,inte jag.
Just nu funderar jag på om man skulle åka över till USA
och köpa en fetherandfriends sovsäck,inte för att jag
måste ha en sådan, utan för att jag råkar ha några kronor över, och i valet mellan att byta ut datan eller ny sovsäck så är det, trots allt flygbränsle ett lätt val.

pery; sa:
Jaha, vad vill du ha igång för slags debatt nu då!

Ingen speciell alls.
Tanken var inte att starta en idiottråd vi har sett ett par exempel på.

Men citatet ÆR tænkvært och borde få oss att fundera.
Sen ær det nog knappast så att jag bygger mig en rygga av træram med skinnpåsar på :)
/Jakob

Låter som en utmärkt idé.
Åker själv över till Schweiz för att laga min klocka..
Och varför inte åka lite telemark medans uret fixas ;)
baanrud; sa:
Jag brukar bläddra lite i Å Mokvist;s bok De ovanliga,
mycket underhållande, och man kan försöka föreställa sig att leva lika anspråkslöst som vissa av de personerna,
jag tror inte att så många av oss är mogna att återgå
till ett minimalt konsumtionstillvaro,inte jag.
Just nu funderar jag på om man skulle åka över till USA
och köpa en fetherandfriends sovsäck,inte för att jag
måste ha en sådan, utan för att jag råkar ha några kronor över, och i valet mellan att byta ut datan eller ny sovsäck så är det, trots allt flygbränsle ett lätt val.

bash; sa:
Är inte lövet som faller till jorden som multnar och så småningom blir till jord ( om man tar bort alla bilologiska termer) där ett nytt frö kan växa och bli ett träd där nästa löv eller frö kan falla ifrån, ett kretslopp??
Missförstod kanske lite i skolan men har för mig att fröken kallade detta för ett kretslopp?

Nej.
För förutsättningen för allt detta är att det hela tiden tillförs energi. I detta fall främst i form av solljus. Den energin härstammar från fusionsreaktioner i solens inre och fusion är inte ett kretslopp.

GustavOh; sa:
bash; sa:

Nej.
För förutsättningen för allt detta är att det hela tiden tillförs energi. I detta fall främst i form av solljus. Den energin härstammar från fusionsreaktioner i solens inre och fusion är inte ett kretslopp.

Så kan man ju också se det...

Det är inte alltid roligt att bli upplyst, men lärorikt.

Ska väl också knyta an till huvudfrågan som jag uppfattar den.
Självklart har vi som vistas naturen ett ansvar för den mark vi beträder.
Att inte skräpa ner och tillföra förstöra.
Vill vi bevara naturen som en plats där vi trivs och mår bra måste vi sköta den så den bevaras.

Jag tror det var så du menade..
Eller??

jakobg; sa:
pery; sa:
Jaha, vad vill du ha igång för slags debatt nu då!

Ingen speciell alls.
Tanken var inte att starta en idiottråd vi har sett ett par exempel på.

Men citatet ÆR tænkvært och borde få oss att fundera.
Sen ær det nog knappast så att jag bygger mig en rygga av træram med skinnpåsar på :)
/Jakob

Jag undrar nog mest hur filosofen i fråga själv lever. Rör han sig aldrig längre från sin egen ytterdörr än att han kan gå till fots? Använder han aldrig industriprodukter? Har han överhuvud taget någon annan avsikt än att se ner på packet och själv framstå som den enda representanten för Det Enda Sanna Och Rätta?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg